زیباترین محله های تهران برای قدم زدن در دل تاریخ

زیباترین محله های تهران برای قدم زدن در دل تاریخ

هنوز در تهران خیابان ها و محله هایی هستند که وقتی قدم می زنیم ما را یاد فیلم های قدیمی ایرانی می اندازند. به یاد مردانگی و عشق. این محله ها کجا هستند؟

به گزارش ماهیلاتو، تهران شهری است که شاید در آن به دنیا آمده ایم، بارها در آن بوده ایم، بارها نام آن را شنیده ایم و شاید بخواهیم حضور در این شهر را از نزدیک تجربه کنیم. تهران با همه شلوغی هایش فضایی خاکی دارد. تو را به خودش می بندد. با این حال محله هایی در تهران هستند که وقتی وارد آنها می شویم احساس می کنیم در دل تاریخ هستیم، تاریخی که ما را نه به دوره ساسانی که به دوره قاجار و پهلوی می برد. . این محله ها با کوچه های باریک و ترش خاطرات و داستان های نوستالژیک را یادآوری می کنند. به یاد دختر سپید صورت و عمامه سپیدی که در این کوچه باریک در خانه همسایه را زد تا به او غذا بدهد. به یاد مردان دستمال یزدی که کلمه سیبیلشان افتخاری بود و بازگشت از آن ناممکن بود. خلاصه سرت درد نکنه. وقتی وارد این محله ها می شویم، فرقی نمی کند ساعات شلوغی را انتخاب کنیم یا خلوت، صدای عجیبی از دیوارها می شنویم. تلاطمی که می تواند ما را به فکر وادار کند یا لبخندی بر لبانمان بگذارد. در این مقاله قصد داریم شما را با زیباترین محله های قدیمی تهران آشنا کنیم.

خیابان باغ لاله ها

اگرچه خیابان لاله‌زاری که امروز می‌بینیم، خیابان لاله‌زاری نیست که هر راهروی آن هنر باشد و هر سانتی‌متر سنگفرش آن فرهنگ باشد، باز هم وقتی در این خیابان قدم می‌زنیم حسی به ما دست می‌دهد که ما را به گذشته می‌برد. گذشته های دور خیابان لاله زار اگرچه امروزه به بازار لوازم الکترونیک تبدیل شده است، اما در گذشته محله ای از محله دوستداران تئاتر و هنر بوده است. در این محله هنوز ساختمان ها و خیابان های قدیمی وجود دارد که برخی از آنها متروکه هستند. به عنوان مثال، هتل بزرگ، که زمانی شاتل خود را داشت.

باغ لاله ها

آدرس خیابان باغ لاله ها

خیابان لاله زر در منطقه 12 تهران واقع شده و از محله فردوسی می گذرد. این خیابان در نزدیکی خیابان 15 خرداد واقع شده است.

نزدیکترین مترو خیابان باغ لاله ها

دسترسی به خیابان لاله زار از طریق ایستگاه های مترو توپخانه (ابتدای خیابان)، ایستگاه مترو سعدی (تقاطع سعدی و جمعه) و ایستگاه مترو دروازه دولت (تقاطع الخبال و لاله زار نو) قابل دسترسی است.

بازار بزرگ تهران

بازار تهران قدیم

اگرچه بازار بزرگ تهران محله نیست، اما خیابان 15 خرداد و اطراف آن مانند بازار بزرگ با بافت معماری قدیمی خود حس نوستالژی شدیدی را در ما تداعی می کند. در واقع قلب تپنده پایتخت، بازار بزرگ تهران، نه تنها یک مرکز خرید قدیمی است، بلکه نمادی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است.

قدم زدن در میان ردیف های پیچ در پیچ و مغازه های سنتی این بازار ما را به سفری در زمان می برد. با دیدن بناهای تاریخی، کاروانسراهای قدیمی و اتاق های پر از صنایع دستی می توان تصویری از زندگی روزمره مردم در گذشته را متصور شد.

این بازار که قدمتی صدها ساله دارد، حوادث تاریخی بسیاری را شاهد بوده و با وجود گذشت زمان همچنان زنده و پویا است. در بازار بزرگ می توانید انواع صنایع دستی، پارچه های سنتی، ادویه های معطر و غذاهای محلی را پیدا کنید. هر گوشه از این بازار داستانی برای گفتن دارد و هر اتاقی آثاری از هنر و ذوق ایرانی را به نمایش می گذارد.

بازار-بزرگ-تهران

آدرس بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران در منطقه 12 و خیابان 15 خرداد واقع شده است.

نزدیکترین مترو به بازار بزرگ تهران

برای رسیدن به بازار بزرگ تهران با مترو باید از خط 1 مترو تهران یا خط تجریش – کهریزک در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید. همچنین می توانید با استفاده از نقشه مترو تهران از سایر خطوط مترو مسیر خود را به سمت خط 1 مترو تهران و ایستگاه 15 خرداد پیدا کنید.

خیابان مروی

تاریخچه مجله-اتاق-خیابان مراوی-تهران

کوچه مروی گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ تهران است و قدم زدن در آن احساس می کند سفری به گذشته داریم. این خیابان قدیمی با معماری سنتی و مغازه های بزرگ و کوچک حس نوستالژیکی به شما القا می کند. قدم زدن در خیابان مروی من را به یاد دوران هایی می اندازد که تهران آرام تر و هویت منحصر به فردتری داشت.

تاریخچه خیابان مروی به دوره قاجار می رسد. در آن زمان این خیابان یکی از مراکز مهم تجاری تهران بود و اکثر عرب های مهاجر در اینجا تجارت می کردند. خیابان مروی که در طول زمان یکی از مراکز خرید مهم تهران باقی مانده است، امروزه نیز با انواع کالاهای مختلف از ادویه تا آجیل، از چای تا قهوه، از اسباب بازی تا عتیقه جات، توجهات را به خود جلب می کند. توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

کوچه مروی علاوه بر جاذبه های تجاری از نظر معماری نیز بسیار دیدنی است. بناهای قدیمی، حجره های سنتی و خیابان های باریک و پر پیچ و خم فضایی دلپذیر و تاریخی را برای گردشگران ایجاد کرده است. همچنین نزدیکی کوچه مروی به اماکن تاریخی مانند عمارت شمس العماره، سرای روشن و بازار بزرگ تهران نیز به جاذبه های گردشگری این منطقه کمک کرده است.

خیابان مروی

آدرس خیابان مروی

خیابان مروی تهران در منطقه پامنار تهران و خیابان سعدی جنوبی، خیابان ناصر خسرو، خیابان مروی واقع شده است. این مکان به دلیل موقعیت جغرافیایی نزدیک به مراکزی چون پاساژ کاشانی، بازار 15 خرداد، ورودی جنوبی مترو 15 خرداد، رستوران مسلم و کاخ گلستان قرار دارد.

نزدیکترین مترو با خیابان مروی

برای رفتن با مترو به کوچه مروی کافی است در ایستگاه مترو پانزده خرداد از خط یک پیاده شوید و ده دقیقه پیاده روی کنید یا تا این بازار رانندگی کنید.

حامی خسرو

ناصر خسرو ۲

قدم زدن در کوچه پس کوچه های ناصرخسرو مانند سفر در زمان است. این محله قدیمی که زمانی بخشی از قلعه سلطنتی بود، داستان های زیادی با بناهای تاریخی خود برای گفتن دارد. هر بنای این محله اثری از زمانه‌ای متفاوت است، از شمس العماره با معماری زیبا تا مدرسه دارالفنون، مهد علم و حکمت ایران زمین.

ناصرخسرو فقط یک خیابان نیست، بخشی از هویت تاریخی تهران است. وقتی در این محله قدم می زنیم بوی تاریخ مشاممان را پر می کند و یاد روزهایی می افتیم که تهران شهری در حال مدرن شدن بود. هر گوشه از این محله حکایت از گذشته ای پرتلاطم دارد. از زمانی که ناصرالدین شاه دستور ساخت این خیابان را داد تا به امروز به یکی از مهم ترین مراکز خرید تهران تبدیل شده است.

ناصرخسرو امروزه با وجود تغییرات فراوان همچنان اصالت خود را حفظ کرده است. مغازه های قدیمی با ویترین های رنگارنگ، بوی ادویه و عطرهای سنتی و کتاب های مذهبی ما را یاد بازارهای قدیمی تهران می اندازد. با بازدید از این محله می توان به گذشته سفر کرد و با تاریخ و فرهنگ تهران آشنا شد.

ناصر خسرو

آدرس ناصر خسرو

خیابان ناصر خسرو در منطقه 12 تهران واقع شده و از بازار تهران و محله ارگ ​​پامنار می گذرد. این خیابان در نزدیکی خیابان قاسمی قرار دارد.

نزدیکترین مترو حامی خسرو

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به خیابان ناصرخسرو تهران، ایستگاه امام خمینی (ره) و مترو 15 خرداد است.

C. St. کامیون

سی و سه 2

خیابان سی تیر، نگینی درخشان در قلب تهران قدیم، با قدم گذاشتن بر روی سنگفرش ها، شما را به سفری در زمان می برد. این خیابان که زمانی به قوام السلطنه شهرت داشت، پس از قیام 9 تیر 1331 نام کنونی خود را گرفت. سی تیر با بناهای تاریخی، موزه های ارزشمند و البته غرفه های رنگارنگ غذاهای خیابانی به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری تهران تبدیل شده است.

وقتی در این خیابان قدم می زنید، انگار دارید تاریخ را ورق می زنید. بناهای قدیمی با معماری اصیل ایرانی حکایت از دورانی دارند که تهران شهری آرام و تمیز بوده است. موزه ملی ایران، موزه آب و خاک و موزه علم و فناوری ایران حاوی گنجینه های ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ ایران است. با بازدید از این موزه ها می توانید با تاریخ کهن ایران و دستاوردهای علمی و هنری نیاکانمان آشنا شوید.

اما سی سال فقط به گذشته تعلق ندارد. این خیابان با تغییر زمان با زندگی مدرن سازگار شده است. غرفه های رنگارنگ غذاهای خیابانی فضایی شاداب و سرزنده به این خیابان بخشیده است. شما می توانید انواع غذاهای سنتی و مدرن ایرانی را در این غرفه ها امتحان کنید و لحظات خوشی را در کنار دوستان و خانواده خود داشته باشید.

سیزده جایی است که گذشته و حال در آن ادغام می شوند. جایی که می توان از یک سو به تاریخ باستانی ایران فکر کرد و از سوی دیگر از زندگی روزمره لذت برد. بنابراین اگر به تهران رفتید حتما سری به خیابان سی تیر بزنید و از قدم زدن در این خیابان تاریخی لذت ببرید.

سی تیر

آدرس: C. Tir Cad.

خیابان سی تیر در منطقه 12 تهران واقع شده و از محله سنگلج و فردوسی می گذرد. این خیابان در نزدیکی خیابان های 15 خرداد، امیرکبیر و چراغ برق واقع شده است.

نزدیکترین مترو با خیابان کامیون 3

اگر ترجیح می دهید مترو به خیابان 30 تیر برسد، نزدیک ترین مترو به خیابان 30 تیر، ایستگاه حسن آباد یا امام خمینی است که با کمی پیاده روی می توانید به آن برسید.

خیابان مولوی

کشیش 2

خیابان مولوی، قلب تپنده بازار تهران، گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ است که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار می رسد. هر قدمی که در این خیابان قدیمی برمی دارید شما را به سفری در زمان می برد. بازار تاریخی مولوی با مغازه های قدیمی و بوی پارچه های نو و تنباکو، ما را به یاد دورانی می اندازد که در این شهر رونق زیادی داشت.

کلیسای طاووس با معماری زیبای خود نمادی از تنوع فرهنگی این محله است و جاده ایلچی و جاده مرغی با خانه های قدیمی و حوضچه های آبی، روایتی از سبک زندگی سنتی تهرانی هاست. امروزه خیابان مولوی به یکی از بزرگترین مراکز فروش پارچه، پرده و محصولات غذایی تبدیل شده است. اما با وجود همه این تغییرات همچنان می توان آثاری از گذشته را در این خیابان دید. وقتی در میان فروشگاه‌های شلوغ پرسه می‌زنید، بوی پارچه‌های قدیمی و صدای چانه‌زنی فروشنده‌ها شما را به گذشته بازمی‌گرداند.

خیابان مولوی فقط یک خیابان نیست، بخشی از هویت تاریخی تهران است. با قدم زدن در این خیابان می توان به گذشته سفر کرد و با تاریخ و فرهنگ این شهر آشنا شد.

مولوی

آدرس خیابان مولوی

خیابان مولوی در منطقه 12 تهران واقع شده و از محله های تختی – خانی آباد، شهید هرندی، بازار تهران، سنگلج، کلامستان – برادران جوادیان، فروزش – امیر بهادر می گذرد.

نزدیک ترین مترو به خیابان مولوی

ایستگاه مترو میدان محمدیه در خطوط 1 و 7 مترو تهران، تقاطع خیابان خیام و مولوی در میدان مولوی یا میدان اعدام سابق است.