رئیس سازمان سینمایی: به من گفتند می خواهی خودکشی فرهنگی کنی؟

رئیس سازمان سینمایی به من گفتند می خواهی خودکشی فرهنگی

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، محمد خزاعی در این نشست میزبان جمعی از کارگردانان سینما و بیش از 200 دبیر فرهنگی، خبرنگاران، عکاسان و عوامل فیلمبرداری بود.

رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از تلاش، تلاش و همراهی رسانه ها در سه سال دولت سیزدهم گفت: در روزهای پایانی دولت سیزدهم به سر می بریم و طبیعتا وظیفه من است از شما عزیزان تشکر کنم. رسانه ها مردم قبل از پایان این مسئولیت. در این 3 سال روزهای تلخ و شیرینی را در سازمان سینمایی تجربه کردیم و فراز و نشیب های زیادی را دیدیم. روزی که به دلیل شیوع ویروس کرونا می خواستم به سازمان سینمایی بیایم، سینما راکد و نیمه تعطیل بود و برخی گفتند با قبول چنین مسئولیتی می خواهید «خودکشی فرهنگی» کنید؟ اما احساس می کردم با تعامل، گفت وگو و برنامه ریزی می توان اتفاقات خوبی در سینما بیفتد و تا حد زیادی این اتفاق افتاد.

موفقیت های امروز محصول کار گروهی هماهنگ کارگردانان سینماست

با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان سینمایی، در دولت سیزدهم اتفاقاتی رخ داد که تاکنون در حوزه سینما و سازمان سینمایی تجربه نشده است. همکاران من در سازمان سینمایی در سه سال گذشته تجربه بی نظیری از رویارویی با بحران های مختلف را داشته اند و خوشبختانه با قدرت و اتحاد تیمی و کار گروهی توانسته اند در بسیاری از صنایع به موفقیت های چشمگیری دست یابند. البته با توجه به مشکلات خاص سینما در چند دهه اخیر، هنوز تا رسیدن به سینمای ایده آل از نظر زیرساخت، تولید و کیفیت فیلم فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از همه زحمات مدیران سینمایی در 40 سال اخیر گفت: طبیعی است که سینما در این سال ها موفقیت های ماندگاری کسب کرده است و این حاصل تلاش و پیگیری همه مدیران بوده است. دوره های مختلف ما باید از این میراث ارزشمند محافظت و توسعه دهیم. سینما در دوره دولت سیزدهم با برنامه ریزی دقیق و حساب شده با همه مشکلاتی که وجودش را تهدید می کرد به مرز آرامش رسید. زیرا ما معتقدیم سینما تنها در فضایی با ثبات و آرامش می تواند جان بگیرد و توسعه یابد.

وی ادامه داد: شرایط ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا فضای منفی و پیچیده ای را برای سینما ایجاد کرده است. مانند بسیاری از مشاغل، سینماها پس از شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر همه گیری بیکاری قرار گرفتند و همچنان بسته شدند.

خزایی ادامه داد: روزی که مسئولیت پذیرفتم، پیش بینی بحران های اجتماعی، فرهنگی و صنفی بسیار سخت و غیرممکن بود، به ویژه می توان از فضای عمومی حاکم بر مهر 1401 صحبت کرد. جنبش MeToo که هشتگ ضدامنیتی بسیاری از شخصیت های فیلم شد و ده ها بحران و دشواری دیگر از جمله این اتفاقات بود که حتی پیش بینی آن ها ممکن نبود اما به عنوان فردی برآمده از بدنه و متن سینما معتقد بودم. و این را می دانست با این تعامل اتفاقات خوبی برای خانواده شریف می افتاد. سینما تفاوت را ایجاد کرد. همچنین باید تاکید کنم که صلح ما از اکتبر گذشته آغاز شد تا زمانی که برنامه های خود را اجرا کنیم.

تحقق 70 درصدی برنامه های 4 ساله اول سازمان سینمایی

از من خواسته شد که یک برنامه هشت ساله طراحی و برنامه ریزی کنم و بر اساس این راهکارها برنامه های سالانه خود را اعلام کردیم. یک برنامه برای 4 سال اول دولت و دیگری برای 4 سال دوم ارائه شد. تا به امروز، ما با شجاعت نزدیک به 70 درصد از برنامه های اولیه خود را اجرا کرده ایم. اتفاقاً ما قصد داشتیم در 4 سال اول نزدیک به 1000 سالن سینما افتتاح کنیم و تقریباً این اتفاق افتاد. ضمناً بر اساس این دو طرح، قرار بر این شد که مخاطبان در 4 سال اول به بالای 42 میلیون نفر و در 4 سال دوم به بالای 90 میلیون نفر برسد.

خزایی افزود: بر اساس این برنامه تعداد سالن های سینما در برنامه چهارساله دوم به 2 هزار سالن می رسد. ما همچنین برنامه های تولید مشترک و نمایش بین المللی را اجرا کردیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در بخشی دیگر از برنامه 8 ساله اکران آثار ایرانی در خارج از کشور نیز ثبت شد و این امر به دلیل توسعه زیرساخت ها با افزایش تعداد تماشاگران همراه شد.

وی ضمن تشکر از مجموعه های مختلف فرهنگی و سینمایی افزود: همه تلاش کردند تا بزرگترین رویداد سینمایی کشور در سال 1401 تعطیل نشود. اگر شما اصحاب رسانه، منتقدان و خبرنگاران در کنار خیل عظیمی از سینماگران نبودید، اگر مردم همراهی نمی کردند، شاید این اتفاقات ادامه پیدا نمی کرد.

ما استقبال کردیم و از تندترین انتقادها استفاده کردیم

وی در تشریح برخی از فعالیت های سازمان سینمایی از نقش فعال رسانه ها تقدیر و تشکر کرد و افزود: بی شک نقش رسانه ها در پیشبرد برنامه های ما مهم بوده است و در این سه سال همواره در این راستا عمل کرده ایم. ما از انتقادات، حتی تندترین انتقادها، استفاده کرده‌ایم و استقبال کرده‌ایم.»

رئیس سازمان سینمایی گفت: چه روزنامه نگار، چه تهیه کننده و چه دستیار برنامه ریزی، کارگردانی و سردبیری روزنامه ها و رسانه ها، همیشه بر این باور بوده ام که منتقدان می توانند راهنمای مدیران باشند، بنابراین نقد را باید با دید و دید نگاه کرد. تعصب.”

خزاعی جایگاه اصحاب رسانه را مهم توصیف کرد و گفت: شما در همه فراز و نشیب ها همراه ما بودید. این مراسم حرکتی نمادین برای شناخت عمق حمایت و همدردی شما با رشد و توسعه سینماست.

وی با تشریح نقش رسانه های سینما در این مسیر شجاعانه و مصمم، یادآور شد: رسانه در واقع چراغ راه و روشنایی راه است که تاریکی ها و انحرافات را نشان می دهد. البته بیشتر ارزیابی ها دلسوزانه و تاثیرگذار است زیرا رسانه ها راه را برای آینده نشان می دهند و می سازند.

خزایی در پایان گفت: این مراسم گزارشی از عملکرد من نیست، بلکه این مراسم به مناسبت روز خبرنگار و همکاری سه ساله ما با شما در دولت سیزدهم برگزار می شود. در دو سال گذشته به این بهانه در خدمت شما بودیم. ما نیز از نظرات و نظرات شما بهره بردیم. من همیشه به انتقادات شما به عنوان انتقاد سازنده نگاه کرده ام. گاهی اوقات مرورها را برای مطالعه و تمرکز رزرو می کردیم. ما از بررسی های زیادی بهره مند شدیم و در مورد آنها تصمیم گرفتیم. اینک وظیفه خود می دانم از همراهی و همراهی همه شما دوستان و همراهان عزیزم که سه سال است فارغ از فرقه های مختلف با ما بوده اید تشکر و قدردانی نمایم.

حبیب ایلبیگی معاون نظارت و ارزیابی در سخنان کوتاه خود با تاکید بر این مطلب گفت: سال هاست که در سینما فعالیت می کنم و همکاری با خبرنگاران را مایه خیر و برکت می دانم. سازمان سینمایی در دوره آقای خزایی تلاش کرد تا مشکلات را برطرف کند. این تلاش در فضایی صورت گرفت که کشور با مشکلات جدی مواجه بود.

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی از همکاری و حمایت سه ساله اصحاب رسانه تقدیر کرد و گفت: یکی از برنامه های روابط عمومی سازمان در سال 1403 برگزاری برگزاری بود. غیبت امسال در اولین جشنواره رسانه فیلم در سراسر جشنواره های رنگارنگ کشور محسوس است.

وی ادامه داد: رسانه سینما در تمام این سال ها مسئولیت بسیج و آگاهی بخشی در عرصه سینما را بر عهده گرفته است اما هیچگاه در هیچ کجا و هیچ زمانی از اهمیت و تاثیر فعالان رسانه ای تجلیل نشده است.

گفت: حدود سه سال در دولت سیزدهم با شما بودیم. سه سال پرتلاطم آنچه در این مسیر نور ماست و راه پیش رو را روشن می کند حضور چشمگیر، دلگرم کننده، صریح و صمیمانه شماست که ما را قادر می سازد از این مسیر دشوار و پیچیده عبور کنیم.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی با اشاره به تجربه همکاری بزرگ و عمیق با اصحاب رسانه در طول سالیان متمادی گفت: این همکاری به من نشان داد که نتیجه آنچه تحلیل و نقد نامیده می شود- چه دلسوزانه و چه حمایتی- یا آسیب شناسی و انتقادی این است که سرمایه با ارزش است و آن را کاملا حل کرده است؟

وی تصریح کرد: سال ها حضور در کنار شما این فرصت را به من داده است تا با دغدغه ها، ایده ها و دیدگاه های دلسوزانه بسیاری از شما بیشتر آشنا شوم. من معتقدم حضور رسانه های گرم، پرشور و متنوع در هر جامعه ای برگ برنده و مهر تاییدی برای دسیسه های دموکراسی است. رفیق بودن و بودن برای من و همکارانم در روابط عمومی سازمان سینمایی مایه افتخار و مباهات است. اینک بهترین فرصت است تا صمیمانه از شما دوستان عزیزی که در گذشته برای اعتلای سینما و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم همراه ما بوده اند تشکر نمایم.

در این نشست کادیر آشنا، حبیب ایل بیگی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، محمدرضا سخنی و لادن طاهری از مدیران سازمان سینمایی نیز حضور داشتند.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین