روش تکثیر گیاه رزماری در گلدان

روش تکثیر گیاه رزماری در گلدان

روش تکثیر گیاه رزماری در گلدان

رزماری یک گیاه آپارتمانی عالی است و مانند سایر گیاهان مدیترانه ای مقاوم به خشکی و آفتاب دوست است. شاید مهمتر از همه، بسیار معطر و خوشمزه است. کافی است با دست برگ های آن را لمس کنید و ببینید که بوی آن روی دستتان باقی می ماند.

به گزارش نمناک، رزماری در خارج از منزل با وجود زمستان و سرمای ملایم می تواند به یک درختچه نسبتاً بزرگ تبدیل شود. از مزایای رزماری این است که در داخل خانه کمی خشک و مرتب می ماند و اندازه گلدان طبیعی است.

شما در واقع می توانید رزماری را خودتان پرورش دهید و از آن در تمام طول سال لذت ببرید.

1. گلدان و خاک مناسب برای گیاه رزماری

گلدان گیاه اولین چیزی است که باید در نظر گرفت زیرا این محل خانه گیاه محسوب می شود. برای یافتن گلدان مناسب برای رزماری باید به چند نکته توجه کرد:

گلدانی را انتخاب کنید که به عمق رزماری باشد. به عنوان مثال، اگر ارتفاع گیاه رزماری تقریباً 15 سانتی متر باشد، گلدان باید حداقل به این عمق باشد.

گلدان باید به اندازه ای بزرگ باشد که حداقل 3 سانتی متر فاصله بین لبه آن و ریشه ها ایجاد کند.

اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ هایی برای زهکشی است.

از خاک گلدان با کیفیت استفاده کنید.

با رشد گیاه رزماری، می توانید اندازه گلدان را با توجه به اندازه گیاه افزایش دهید.

2. زهکشی مناسب گیاه رزماری

از آنجایی که رزماری ریشه های خشک را ترجیح می دهد و رطوبت هوا را جذب می کند، داشتن زهکشی کافی برای آب اضافی مهم است.

یک لایه شن یا سنگ های کوچک زیر آن برای زهکشی اضافه کنید.

برای جلوگیری از تماس خاک گلدان با آب جمع آوری شده در ظرف زهکش، یک لایه ماسه روی سنگ ها قرار دهید.

3. آبیاری مناسب گیاه رزماری

آبیاری گیاه رزماری ممکن است دشوار به نظر برسد زیرا رزماری ریشه های خشک را ترجیح می دهد، اما آبیاری صحیح گیاه بسیار مهم است. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد و آنها عبارتند از:

اگر رزماری در فضای باز است، هفته ای دو بار به آن آبیاری کنید. اگر خاک به طور مداوم مرطوب است، مقداری خاک لومی سیلتی یا شنی به خاک اطراف رزماری اضافه کنید.

اگر آن را برای زمستان داخل خانه می آورید، هر دو هفته یا هر زمان که خاک روی گلدان خشک شد به آن آبیاری کنید.

آب را در ته قابلمه با سنگ ها بگذارید، چون آب تبخیر می شود رزماری آن را جذب می کند.

ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما رزماری می تواند آب را از هوا و خاک جذب کند!

4. نور مناسب برای گیاهان رزماری

رز ماری باید تقریباً شش تا هشت ساعت در روز در معرض نور خورشید باشد. رزماری چه در داخل خانه باشد و چه در فضای باز، باید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرد.

از آنجایی که گیاهان رزماری در نور شدید بهتر رشد می کنند، اگر گیاه خود را برای زمستان به داخل خانه می برید، حتما آن را در محلی با پنجره های زیاد و نور خورشید قرار دهید.

5. کود دهی صحیح گیاهان رزماری

بهترین زمان برای کود دهی رزماری بهار است. می توانید 2 تا 3 بار در ماه قبل از اینکه گیاه را در تابستان به بیرون منتقل کنید، رزماری را کود دهید.

برای کودها از فرمول شیمیایی با نیتروژن بالا استفاده کنید. اگر رزماری را در خانه کاشته اید، گیاه واقعاً به کود نیاز دارد، به خصوص که رزماری می تواند به سرعت کل ظرف را بپوشاند.

از کود مایع یا اصلاح کننده خاک با قرص های رهش کنترل شده استفاده کنید. برای رزماری ارگانیک، از کود آلی استفاده کنید یا خاک را با کمپوست اصلاح کنید. برخلاف عقل سلیم، رزماری داخلی از کاربرد منظم کودهای شیمیایی سود می برد.

6. دمای مناسب برای رزماری

رزماری یک گیاه مقاوم است که در دمای بین 50 درجه فارنهایت تا 80 درجه فارنهایت و بالاتر رشد می کند. اطمینان حاصل کنید که گردش هوای زیادی در مناطق گرمتر وجود دارد.

7. نکاتی برای پرورش رزماری در خانه در زمستان

هنگامی که دما کاهش می یابد و زمان خواب است، احتمالاً می خواهید رزماری را به داخل خانه بیاورید.

