بهترین برای: پس از مدت ها سکوت حرفه ای و رسانه ای، مصاحبه یاس با مجله «کلونی هیپ هاپ» منتشر شد. انتشار این مصاحبه با انتشار ویدیوی بزرگترین میتینگ رپ فارسی با حضور یاس، سینا سای و راز همزمان شد. یاس در این گفت و گو به سوالات مختلفی در موضوعات مختلف پاسخ داد. در این میان اظهار نظر یاس مبنی بر سرقت هنرمندانه برخی از آثارش توسط «رادیو جوان» و توصیف وی از این شرکت به عنوان تهمت بر سر زبان ها افتاد. بخش هایی از این گفتگو را در زیر می خوانید.
به نظر شما مهم ترین تفاوت یاس های دهه 80 و یاس های دهه 1400 چیست؟
من نمی توانم تفاوت را تشخیص دهم. اینطور نیست که ناگهان برای من اتفاقی بیفتد یا انقلابی رخ دهد. من با آهنگ ها و افکار خودم بزرگ شدم. با افزایش سن، افکار مثبت یا منفی من با شما رشد می کنند. وقتی مینشینی و عکس پارسال را با عکس امسال مقایسه میکنی، سکوت میکنی و لحظهها و لحظاتی را مرور میکنی که هر سکانسی از معمولی تا حساسترین آن، چهرهام را متفاوت جلوه میدهد. از منظر من هیچ فرقی نمی کرد چون همیشه در جاده بودم.
به نظر شما رپ فارسی به بیراهه رفته است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، فکر می کنید دلیل آن چیست؟ اکثریت هنرمندان را مقصر می دانید یا سلیقه و تقاضای مخاطب را؟
به نظر من رپ فارسی نمی تواند از مسیر منحرف شود. هرکسی آزاد است که به زبان خودش بنویسد و بخواند. البته در زیاد بودن دست شکی نیست. مثل این است که یک خواننده رپ افتاد و به ده تکه شد و هر قطعه خود به خود سقوط کرد. اتفاقاً شنوندگان به جای چند بار گوش دادن به یک آهنگ، مجبورند ده آهنگ را یک بار گوش کنند تا همه آنها را بفهمند. این امری اجتناب ناپذیر است و نیاز به درک دارد.
آیا با ایده کسب درآمد از موسیقی موافقید؟
با آغوش باز اما نه با موسیقی برای کسب درآمد.
درآمد اصلی یاس از کجا تامین می شود؟
بد است که نیاز به غیر ضروری بودن دیگران دارید! متأسفانه حامیان امروز طلبکار فردا هستند یا شما را با نمک می گیرند یا با گربه. داستان جالبی که برای من ناراحت کننده است. در اینجا یک هنرمند نمی تواند مانند هنرمندان کشورهای دیگر، آگاهانه و آزادانه فعالیت هایی مانند فروش آثار، همکاری با اسپانسرهای مناسب، اجرا یا کسب درآمد از پلتفرم ها را انجام دهد. اما شاید با یک رقص خوب به درآمدی برسد که بتواند به طور همزمان تمام درآمدهایی را که در پرانتز ذکر کردم را شامل شود. چه امضاهایی روی کاغذها نوشته شده بود که انگار هنرمند آنها را به عنوان کالا به دست خریدار داده است.
بله، صحبت از این پیشنهادها برای دیگران آسان است، اما قرار گرفتن در موقعیت او و رد این پیشنهادها در اوج نیاز معنای دیگری دارد. ممکن است خود ستایشگر باشد، اما انتخاب شجاعانه ای است. این “نه” ها روزی نتیجه خواهد داد. روزی که در راه خود پول زیادی به دست خواهیم آورد. فرقی نمی کند که از من استفاده کنم. من در مورد این رقم صحبت می کنم.
در این زمینه بارها اعلام کرده اید که آن لوگو در آن زمان در تمامی آثار منتشر شده از سوی «رادیو جوان» وجود داشت که در آن زمان از این موضوع اطلاعی نداشتید و نمی توان جلوی آن را گرفت.
کار تمیز بیشتر احتمال دارد کثیف شود. من واقعا نمی دانستم.
