سن مناسب برای افزایش سن بارداری/ازدواج برای افراد تحصیلکرده بین 15 تا 49 سال است.

سیستم جمع آوری و ارجاع جوانان؛ دو ماموریت مهم وزارت

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدعلیرضا رئیسی در نشست مرکز هماهنگی جمعیت جوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جوان بودن جامعه یک معضل ملی و بسیار جدی است و باید همه مسئولان و مردم را متقاعد کرد چرا که جوانان جامعه جمعیت مسئله اصلی نیست تنها مسئله، مسئله دولت است، به کل کشور و همه نهادها مربوط می شود.

وی خاطرنشان کرد: تصویب بودجه یک الزام اجتناب ناپذیر برای پیشرفت این برنامه ملی است و اعتبارات لازم برای اجرای آن با کمک مجلس که تاکنون در حوزه مردم کار خوبی انجام داده است، تامین خواهد شد. برنامه های جوانان این برنامه باید شامل موارد زیر باشد و اضافه شود: از جمله موارد مهم در این زمینه، ساخت خوابگاه و خوابگاه ازدواج برای دانشجویان شاغل و در حال تحصیل است و باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سن ازدواج افراد تحصیلکرده افزایش چشمگیری داشته و تعداد فرزندان متاهلین تحصیلکرده کاهش یافته است، بنابراین باید با سرمایه گذاری در این موارد برای سایر افراد جامعه الگو قرار دهیم. مردم

وی به اهمیت ارائه تسهیلات و مشوق ها به متاهلین تحصیلکرده اشاره کرد. بچه دار شدن تاثیر بسزایی در آینده جمعیتی کشور دارد، گفت: یکی دیگر از برنامه ها باید معرفی ایده های جدید بر اساس فرهنگ های بومی و منطقه ای در کشور باشد که البته این ایده ها تنها اعطای تسهیلات مالی نیست، به جامعه و جوانان با کمک شاخص علمی، فرهنگی و هنری الگوسازی نیز مؤثر است.

رئیسی با بیان اینکه دنیا تلاش می کند مردم از بچه دار شدن خیلی خجالت نکشند، گفت: فردی که چهار فرزند دارد باید بتواند در جامعه سرش را بالا بگیرد و به آن افتخار کند. برای تغییر این دیدگاه که خانواده های پر فرزند از طبقات پایین جامعه هستند، باید در مناطقی مانند شمال تهران که سن ازدواج بالا و تعداد فرزندان زوج ها کم است سرمایه گذاری کنیم.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت مسئولیت سلامت کل جمعیت کشور را بر عهده دارد، بنابراین باید به برنامه هایی مانند کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان باردار در حین زایمان و زایمان نیز برای جلوگیری از کاهش جمعیت بها داده شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: آمارهایی مانند مرگ و میر مادران و نوزادان یا کاهش امید به زندگی در کشور نسبت به 30 سال قبل افزایش چشمگیری داشته و امید به زندگی از 55 سال به 80 سال رسیده است. اجرای این برنامه ها مستلزم تخصیص اعتبار است.

وی با بیان اینکه در ادبیات برنامه های سلامت واژه مادران باردار پرخطر حذف شده و به جای مادران نیازمند مراقبت ویژه جایگزین شده است، گفت: در حال حاضر تعداد مراقبت های مادران باردار در شبکه بهداشت و درمان کشور که سن محدودیت حذف شده و افراد 15 تا 49 ساله از چهار برنامه به دوازده برنامه افزایش یافته است.