رازهای پنهان در ظروف ما

رازهای پنهان در ظروف ما

انتخابتو، باید بدانیم که غذا از قدیم الایام نه تنها به عنوان منبع انرژی و مواد مغذی بلکه به عنوان عاملی مهم در سلامت و بیماری های انسان در زندگی انسان ها نقش محوری داشته است. با توسعه سبک زندگی و صنایع غذایی، تغذیه انسان به تدریج در حال تغییر است و این تغییرات تأثیرات عمیقی بر سلامت ما می گذارد.

در حالی که بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی در گذشته به کشورهای توسعه یافته محدود می شد، امروزه این بیماری ها با تغییر در رژیم غذایی و افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع شده، قند و نمک به طور فزاینده ای در سراسر جهان رایج شده اند. کاهش مصرف میوه و سبزی از عوامل کلیدی در افزایش خطر ابتلا به این بیماری است، اما چالش های جدیدی در حوزه سلامت نیز پدیدار شده است.

بیماری های جدید مانند بیماری روده تحریک پذیر (IBS)، آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی به سرعت در حال گسترش هستند و دلیل این افزایش، تغییر رژیم غذایی، استفاده از مواد شیمیایی در غذا و افزایش مصرف غذاهای حساسیت زا است. برای مدت طولانی در سلامت انسان خالی از لطف نبوده است.

علاوه بر این، طبق مطالعه منتشر شده در ژورنال نیچر، علاوه بر این، در طول پنج سال گذشته، محققان رویکردهای نوآورانه‌ای را برای مطالعه تأثیرات تغذیه بر سیستم ایمنی ایجاد کرده‌اند که به طور خاص بر اجزای غذایی خاص مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از میوه تمرکز می‌کنند. سبزیجات و چربی های سالم به عنوان یکی از رژیم های غذایی محبوب شناخته می شوند که اثرات مثبتی بر ایمنی بدن دارند.

برخی از محققان بر این باورند که رژیم های غذایی مدرن با استفاده بیش از حد از غذاهای فرآوری شده و پرچرب، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و آن را در برابر بیماری های مزمن آسیب پذیر می کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که چربی های اشباع شده و قندهای اضافه شده باعث افزایش التهاب مزمن در این رژیم ها می شود. این امر در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و دیابت می شود.

در این زمینه، گروه دیگری از محققان به جنبه های امیدوارکننده تغذیه در بهبود ایمنی اشاره می کنند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاها مانند قارچ ها حاوی مواد فعالی هستند که می توانند دفاعی را تقویت کنند. ضد سرطان علاوه بر این، تحقیقات مداوم در مورد روزه داری متناوب نشان داده است که این روش ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

اهمیت توجه به نقش تغذیه در بروز بیماری ها

مینا سلیمانی، متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره تغذیه، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که بین تغذیه و ذهن رابطه مستقیمی وجود دارد و تغذیه برای مغز بسیار مهم است، بنابراین فعالیت ذهنی و تأثیرات شناختی بسته به تغذیه فرد متفاوت است. می خورد. مغز آن را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هر ماده غذایی دارای ترکیبات متفاوت و در نتیجه اثرات متفاوتی بر مغز است. مصرف برخی از غذاهای خاص می تواند به بهبود سلامت جسمی و همچنین عملکرد مغز و سلامت روان کمک کند. ، بر افکار ما تأثیر می گذارد، همچنین مؤثر است و یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی ضروری به عملکرد بهتر مغز کمک می کند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از سلول های مغز در برابر آسیب محافظت می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را کاهش می دهد.

استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب مانند سالمون، سالمون و ساردین برای سلامت مغز مهم است. این اسیدهای چرب از عملکرد اعصاب محافظت می کنند و شناخت را بهبود می بخشند. علاوه بر این، ید موجود در ماهی نیز در سلامت مغز نقش دارد. تقویت حافظه و تمرکز.

سلیمانی خاطرنشان کرد: غلات کامل مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو سرشار از ویتامین های گروه B هستند و این ویتامین ها و همچنین میوه هایی مانند زغال اخته، توت فرنگی و زغال اخته به بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک می کند. این یک آنتی اکسیدان قوی است که حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد.

ویتامین C موجود در توت تیره به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به افزایش کارایی مغز و بهبود عملکردهای شناختی کمک می کند، در حالی که روی (روی) موجود در دانه کدو تنبل برای سلامت مغز ضروری است و به تقویت تفکر منطقی منجر می شود.

این کارشناس علوم تغذیه افزود: ویتامین B موجود در فرآورده های غلات باعث کاهش سطح هموسیستئین در خون می شود، زیرا هموسیستئین عامل خطر ابتلا به آلزایمر است و ویتامین K موجود در بروکلی به بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر بیماری کمک می کند. باعث زوال عقل می شود

وی با بیان اینکه گیاه مریم گلی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به عنوان تقویت کننده حافظه طبیعی شناخته می شود، اظهار داشت: ویتامین E موجود در آجیل از سلول های مغز در برابر آسیب محافظت می کند.

سلیمانی ادامه داد: غذا به طور کلی وظیفه تولید و افزایش سطوح انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را بر عهده دارد و این فرستنده ها نیز نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، حافظه، تمرکز و سایر عملکردهای شناختی دارند. کمبود برخی مواد مغذی می تواند باعث اختلال در این سیستم ها و در نتیجه تغییر در افکار و احساسات شود.

رازهای پنهان در ظروف ما

تاثیر غذا بر جنبه های عاطفی و روانی افراد

این کارشناس علوم تغذیه اهمیت «افکار و تغذیه» را اینگونه تشریح کرد: از اولین جرعه چای یا قهوه در ابتدای روز تا آخرین لقمه شام، تغذیه جزء لاینفک زندگی روزمره ماست، این عادت به نوعی بخشی از زندگی ما زندگی ما چنان در هم تنیده شده است که کمتر به تأثیر عمیقی که این امر بر جنبه های مختلف وجودی ما از جمله سلامت روان می گذارد توجه می کنیم. این سوال که چگونه بدن و روح را با انتخاب های غذایی درست تغذیه کنیم، سوالی شایسته است. تأمل و تحقیق آن عمیقتر است و تأثیر توجه به نوع و کیفیت غذایی که مصرف می کنیم از یک سو و از سوی دیگر در زندگی عاطفی و روانی ما قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: کتاب «اندیشه و غذا» آلن دوباتن به بررسی تأثیر متقابل غذا و روان انسان می پردازد و به طور حساس و جامع رابطه غذا، روش پخت و پز و حالات روحی و روانی افراد را تحلیل می کند. انتخاب های غذایی نه تنها بر سلامت جسمانی، بلکه بر احساسات، افکار و حتی روابط اجتماعی ما نیز تأثیر می گذارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: باید دانست که هر غذایی می تواند نمادی از طیف وسیعی از عواطف انسانی مانند عشق، امید، صبر، هوش و حتی بدبینی باشد و نحوه تهیه، سرو و مصرف آن غذا نباشد. فقط به اینها محدود می شود.” علاوه بر رفع گرسنگی، جنبه های عاطفی و روانی نیز تاثیر بسزایی در زندگی ما دارد.

تأثیر رژیم غذایی در شکل گیری بیماری ها از گذشته تا کنون

وی افزود: تغذیه انسان از دیرباز نقش مهمی در سلامت و بروز بیماری ها داشته است. با تغییر سبک زندگی و دسترسی به غذاهای فرآوری شده و صنعتی، این نقش حساس‌تر شده و بر ظهور بیماری‌های جدید تأثیر می‌گذارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به نقش غذا در بروز بیماری های مزمن خاطرنشان کرد: بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها در دنیا در حال افزایش است و باید بدانیم که تغذیه نقش اساسی در بهبودی دارد. یا این بیماری ها را تشدید می کند.

سلیمانی با اشاره به عوامل اصلی در رژیم غذایی و بیماری ها، تاکید کرد: مصرف مقادیر زیاد چربی اشباع شده و وجود چربی های اشباع در رژیم غذایی و همچنین مصرف زیاد قند، افزایش کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد. بیماری های قلبی عروقی امروزه مواد مغذی موجود در بیشتر غذاها باعث چاقی، دیابت نوع 2 و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی شده و سلامت انسان را هر روز بیشتر و بیشتر تهدید می کند.

وی با بیان اهمیت مصرف فیبر در رژیم غذایی گفت: فیبر موجود در رژیم غذایی باعث تنظیم قند خون، کاهش کلسترول بد و بهبود هضم می شود، اما مصرف کم فیبر خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد، همچنین میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و یک آنتی اکسیدان مهم برای سلامتی و البته مصرف کم این مواد مغذی در بدن، خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد.

رازهای پنهان در ظروف ما

بیماری های جدید و نقش غذا در پیدایش آنها

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف مواد غذایی در بروز بیماری های جدید موثر است، ادامه داد: بیماری های جدید مانند بیماری روده تحریک پذیر (IBS)، آلرژی های غذایی و عدم تحمل غذایی در حال افزایش است، برخی از عوامل غذایی که ممکن است باعث این امر شود مصرف غذاهای فرآوری شده است. استفاده از مواد شیمیایی در غذا و مواد آلرژی زا ممکن است در این بیماری ها نقش داشته باشد.

سلیمانی بیان کرد: غذاهای فرآوری شده اغلب سرشار از قند، چربی و نمک هستند و برای بدن کاملا مناسب نیستند، استفاده از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید و نگهداری مواد غذایی می تواند باعث ایجاد حساسیت و عدم تحمل غذایی از طریق دستگاه گوارش شود و غذاهای حساسیت زا مانند لبنیات. محصولات نیز ممکن است رخ دهد. تخم‌مرغ، سویا و غلات نیز در افراد حساس می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند و افراد برای کسب اطلاعات لازم باید با متخصص مشورت کنند.

وی در خصوص ضرورت تغذیه مناسب و تاثیر آن بر سلامتی گفت: با توجه به اهمیت تغذیه در سلامتی، تغذیه صحیح و سالم، مصرف غذاهای طبیعی و کمتر فرآوری شده، حذف قند و چربی اضافی، استفاده از میوه ها و سبزیجات بسیار مهم است آب کافی و فعالیت بدنی منظم از نکات مهم در تغذیه است. علاوه بر این، مشاوره با متخصص تغذیه برای طراحی یک رژیم غذایی سالم و شخصی می تواند نقش موثری در بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری داشته باشد.

در نتیجه به نظر می رسد توجه به رابطه غذا با سلامت انسان، انتخاب غذاهای طبیعی و کمتر فرآوری شده، حذف قند و چربی اضافی و مصرف میوه و سبزیجات نقش مهمی در بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها دارد. اطلاع رسانی به مردم در مورد بیماری های مزمن و همچنین خطرات مصرف مواد غذایی فرآوری شده و اهمیت انتخاب غذای سالم روز به روز اهمیت پیدا می کند، بنابراین نقش تغذیه سالم در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها بر هیچکس پوشیده نیست.