رزماری را در داخل خانه و دور از مناطق مرطوب (مانند حمام یا آشپزخانه) نگه دارید تا از کپک زدن خاک جلوگیری کنید.

راه دیگر برای کاهش خطر کپک زدن، افزایش گردش هوا در اطراف گیاه است، بنابراین اجازه دهید یک فن با سرعت کم برای چند ساعت در روز روی گیاه باد کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در فضای باز بسیار شدیدتر از داخل خانه است، بنابراین مطمئن شوید که آن را در محلی قرار دهید که نور کافی خورشید را دریافت کند.

اگر متوجه شدید که آفتاب کافی برای رزماری وجود ندارد، با روشن کردن لامپ فلورسنت روی گیاه، نور خورشید را تکمیل کنید.

8. تکثیر گیاه رزماری

رزماری یک گیاه نسبتاً کند رشد است، بنابراین اغلب خرید ارقام آسان‌تر از کشت آن از طریق بذر است.

با این حال، رزماری را می توان به طور موفقیت آمیزی از دانه کشت کرد، اگر آینده نگری داشته باشید که منتظر بمانید تا گیاه پر شود. همچنین می توانید بخشی از گیاه ایجاد شده را حذف کنید تا یک گلدان جدید داشته باشید.

این یک ایده بسیار خوب است. در تابستان، یک قلمه جدید بردارید و آن را در ظرفی قرار دهید، سپس زمانی که هوا شروع به خنک شدن کرد، آن را در داخل خانه بیاورید. این گیاه نه تنها در تمام زمستان دوام می آورد، بلکه بهار آینده باغچه گیاهان شما را نیز راه اندازی خواهد کرد.

9. گلدان رزماری در جایی

رزماری برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر تا 48 سالگی رشد می کند. “بدیهی است که بسیاری از مردم نمی خواهند گیاهان 10 فوتی در خانه خود داشته باشند، بنابراین تعویض آنها به گلدان شما بستگی دارد. در پاسخ به سوال یکی از کاربران ما، باید توضیح دهیم که اگر می خواهید رزماری را نگهداری کنید. کوچکتر و قابل کنترل تر، به جای آن باید گلدان را به یک گلدان کوچک تبدیل کنید.

هنگام انتقال، ریشه گیاه را به اندازه 1/3 هرس کنید تا رشد آن کاهش یابد و سپس گیاه را در ظرفی به همان اندازه قبلی قرار دهید تا یک محیط کشت گلدانی جدید داشته باشید. اگر گیاه بزرگتری دوست دارید، سایز گلدان بزرگتر را انتخاب کنید.

10. گونه های گیاهی رزماری

رزماری یک گیاه همیشه سبز مدیترانه ای است. این گونه اصلی است، اما انواع مختلفی وجود دارد که به دلیل انعطاف پذیری و توانایی آنها در تحمل شرایط آب و هوایی شدید رشد می کنند.

تفاوت زیادی بین انواع رزماری وجود ندارد، اما اگر متوجه کپک زدن یا سایر مشکلات رایج رزماری شدید، با مرکز باغ محلی خود مشورت کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. رزماری به طور کلی یک گیاه بسیار آسان برای رشد است و دارای برگ های معطر زیادی است که در پخت و پز مفید است.

شایع ترین مشکل رزماری، سفیدک پودری است که معمولاً در گیاهانی که خیلی مرطوب هستند یا نور یا گردش خون کافی ندارند، رخ می دهد. سفیدک پودری مانند پودر سفید روی برگ ها به نظر می رسد. از آنجایی که رزماری یک گیاه خوراکی است، باید مراقب باشید که چه چیزی برای درمان سفیدک پودری استفاده می کنید.

هنگامی که برای اولین بار علائم را مشاهده کردید، تمام قسمت های آسیب دیده گیاه و شاخه های آلوده به کیسه هوا را بردارید و سپس آنها را از بین ببرید. از داروهای مختلفی می توان برای درمان باقی مانده های گیاهی استفاده کرد، از جمله روغن چریش و جوش شیرین.

همیشه قبل از اعمال روی کل گیاه، درمان خود را روی چند برگ آزمایش کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از سفیدک پودری گیاه را با قارچ کش درمان کنید.

بیایید صادق باشیم، آفات مسئول کشتن گیاه شما نیستند. آنها عمدتاً روی یک گیاه از قبل ضعیف شده رشد می کنند. متأسفانه، علیرغم بهترین تلاش‌ها، بیشتر رزماری‌هایی که در داخل خانه کشت می‌شوند تا حدی پژمرده می‌شوند.

اگر گیاه رزماری شما به درستی آبیاری شود و نور کافی دریافت کند، احتمال ابتلا به آفات کمتر است. با این حال، اگر رزماری آلوده به آفات است، از یک حشره کش خانگی برای از بین بردن آنها استفاده کنید.

از آنجایی که رزماری یک گیاه دارویی است و باید ابتدا آن را خورد، به دنبال آفت کش های ارگانیک باشید. برای انسان و حیوانات خانگی کاملا بی ضرر است زیرا در برابر آفاتی مانند روغن چریش بسیار موثر است.