زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا؛ خوددرمانی ممنوع است

زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا؛ خوددرمانی ممنوع است

زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا؛ خوددرمانی ممنوع است

واکسیناسیون آنفولانزا در دهه 1930 آغاز شد و تا سال 1945 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این واکسن یکی از داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی است و ایمن ترین و موثرترین داروی مورد نیاز سیستم بهداشت و درمان است.

به گزارش ایرنا، واکسن آنفولانزا واکسنی است که افراد را از ابتلا به این بیماری محافظت می کند. از آنجایی که ویروس آنفولانزا به سرعت تغییر می کند، هر سال در دو نوبت واکسن جدیدی برای آنفولانزای همان فصل ساخته می شود. اگرچه اثربخشی واکسن ها از سالی به سال دیگر متفاوت است، اما اکثر آنها سطوح ایمنی متوسط ​​تا بالا را در برابر آنفولانزا ایجاد می کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده تخمین می زند که واکسن آنفولانزا شدت بیماری، ویزیت های پزشکی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را کاهش می دهد. اثربخشی واکسن در کودکان زیر 2 سال و بالای 65 سال به دلیل فقدان تحقیقات با کیفیت و قابل اعتماد نامشخص است.

سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که همه افراد بالای 6 ماه واکسینه شوند، به‌ویژه افرادی که در معرض خطر هستند. افراد مسن، کودکان بین 6 ماه تا 5 سال، افراد مبتلا به بیماری های خاص و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی می توانند این واکسن را دریافت کنند.

غلامحسین صادقیان، مدیرکل داروها و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو پیش از این از عرضه و توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور خبر داده بود و گفته بود: بیش از یک میلیون و 800 هزار واکسن چهار ظرفیتی وارداتی (هلند و فرانسه) تهیه شده است.

تاکنون یک محموله واکسن آنفولانزای یکبار مصرف برای تزریق رایگان به گروه هدف تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است.

زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا از اواخر شهریور آغاز می شود

صادقیان با اشاره به اینکه محموله های بعدی به موقع تحویل می شود، گفت: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور آغاز می شود و تزریق بیشتر به افراد مسن، زنان باردار و افراد با ایمنی ضعیف توصیه می شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: در حالی که واکسن آنفولانزای مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی و وارداتی تامین می شد، طبق برنامه ریزی های انجام شده بیش از یک میلیون و 800 هزار واکسن چهار ظرفیتی وارداتی (هلند و فرانسه) اجرا شد. اولین محموله این واکسن در هفته دوم شهریورماه توزیع شد.

در این زمینه سیدمهدی حق دوست، کارشناس بیماری های عفونی افزود: سال ها فناوری تولید واکسن آنفولانزا در دست یکی دو کشور خاص بود، اما اکنون با تلاش متخصصان دانش بنیان کشور. واکسن آنفولانزا تولید و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: واکسن آنفولانزای تولید داخل با فناوری روز ساخته شده و برای افراد بالای 18 سال توصیه می شود. تمام واکسن‌های تولید شده در دنیا از تخم مرغ تهیه می‌شوند، اما واکسن داخلی با فناوری نوترکیب تولید می‌شود و اثربخشی و ایمنی بالاتری دارد.

حک دوست گفت: ایران جزو کشورهای درجه یک و موفق دنیا در تولید واکسن است و حتی واکسن داخلی از نظر مصونیت و سطح کیفی کمی برتر از نمونه های خارجی است. این واکسن از نظر اثربخشی یا عوارض احتمالی با نمونه های خارجی در سراسر جهان برابری می کند.

در این بیانیه آمده است: به افراد در معرض خطر که قصد تزریق واکسن آنفولانزا را دارند توصیه می شود در اسرع وقت قبل از ورود به اپیدمی فصلی قبل از نیمه اول مهرماه واکسینه شوند.

حک دوست با اشاره به اینکه آغاز اولین اوج شیوع آنفلوآنزا در ایران و کشورهای نیمکره شمالی به طور کلی نیمه دوم مهر ماه هر سال است، یادآور شد: دو پیک در آنفولانزا وجود دارد که یکی از آنها از پانزدهم تا پانزدهم مهرماه. اوج دوم در اواخر آبان و از این دوره تا پایان اسفند اتفاق می افتد.

عضو انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی ایران گفت: این واکسن به طور قطع برای گروه‌های هدف اصلی و افراد در معرض خطر اعم از سالمندان و افراد بالای 65 سال، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، دیابتی‌ها و همچنین افراد مبتلا توصیه می‌شود. دیابت کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کسانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند. زنان باردار نیز باید در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا قرار گیرند، به خصوص اگر در سه ماهه دوم و سوم بارداری در ماه های پاییز و زمستان و زمانی که آنفولانزا در اوج است.

وی تصریح کرد: این واکسن در داروخانه های کشور توزیع شده است و کمبودی وجود ندارد، اما توصیه مهم این است که ساکنان شهرهایی که دمای هوا بالاتر است با حفظ زنجیره سرما از داروخانه تا تزریق واکسن را امتحان کنند. سایت این واکسن را نباید به خانه برد زیرا ممکن است واکسن در این بازه زمانی اثر بخشی خود را از دست بدهد.

خوددرمانی آنفولانزا ممنوع است

حق دوست تاکید کرد: در صورت ابتلا به آنفولانزا به ویژه افراد در معرض خطر، خوددرمانی نباید انجام شود. نکته مهم دیگر این است که حتی یک دوز کورتیکواستروئید مانند دگزامتازون و بتامتازون می تواند در آنفولانزا خطرناک باشد. گاهی اوقات همین تزریق کورتیکواستروئید می تواند باعث ایجاد ذات الریه در بیمار شود که احتمال مرگ آن بالاست. استفاده از آنتی بیوتیک ها در آنفولانزا نه تنها بی اثر است، بلکه می تواند بیماری را بدتر کند، میکروب های طبیعی بدن را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. اگر مطمئن نیستیم که آنفولانزا داریم یا نه. آنتی بیوتیک ها نباید خودسرانه مصرف شوند.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا هر ساله درصد مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد، خاطرنشان کرد: افرادی که از تنگی نفس یا مشکلات تنفسی رنج می برند، افراد پیوندی و سطح ایمنی پایین دریغ نمی کنند. در صورت امکان تحت درمان بیمارستانی و بستری هستند.