زندگی، عکس ها و بیوگرافی علی زند وکیلی (عکس)

زندگی، عکس ها و بیوگرافی علی زند وکیلی عکس

شاید صدای دلنشین علی زند وکیلی را در تیتراژ پایانی سریال های دزد و پلیس، پژمان (پایان داستان)، شاهگوش (زهره) و زور پای مادر (آخرین رویا) شنیده باشید. یکی از آثار مهم آقای وکیلی آلبوم «گذر از مهی» است که در آن از اشعار حافظ و اشعار وحش بافقی، زهرا پناهی و حسین منزوی در قطعات آن آلبوم استفاده کرده است. در ادامه با سایر فعالیت ها و بیوگرافی علی زند وکیلی آشنا می شوید.

62

بیوگرافی علی زند وکیلی

علی زند وکیلی خواننده، آهنگساز و نوازنده ایرانی، متولد ۴ بهمن ۱۳۶۵ در شیراز است. همانطور که از خانواده این خواننده محبوب برمی آید، او از نسل هفتم کریم خانزند است. به گفته خودش کریم خان اهل لرستان بود اما به دلیل علاقه ای که به شیراز داشت به این شهر آمد و آن را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. می گفت اصل پدرش به لرستان می رسد.

خانواده و ازدواج؛ علی زند وکیل مجرد است

علی در خانواده ای پرجمعیت به دنیا آمد و بزرگ شد. او دو برادر به نام های محمد و امین و 7 خواهر بزرگتر دارد. آقای وکیلی هنوز ازدواج نکرده و همیشه قدردان حمایت های پدر، مادر و خانواده است. او می‌گوید: «پدرم، سپس مادرم و دیگر اعضای خانواده از من حمایت کردند که به سمت موسیقی بروم. یادم هست صبح ها که کلاس ساز می رفتم، ساعت 02:00 شب از خواب بیدار می شدم و تا ساعت 6:00 صبح تمرین می کردم. پدرم هر وقت صدای سازم را می شنید به اتاقم می آمد و تمرین من را تماشا می کرد. به ندرت پیش می آید که پدری از خواب بیدار شود و به درس خواندن پسرش گوش دهد.

63

علی زند وکیلی و مادرش

آغاز فعالیت؛ از سنتور تا آواز

وکیلی بیگ فعالیت هنری خود را از سه سالگی با فراگیری ساز تنبک و آواز نزد علی کلک (رشیدی) آغاز کرد. بعدها در سال ۱۳۷۷ وارد هنرستان موسیقی شیراز شد و به نواختن کلارینت و پیانو پرداخت. وی سپس در سال 1380 به هنرستان موسیقی تهران رفت و در حال حاضر فارغ التحصیل کارشناسی موسیقی است. او می گوید که در حین تدریس و نواختن ساز آواز می خواند و استادانش به او پیشنهاد کردند که بعد از شنیدن صدایش به طور جدی تری خوانندگی و خوانندگی را دنبال کند. او برای یادگیری متن آهنگ ایرانی هم می رود.

تشکیل گروه زند بند و همکاری با گروه های دیگر

علی با برادرش محمد زند که وکیل دادگستری است، گروهی به نام زند بند تأسیس کرد. همچنین این خواننده خوش صدا سابقه حضور و همکاری با گروه های دنگ شو، خموش، طلوع، نغمه کیمیا، شروند و گلبانگ را نیز در کارنامه خود دارد و کنسرت هایی نیز با این گروه ها اجرا کرده است.

64

تئاتر موزیکال و همکاری محمد رحمانیان

این خواننده معروف لالایی از سال 1386 با فردین حالتبری همکاری می کند که طی آن آقای خلعتبری وی را برای اجرای آهنگ های قدیمی به محمد رحمانیان معرفی کرد. به گفته آقای وکیلی، همکاری با ایشان از نظر حرفه ای بسیار موثر بوده است.

او همچنین اخیرا در کنسرت نبرد رستم و سهراب به همراه امیر آقایی و الناز شاکردوست به اجرای برنامه پرداخت.

علی زند وکیلی از علاقه اش به شجریان و حافظ می گوید

آقای زند وکیلی می گوید که ربای استاد شجریان همیشه حالش را خوب می کرد و هر وقت حالش بد می شد به صدای استاد شجریان گوش می داد و به سرعت حالش را بهتر می کرد. مورد علاقه دیگر اذان موذن زاده اردبیلی است. این خواننده خوش صدای می گوید: تا به حال 200 هزار بار کاروان استاد بنان را گوش کرده ام، سعی می کنم زیاد شعر بخوانم، همیشه سعی می کنم بدون استثنا هر روز یک برنامه حفظ بسازم، اخیراً با هم رابطه داشتم. با سهراب، خیام، فردوسی و من سعی می کنم بقیه را مطالعه کنیم.

