دفاع پرشور روزنامه معروف از باران کوثری با تیتر واضح!

دفاع پرشور روزنامه معروف از باران کوثری با تیتر واضح

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، خبری که اخیرا در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، خبر ممنوعیت پوستی یک بازیگر سینما بود. باران کوثری، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و … تنها چند نام از انبوه سینماگران و هنرمندان زن هستند که پس از حوادث سال 1401 با مشکلات و محدودیت هایی مواجه شدند. البته ظرف این چند روز هم وزیر ارشاد و هم مدیرکل نظارت و ارزشیابی این موضوعات را تکذیب کردند و اعلام شد که همیشه با هنرمندان همکاری کرده و برای رفع مشکلات اقدام کردند. هیچ وقت مشخص نشد که دلیل این همه محدودیت و ممنوعیت هنرمندان در دو سال گذشته چه بوده است، اما در این بین گمانه زنی هایی وجود داشت.

روزنامه شرق: به ویژه رئیس سازمان سینمایی «محمد خزایی» در تاریخ 25 مرداد 1401 در گفت و گو با خبرنگار مهر و ایسنا، درباره هنرمندان و لیست ممنوع التصویر اینگونه گفت: «برای اظهارات جمعی از دوستان 170 نفر در جشنواره هستند و گروهی دیگر از دوستان هم مشکل دارند. بر همین اساس از 170 نفر درخواست کردیم که گفتند این موضوع ربطی به سازمان سینمایی ندارد و از کسانی که این را امضا نکرده اند نیز سوال کردیم. یک هفته بعد اعلام شد که این اتفاق نیفتاده است.

یکی از موضوعاتی که به عنوان دلیل مشکلات هنرمندان مطرح شد، مشکلات مربوط به حجاب بود. موضوعی که «مهدی کوهیان» از سال 1402 به دنبال آن بوده است. یکی از اعضای کمیته حمایت حقوقی و حقوقی خانه سینما که برای حمایت از هنرمندان در شرایط سخت فعالیت های زیادی انجام می دهد، درخواست قانونی کرد. وی در «سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات» از وزارت کشور درخواست کرده و «بخشنامه شماره 9723 مورخ 2 خرداد 1402 در خصوص موضوع حجاب را ارسال کند». در واقع این مشاور حقوقی با ثبت این درخواست در این سامانه می خواست از مفاد این بخشنامه که تبعاتی برای اهالی هنر، فرهنگ و رسانه دارد مطلع شود. با وجود مهلت قانونی 10 روزه از 5 دی 1402، وزارت کشور در 9 اردیبهشت 1403 در پی شکایت مهدی کوهیان از سازمان نظارت کل کشور به این درخواست پاسخ داد. در این پاسخ آمده است: «از آنجایی که مصوبات ستاد عفاف و حجاب مطابق با هماهنگی و اجرای مصوبات 427 و 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اصل مصوبات این شورا برای عموم قابل اعلام است. دستگاه های اجرایی و در مواردی وزارت امور داخله عفاف و عفاف و با توجه به اینکه خلاصه های اداره کل حجاب از نظر افشاء و پیگیری این قبیل مصوبات و موارد دیگر و بعضاً هماهنگی قانون مصداق خواهد بود. نهادهای انتظامی و امنیتی، گروه های مبارزه با فساد سازمان یافته محرمانه هستند و این ستاد قانونا از انتشار آنها منع شده است، مهدی کوهیان در این مورد این سوال را مطرح کرد که آیا زنان و دخترانی که با این کار متحمل آسیب روحی، روحی، مالی و افتخاری شده اند؟ بخشنامه غیر قانونی اعضای گروه های فساد سازمان یافته بودند.

همانطور که در پاسخ وزارت کشور به این مشاور حقوقی آمده است، امکان انتشار بخشنامه «روسری» وجود ندارد و جزو موارد ممنوعه اعلام شده است. اما «مهدی کوهیان» درخواست کرد «این اطلاعات از طبقه بندی حذف شود». بر اساس ماده ۱۱ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوبات و تصمیماتی که حق یا تکلیف عمومی را تشکیل می‌دهند، راز دولتی محسوب نمی‌شود و انتشار آن الزامی است.

در واقع این فعال حقوقی معتقد است که مصوبه موسوم به «حجاب و عفاف» برای شهروندان تکلیفی ایجاد می کند که بدون اطلاع از قانونی بودن این وظایف نمی توان بررسی کرد. وی با اشاره به اصل «قانونی بودن جرم و مجازات» و قاعده فقهی «قبح عقاب بالابیان» در این زمینه، گفت: هیچکس را نمی توان مجازات کرد مگر اینکه عمل ارتکابی جرم محسوب شود و مجازات آن باشد. با روش های قانونی اداره کل حجاب و عفاف وزارت کشور تعیین تکلیف نمی کند.

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین