سردترین نقطه جهان کجاست و دمای آن چقدر است؟

سردترین نقطه جهان کجاست و دمای آن چقدر است؟

زمین ممکن است بسیار سرد باشد. از قطب جنوب تا قطب شمال، دما می تواند متفاوت باشد و به طور چشمگیری کاهش یابد. بنابراین سطح سیاره ما از نظر فیزیکی چقدر می تواند سرد شود؟ سردترین نقطه جهان کجاست و دمای آن چقدر است؟

به گزارش دیجیاتو، در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

سردترین جای دنیا کجاست؟

سردترین مکان روی زمین، خط الراس مرتفع در «فلات شرقی» قطب جنوب است. ناسا اولین بار در سال 2013 اعلام کرد که سردترین نقطه روی این سیاره را پیدا کرده است و از آن زمان این فلات هر ساله رکورد سردترین نقطه روی زمین را در اختیار دارد.

دمای هوا می تواند تا منفی 98 درجه سانتیگراد کاهش یابد و این منطقه را به سردترین نقطه جهان تبدیل کند.

البته بدست آوردن این اعداد آسان نیست و طبق گزارش های مرکز داده های برف و یخ آمریکا، این نتیجه شگفت انگیز از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در طول 32 سال به دست آمده است. توجه داشته باشید که دمای گزارش شده از داخل شکاف های این فلات بدست می آید.

سردترین نقطه جهان کدام کشور است؟

فلات قطب جنوب شرقی در مرکز قاره قطب جنوب قرار دارد، اما این تنها جاذبه این منطقه نیست. «گنبد آرگوس» بلندترین نقطه شرق قطب جنوب نیز در این فلات قرار دارد. این نقطه یخی در ارتفاع 4093 متری از سطح دریا قرار دارد.

سردترین جای دنیا کجاست؟

با بررسی مجدد داده‌های ماهواره‌ای، محققان به عوامل ایجاد این دماهای سرد پی بردند. آب و هوای این منطقه کاملاً خشک است. رطوبت می تواند گرما را در هوا نگه دارد. هر دوی این شرایط باید برای چند روز ادامه داشته باشند تا دما به منفی 98 درجه سانتیگراد برسد.

به طور کلی میانگین دمای جهان بین منفی 25 درجه سانتیگراد تا 45 درجه سانتیگراد متغیر است. این تغییرات در مقایسه با دمای «عطارد» که در روز به 430 درجه سانتیگراد و در شب به منفی 180 درجه سانتیگراد می رسد، ناچیز است.

اما زمین ممکن است شاهد تغییرات حتی بزرگتر باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا تعدادی از سردترین دمایی که تا به حال در سیاره ما ثبت شده است، آورده شده است.

چرا فلات قطب جنوب سردترین مکان روی زمین است؟

فلات شرقی قطب جنوب به دلیل ارتفاع زیاد بسیار سرد است. برف روی سطح آن بیشتر انرژی خورشید را، حدود 90 درصد یا بیشتر، به جو باز می‌گرداند. این منطقه در زمستان شب های قطبی انرژی خورشیدی ندارد. همچنین به دلیل فاصله زیاد از ساحل، توده های هوای گرمتر ساحلی به ندرت به داخل خشکی نفوذ می کنند تا گرما را به ارمغان آورند.

این یک فلات فضایی عظیم، برفی سفید و صاف است. اما حتی در اینجا سرمای شدید در فضاها و تنها در شرایط مناسب رخ می دهد. بنابراین، تاریکی طولانی مدت به تنهایی برای رسیدن به سردترین دمای زمین کافی نیست.

تد اسکامبوس ژئوفیزیکدان قطبی در دانشگاه کلرادو بولدر است. او می گوید دمای هوا در واقع دمایی است که دماسنج در ارتفاع 1.5 تا 3 متری از سطح زمین نشان می دهد. Scambos می افزاید: “ارتفاع مرجع برای اندازه گیری رسمی دمای هوا 2 متر یا بیشتر از سطح است.” “هر چه بالاتر یا پایین تر حرکت می کنید، دمای اندازه گیری شده در مکان شما ممکن است تغییر کند.”

«سازمان جهانی هواشناسی» نیز دمای هوای اندازه گیری شده در چند متری سطح زمین را تشخیص می دهد.

ژئوفیزیکدان و دانشمند قطبی آتسوهیرو موتو از دانشگاه تمپل اظهار داشت که دمای سطح چیزی کاملاً متفاوت است و آن را به عنوان دمای سطح فیزیکی زمین، خاک، آب یا یخ تعریف کرد.

اسکامبوس محقق اصلی یک مطالعه در سال 2018 بود که در آن کمترین دمای سطح در شرق قطب جنوب گزارش شد.

کمترین دمای ثبت شده تا کنون چه بوده است؟

اگرچه دانشمندان بر این باورند که فلات قطب جنوب سردترین مکان روی زمین است، اما این رکورد در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت نشده است. زیرا اندازه گیری ها با ماهواره انجام می شد نه با دماسنج.

قبل از ثبت رکورد پایین درجه حرارت در فلات شرقی در 10 آگوست 2010، ایستگاه تحقیقاتی وستوک، واقع در 1301 کیلومتری قطب جنوب در قطب جنوب، رکورد پایین ترین دما را در جهان داشت. در 21 جولای 1983، داده های هواشناسی دمای منفی 89.2 درجه سانتیگراد را در این مکان ثبت کردند. این دما به مدت 10 روز در تابستان قطب جنوب مشاهده شد.

شرایط آب و هوایی باید مناسب باشد تا دما به این نقطه برسد. در سال 2009، محققان دریافتند که توده هوای سرد از مخلوط شدن هوای نسبتاً گرم اقیانوس جنوبی جلوگیری می کند و ایستگاه را در گردابی از هوای یخی به دام می اندازد. همچنین هیچ پوشش ابری برای به دام انداختن گرما و افزایش دما وجود نداشت.

در شرایط خاص، دمای ایستگاه وستوک می تواند حتی بیشتر کاهش یابد و به منفی 96 درجه سانتیگراد برسد.

ایستگاه تحقیقاتی فراسرد آموندسن-اسکات

افرادی که در ایستگاه Amundsen-Scott قطب جنوب زندگی و کار می کنند، تنها یک طلوع و یک غروب خورشید در سال را می بینند. بنابراین، شاید تعجب آور نباشد که دمای این ایستگاه نیز جزو سردترین دمای ثبت شده باشد. بالاترین دمای این منطقه منفی 82.8 درجه سانتیگراد است که در ژوئن 1982 ثبت شده است.

این ایستگاه که در فلات قطب جنوب قرار دارد، تقریباً 3000 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. بعید است که حتی یک روز تابستانی در این منطقه از منفی 12 درجه سانتیگراد فراتر رود. بالاترین دمای ثبت شده در این بخش از فلات قطب جنوب شرقی در روز کریسمس سال 2011 بود. در آن روز دماسنج ها به منفی 12.3 درجه سانتیگراد رسیدند.

سردترین نقطه جهان کجاست و دمای آن چقدر است؟

آموندسن-اسکات از سال 1956، زمانی که ایالات متحده برای اولین بار پایگاه را ساخت، به طور دائم اشغال شده است و امروزه میانگین جمعیتی در حدود 150 نفر دارد.

دانشمندان در ایستگاه با تلسکوپ قطب جنوب بر روی همه چیز از تحقیقات نوترینو گرفته تا مطالعات زیست پزشکی و مشاهدات تشعشعات پس زمینه کیهانی کار می کنند.

سردترین نقطه جهان برای اقامت دائم کدام است؟

روستای “Omiyaken” در شرق سیبری به عنوان سردترین مکان قابل سکونت در جهان شناخته می شود. نام این روستا به دلیل وجود چشمه آب گرم در نزدیکی به معنی آب یخ نزن است. این شهر ابتدا مورد رفت و آمد گله داران گوزن شمالی بوده که گله های خود را برای آب به چشمه می آوردند.

میانگین دمای زمستان در Oymyakon به منفی 50 درجه سانتیگراد می رسد، اما سردترین روز ثبت شده در این شهر در سال 1924 رخ داد که دمای هوا به منفی 71.2 درجه سانتیگراد رسید.

سردترین دمای ثبت شده در نیمکره شمالی چقدر بوده است؟

در قلب قطب شمال، درست در وسط صفحه یخی گرینلند، در 22 دسامبر 1991، ایستگاه هواشناسی سردترین دما را در نیمکره شمالی ثبت کرد. در آن روز، دمای هوا در ایستگاه هواشناسی کلینک به منفی 69.6 درجه سانتیگراد کاهش یافته بود.

ایستگاه هواشناسی کلینک در ارتفاع 3105 متری در نزدیکی بلندترین نقطه گرینلند در کوه گونبیورن قرار دارد. این اندازه گیری رکورد سردترین دمای ثبت شده در نیمکره شمالی را با 2 درجه سانتیگراد شکست.

قبل از کلینک، رکورد کمترین دما در نیمکره شمالی منفی 67.8 درجه سانتیگراد بود که در فوریه 1892 در “Vorkhoyansk” و در ژانویه 1933 در Oymyakon ثبت شد. هر دوی این مکان ها در روسیه هستند.

سردترین شهر دنیا کدام است؟

“یاکوتسک” در روسیه که در میان سردترین شهرهای جهان قرار دارد، با اختلاف بسیار سردترین شهر جهان است. با این حال، در 18 ژانویه 2023، شهر سیبری با کاهش دما به منفی 62.2 درجه سانتیگراد، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

یاکوتسک که تنها در 450 کیلومتری جنوب دایره قطب شمال قرار دارد، بزرگترین شهر ساخته شده بر روی یخ های دائمی است. سردترین دمای ثبت شده در یاکوتسک در 25 فوریه 1891 ثبت شد و به منفی 64.4 درجه سانتیگراد رسید.

این شهر 250 هزار نفری در کرانه غربی رودخانه لنا و در ارتفاع 95 متری از سطح دریا واقع شده است. به گفته دانشگاه فدرال در شمال شرقی روسیه، در طول ماه های زمستان این منطقه در مه یخی پوشیده شده است. مه زمانی اتفاق می افتد که هوای گرم به دلیل حضور افراد، اتومبیل ها و خانه ها در هوای سرد نمی تواند بالا بیاید.

سردترین منطقه ایران

آب و هوای ایران در هر منطقه بسته به موقعیت جغرافیایی و وسعت سرزمین آن کشور متفاوت است. آذربایجان شرقی در کشور ما منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از نظر تقسیمات اقلیمی منطقه ای نیمه خشک محسوب می شود. آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است اما آب و هوای متفاوتی نیز دارد.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه، مدیترانه و اقیانوس اطلس است. از نظر عوامل داخلی بادهای محلی تحت تأثیر کوههای سبلان در شرق و سهند در غرب و جنوب غربی است.

کمترین دمای هوا و سردترین شهر ایران در شهرستان «بستان آباد» این استان با منفی 46 درجه ثبت شد. از آنجایی که در دامنه کوه سهند قرار دارد در زمستان دارای آب و هوای سرد و برفی و در تابستان معتدل است.

سرمای شدید و تغییرات آب و هوایی

دانشمندان دماهای شدید را برای درک بهتر سیستم زمین مطالعه می کنند. دمای بسیار سرد می تواند به دانشمندان در درک چگونگی گرم شدن آب و هوا کمک کند. این یافته به آنها اجازه می دهد تا تغییرات دما و علل آنها را ردیابی کنند.

آنها همچنین به چگونگی وجود حیات در محیط های بسیار سرد و چگونگی تأثیر فرآیندهای این مکان ها بر عملکرد زمین به عنوان یک کل علاقه مند هستند.

یافته های دانشمندان از مناطق بسیار سرد در بیوژئوشیمی، میکروبیولوژی، توسعه فناوری و برای پاسخ به مهم ترین سؤالات علمی در مورد وضعیت، رفتار و پویایی فرآیندهای سیستم زمین در مناطق قطبی و فراتر از آن استفاده می شود.

خلاصه

در این مطلب سعی کردیم سردترین مکان ها و دماهای دنیا را معرفی کنیم. کمترین دمای کره زمین در فلات شرقی قطب جنوب منفی 98 درجه سانتیگراد ثبت شده است. با این حال، قبل از تجزیه و تحلیل ناسا در سال 2013، این رکورد متعلق به ایستگاه تحقیقاتی وستوک بود.

هر دوی این مناطق متعلق به قطب جنوب است که خالی از سکنه یا خالی از سکنه است. سردترین مناطق نیمکره شمالی در روسیه است. در کشور ما شهر بستان آباد آذربایجان شرقی به عنوان سردترین شهر ایران شناخته می شود.