در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟ + علائم عفونت

در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟ علائم عفونت

انتخابتو، بسیاری از افراد به نظم، تقارن و چیدمان مرتب اشیا علاقه مند هستند و از دیدن چیدمان مرتب و مرتب اشیا لذت می برند، اما در این میان برخی از افراد به شدت روی تقارن و نظم اشیا حساس هستند. اگر همه چیز نامتقارن باشد و مرتب نباشد، استرس، اضطراب و پریشانی را تجربه خواهند کرد.

وسواس ها و اجبارها موضوعات مختلفی را دنبال می کنند و وسواس ها و اجبارهایی که بر تقارن و نظم تمرکز دارند، عموماً به عنوان اختلال وسواس فکری- عملی شناخته می شوند. افراد مبتلا به OCD متقارن نسبت به ترتیبات منظم کمال گرایی افراطی دارند و نمی توانند محیط های آشفته یا ترتیبات نامتقارن را تحمل کنند.

برخی از مبتلایان به چنین اختلالاتی احساس می کنند که در صورت رعایت نشدن تقارن در محیط، احتمال وقوع اتفاق بدی برای آنها یا اطرافیانشان وجود دارد و سعی می کنند از هر طریق ممکن در محیط تقارن ایجاد کنند. .

سپس به گفته متخصصان، اختلال وسواس تقارن در مردان بیشتر دیده می شود، افراد مبتلا به سایر اختلالات روانی، عوامل محیطی، ژنتیک و رفتارهای والدین در بروز اختلال وسواس تقارن موثر است و علائمی مانند افسردگی، کسالت، ترس و اضطراب بروز می کند. انزوا و اضطراب در افرادی دیده می شود که با وسواس های فکری-عملی مختلف از جمله وسواس تقارن سر و کار دارند.

وسواس تقارن در مردان شایع تر است

سامیه طاهری، مشاور و روانشناس وی با اشاره به تعریف وسواس تقارن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: وسواس تقارن در گروه وسواس فکری-عملی قرار می گیرد و افراد درگیر این وسواس از عدم تقارن و موقعیت اشیا آشفته و نگران هستند.

وی با بیان اینکه وسواس تقارن در حدود 2 درصد افراد دیده می شود، این وسواس در سنین کودکی و نوجوانی بروز می کند و افراد مبتلا به این اختلال اصرار زیادی بر نظم و قرینه نگه داشتن کارها دارند، گفت: تعداد افراد مبتلا به این اختلال بیشتر خواهد شد. این مشکل در اطراف آنها

این روانشناس خاطرنشان کرد: اختلال وسواس تقارن در طول اعصار ظهور کرده است. قرون وسطی این بیماری بیشتر زنان را درگیر می‌کند، اما اغلب در مردان شایع‌تر است، وی تصریح کرد: افرادی که دچار اختلال وسواس تقارن می‌شوند از قرارگیری نامتقارن اشیا احساس ناراحتی می‌کنند و برخی نگران هستند که اگر اشیا متقارن نباشند اتفاق بدی رخ دهد. اتفاق خواهد افتاد

تجربه خستگی، کسالت و کسالت برای افراد وسواس به تقارن

طاهری ادامه داد: این افراد با دیدن عدم تقارن اشیا دچار استرس، اضطراب و پریشانی می شوند و نظم یا تقارن خاصی در چیدمان وسایلشان دیده می شود. برخی از افراد مبتلا به این اختلال بسیار مراقب هستند و زمان زیادی را صرف سازماندهی چیزها می کنند، حتی هنگام نوشتن کلمات و پاراگراف های متنی.

وی با بیان اینکه علت ابتلا به این اختلال به طور کلی مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان ژنتیک را در پیدایش وسواس تقارن نقش دارند، بیان کرد: عوامل محیطی و رفتار دیگران به ویژه والدین در تنظیم و دیدن رفتارها. نظم و ترتیب والدین می تواند باعث شود کودکان از این اختلال رنج ببرند.

این روانشناس افزود: افرادی که دچار نوعی وسواس فکری عملی هستند، دائماً افکار و احساسات منفی بسیاری را تجربه می کنند و به دلیل تکرار بی پایان چرخه افکار منفی، احساس خستگی، کسالت و ناراحتی می کنند.

طاهری خاطرنشان کرد: افرادی که از اختلال وسواس تقارن رنج می برند، مقاومت چندانی در برابر احساس نیاز به تقارن نخواهند داشت و با توجه به اینکه زمان زیادی را صرف ایجاد و ایجاد تقارن در محیط خود می کنند، فرصت زیادی برای درگیر شدن و پرداختن به دیگران نخواهند داشت. فعالیت ها. از دست دادن اعتماد به نفس نیز در این افراد دیده می شود.

در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟  + علائم عفونت

چه عواملی بر افراد مبتلا به تقارن تأثیر می گذارد؟

امیر دشتیان، روانشناس بالینی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه چرخه وسواس تقارن در افراد مبتلا به این اختلال همیشه تکرار می شود، گفت: تشخیص وسواس تقارن در انسان باید توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود و نمی توان به آن برچسب زد. شخص Z بدون انجام تحقیقات لازم اختلال تقارن را تجربه می کند زیرا بسیاری از مردم عموماً نظم و ترتیب متقارن اشیا را دوست دارند.

وی با اشاره به اینکه علائمی مانند افسردگی، بی حوصلگی، ترس، اضطراب، گوشه گیری و اضطراب عموماً در افراد مبتلا به انواع وسواس های فکری-عملی از جمله وسواس تقارن دیده می شود، افزود: افراد مبتلا به سایر اختلالات روانی ظهور اختلال وسواس تقارن است. ناشی از محیط، ژنتیک و … و رفتار والدین موثر است.

این روانشناس با بیان اینکه اگر کودک در محیطی بزرگ شود که نظم بیش از حد وجود داشته باشد به مرور زمان تحمل خود را برای زندگی در مکان هایی که نظم ندارد از دست می دهد، تصریح کرد: تعارض با این اختلال به این دلیل است که همه را تحت تاثیر قرار می دهد. جنبه های یک شخص می تواند باعث افسردگی، پرخاشگری، استرس و اضطراب شود.

وسواس در تقارن با کمال گرایی شدید همراه است

وی با اشاره به اینکه این اختلال در برخی افراد همراه با کمال گرایی افراطی ممکن است بروز کند، ادامه داد: کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال زمان زیادی را صرف انجام تکالیف و شروع فعالیت می کنند که اغلب به دلایلی انجام می شود که کارهای مختلف را به تعویق می اندازند.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان برای درمان این اختلال از روش های مختلفی از جمله درمان شناختی رفتاری، دارو درمانی و تغییر سبک زندگی افراد استفاده می کنند.

این روانشناس اضافه کرد: در مواجهه درمانی و پیشگیری از پاسخ، درمانگر فرد را در موقعیتی قرار می دهد که با افکار منفی او مقابله می کند و به تدریج به سمت آن فکر حرکت می کند که بیمار متوجه شود در نتیجه آن هیچ اتفاق بدی برای او نخواهد افتاد. موقعیت استرس زا توانایی کنترل و مدیریت استرس، اضطراب و افکار منفی را بهبود می بخشد.

در مورد وسواس تقارن چه می دانید؟  + علائم عفونت

تأثیر سبک زندگی سالم بر روند درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری

بر این اساس کارشناسان معتقدند داشتن سبک زندگی سالم در درمان بسیاری از اختلالات روانی به ویژه وسواس تقارن موثر است و افراد باید آرامش خود را حفظ کرده و توانایی مدیریت بهتر احساسات و همچنین رژیم غذایی و ورزش مناسب را افزایش دهند. از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

همراهی با افراد مبتلا به انواع اختلالات روانی عامل موثری در روند درمان است بنابراین باید اطرافیان این افراد نیز در جریان این اختلال و علائم آن قرار گیرند و با کمک یک متخصص به درستی راهنمایی شوند. سعی کن اینها رو یاد بگیری