دندورمه: بستنی ترکی با چاقو و چنگال خورده شد!

دندورمه بستنی ترکی با چاقو و چنگال خورده شد

بعد- دوندورمه که در استان قمران مارش (یا به طور ساده مراش) ترکیه تولید می‌شود، ممکن است به معنای «بستنی» باشد، اما این خوراکی ترکی یخ‌زده شبیه هیچ ژلاتو، شربت یا بستنی دیگری در جهان نیست. دوندورمه به بافت غلیظ، متراکم و انعطاف پذیرش معروف است و در بشقاب با چاقو و چنگال خورده می شود.

به گزارش شبکه جهانی بی بی سی؛ مهمت وانله بیش از نیم قرن است که مغازه ای دارد که در بایرامپاشا بستنی درست می کند. وانله این دسر سنتی ترکی را با پودر پسته سرو می کند.

این دسر به طور سنتی با شیر (شیر بز، گوسفند و گاو)، روباه و شکر چغندر تهیه می شود.

مهمت وانله در مورد این بستنی سنتی می گوید: اگر بستنی واقعی می خواهید باید با شیر بز درست کنید. برای رسیدن به بافت خاص دندورمه از روباه کوهی با کیفیت استفاده می کنیم. تنها دشمن باد است. دندورما در گرما به راحتی آب نمی شود، اما در باد به راحتی می شکند. وانله همچنین توضیح داد که آب و هوای مرعش که تابستان ها گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک است، بهترین شرایط را برای تولید دوندورمه فراهم می کند.

دوندورمه خنک و خامه‌ای است و به خاطر روباه، نرم‌تر و دلپذیرتر از بستنی معمولی است.

وانله سال هاست که دونر کباب را خودش درست می کند، اما از آنجایی که بهتر است دونر کباب را تا حد امکان نزدیک به جایی که مواد اولیه آن از کوه ها تهیه می شود، تهیه شود، وانله اکنون آن را از یک تولید کننده معتبر در مراش خریداری می کند.

اما تولید این بستنی سنتی و محبوب ترکی با دو زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری در فوریه ۲۰۲۳ با مشکلات مختلفی مواجه شد که مرکز آن منطقه مراش بود. با وجود این فاجعه، تولیدکنندگان بستنی مراش توانستند به تولید خود ادامه دهند و حتی افزایش دهند. با وجود شرایط سخت، صادرات Döndürme Meraş در سال 2023 نیم میلیون دلار افزایش یافت!

دندورمه: بستنی ترکی با چاقو و چنگال خورده شد!

بسیاری از بستنی فروشی ها در خیابان استقلال که به عنوان شلوغ ترین و معروف ترین خیابان ترکیه شناخته می شود، با دوندورم نمایشی دیدنی به نمایش گذاشتند. دوندورمه به گردشگران عرضه می شود و با زیرکی آن را پس می گیرند. با این حال استانبولی ها معتقدند این بستنی فروشی ها تنها تله های توریستی با قیمت های گزاف هستند. برای یک شام عالی بهتر است از فروشگاه های معروفی مانند فروشگاه مهمت وانله دیدن کنید.