65

علی زند وکیلی و سینا سرلک

آلبوم های علی زند وکیلی

  • میان تره کی – 1390 (با بابک غسالی)
  • می گذرد اردیبهشت 1392 (با هامون بهرامی مقدم)
  • دشت جونون – 1394
  • همسفر درد – 1394
  • یادی به رنگ امروز – 2014
  • تماشای صبا – 1394
  • چون رقص آب – 1394
  • رویای تکرار نشدنی – 1395

66

دوران کودکی علی زند وکیلی

گفتگو با علی زند وکیلی

برای آشنایی بیشتر با این خواننده سرشناس می توانید بخش هایی از مصاحبه کوتاه اخیر با وی را مطالعه کنید.

با اینکه موسیقی علی زند وکیلی موسیقی شادی نیست، اما حال آدم را خوب می کند، یک جورهایی وسط زندگیت جا می گیرد و تاثیر می گذارد. این روحیه خوب از کجا می آید؟

اگر بخواهیم از منظر خاصی به آن نگاه کنیم، انرژی کلمات و انرژی فاصله ها همیشه با باطن انسان یکی است. من معتقدم اگر یک خواننده، آهنگساز یا ترانه سرا کلمات و احساسات زیبایی داشته باشد، می تواند آن پیوند خاص را با شنونده ایجاد کند. حال چه حماسه باشد چه شاد و چه غم انگیز. دریافت انرژی صداها، کلمات، داستان و داستان موجود در درون مفید است و می تواند این خوشایند را ایجاد کند. امروز شعر و ملودی برایم مهم است وقتی بتوانم هر دوی آنها را با خودم ترکیب کنم و به شنوندگانم ارائه کنم، تاثیرگذار خواهد بود.

علی زندوکیلی عزیز چطور به این حالت روحی رسیدی؟

وقتی موسیقی گوش می دهم بیشتر با کلمات درگیر می شوم. درگیر شدن در داستان پشت یک آهنگ، به عنوان مثال آهنگ برای شما. وقتی به این آهنگ گوش دادم اولین چیزی که به ذهنم رسید ذهنی بود که این آهنگ از آن بیرون آمد، کسی که وضعیت این آهنگ را توصیف کرد و چه احساسی داشت. خیلی مهم است که یک خواننده با آهنگ زندگی کند تا این آهنگ هایی را که تا به حال ساخته ام بخوانم، ابتدا باید در آهنگ باشم.

آیا بیشتر آثار علی زندوکیلی بازخوانی ترانه های قدیمی است؟ چون شما آن حس خوب را دارید و حالا می خواهید آن را به دیگران منتقل کنید؟

از بچگی همیشه سعی کردم به احساساتم اعتماد کنم، در ملودی و شعر هم همین اتفاق می افتد. احساسات انسان وارد بازی می شود و هیچ احساسی را نمی توان پنهان کرد. هیچ راهی برای فریب مخاطب و انتقال احساسات خوب خود به شکل بد یا بالعکس وجود ندارد، اگر احساس خوب باشد قطعا نتیجه خوب خواهد بود. اینها چیزهایی است که یک اثر را ماندگار می کند و وقتی دوباره می خوانم سعی می کنم خودم را به آن دوره برگردانم و در آن موقعیت قرار بگیرم.

من جای یک ترانه سرا یا آهنگساز را می گیرم و حال و هوای خودم را با آنها مقایسه می کنم، زیرا اگر با دقت نگاه کنید می بینید که بیشتر آهنگ های قدیمی حال و هوای خوبی دارند. مرا ببوس، فراموشم کردی، پرنده صبح مثل الهه شیرین کار می کند و…; جالب است که بیشتر این آثار تا به امروز باقی مانده است. پس به قول شما با اینکه چیزهای غم انگیزی هستند به قدری زیبا هستند که آن جادو و واقعه را در ما ایجاد می کنند.

آیا دوست دارید آهنگ پیشنهادی علی زند وکیلی را گوش کنید؟

آهنگی که اخیرا زیاد گوش میدم آهنگ فریدون پوررضا “موسیقی بعد از بارون” واقعا کار زیباییه. اما شاید چون بیشتر آهنگ های امروزی زیبا هستند، بخشی از دلتنگی مردم هستند، با آن موسیقی خاطره ای در ذهن خود ساخته اند و گوش دادن به موسیقی آن خاطره را برایشان یادآوری می کند.

67

حرف آخر

در این مطلب بیوگرافی علی زند وکیلی را مشاهده کرده اید. بد نیست بدانید که او آهنگ های «ناردونه» و «رفتی» را در اختتامیه جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه 1392 به صورت زنده اجرا کرد و با استقبال زیادی روبرو شد. وی همچنین در سی امین جشنواره موسیقی فجر که در تاریخ 24 بهمن 1392 در شیراز برگزار شد، برنامه پرمخاطبی را اجرا کرد.

منبع: ستاره