در ادامه سوال قبل خیلی ها انتقاد کردند که چرا از تریبون رادیو جوان یکی از مهمترین ارکان رشد و کنار گذاشتن سنتی که صنعتی بودن موسیقی و شخصی سازی آثار را نقد می کرد پخش شد. آیا این نوع موسیقی در کشور وجود دارد؟
برخی از کسانی که در این مورد صحبت می کنند این هستند که هنرمندانشان به دلیل جدید و کوچک بودن به این پلتفرم به عنوان یک شرکت نگاه می کنند و به همین دلیل سنگینی فرسودگی آن را روی خود و بازار احساس می کنند، اما نگاه رسانه ها متفاوت است. دستور به همین منوال پیش رفت. حق و حقوق به کسی داده نمی شود. نزدیک به هفت سال از انتشار این اثر می گذرد، اما فکر می کنم انتقاد اصلی در آن زمان به آن لوگو بود. این را هم بگویم که خواننده خصوصی با خواننده ای که برای انتشار اثر ضعیف یا قوی یا مبتذل خود پول می دهد فرق می کند. اما آن لوگو لکه ای بود که می خواست به همت دست آزاد وضوح و نیت این آهنگ را آلوده کند و همانطور که گفتم من از آن بی خبر بودم.
شما می گویید سال ها روی یک آلبوم کامل کار می کنید. این آلبوم هنوز در مرحله تولید است یا کنسل شده است؟ آیا هنرمندان مهمان حضور دارند؟
کارم عالی بود اما متوقف شد و مشغول پروژه های دیگر شدم. اما به زودی به آن باز خواهم گشت. نمی دانم این مصاحبه قبل از انتشار کار جدیدم خواهد بود یا بعد از آن، اما بعد از این پروژه قوی تر به آلبوم برمی گردم. بارهای روی شانه های من که حرکت را کند می کند. به آرامی اما پیوسته. تا حالا هنرمند مهمان نبوده اما جای خالی گذاشتم.
آیا به دلیل انزوای یاس یا بهتر است بگوییم عدم همکاری با دیگر خواننده های رپ، سلیقه شخصی یا مسیر خاصی است که در این سال ها طی کرده اید و به ندرت همراهی با همکارانتان را می پذیرید؟ دلیل اصلی این امر چیست؟
من نمی خواهم با صبر و آرامشم به کسی صدمه بزنم وگرنه همکاری را دوست دارم. فکر می کنم هنوز این اتفاق نیفتاده است. شاید بخواهم زمانی با هم همکاری کنیم.
تقلید شدید نسل جدید از رپ غربی را چه در محتوا و چه در فرم چگونه تحلیل می کنید؟ آیا برای توسعه رپ فارسی مفید بود یا نتیجه معکوس داشت؟
من نمی دانم که احساس می کنم سبک های جدیدی با کاتالوگ می آیند. این بدان معناست که باید از فرمول ها پیروی کرد. گویی جریان ها و وزن های خاص چارچوب را برای شما تعیین می کنند و شما فقط آنها را با کلمات پر می کنید. حداقل باید از چند کلمه عامیانه و فانتزی انگلیسی استفاده کرد و می دانیم که محبوبیت آن اوضاع را بدتر می کند. حتی از نظر ظاهر و پوشش هم اینطور بود. کشور ما در تحریم است و وضعیت مالی مردم شکننده است. این بدان معناست که در ایران برند خاصی وجود ندارد که حداقل بتواند به قول نمونه ها «کپی بالا» باشد و توانایی مالی برای تقلید از این سبک زندگی وجود ندارد. به نظرم بهتر است پیشکسوتان این سبک در زمینه هایی خارج از این چارچوب فعالیت کنند تا خلاقیت و استعداد به هنرمندان جدید منتقل شود.
آیا کم کاری هنرمندانی مانند یاس که همیشه او را یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان رپ میدانید، به کاهش استقبال شنوندگان کمک میکند؟
شاید نمی دانم… اما بدانید که این کار آسانی نیست و باور کنید به من و امثال من ربطی ندارد. از قبل داشتیم به این نقطه می رسیدیم.
آیا تا به حال یاس به خاطر برگزاری کنسرت، انتشار یک اثر خاص یا دلایل هنری دیگر از سوی دولت مورد توبیخ قرار گرفته است؟
بله
آیا در آینده در کشورهای همسایه ایران کنسرت خواهید داشت؟
من قطعاً می خواهم هر چند سال یک بار این کار را انجام دهم تا با آهنگ های جدید، فضای جدید و افکار جدید خودم را نشان دهم.
اگر حکومت ایران صدای رپ را کم کند و مجوزهای لازم را برای کنسرت های رسمی بدهد، آیا یاس در ایران کنسرت برگزار می کند؟
نه، و من به این مسائل خوشبین نیستم.
آیا به مهاجرت از ایران فکر می کنید؟ اولین بار چه زمانی به این موضوع علاقه مند شدید؟
زندگی و بلاتکلیفی در ایران ما را شناور می کند و نمی توانیم آینده خاصی را برای برنامه ریزی بر اساس آن تصور کنیم. نمی دانم فردا چه خواهد شد. من همیشه عاشق سفر بودم. هر چند از آخرین باری که اینجا بودم پنج سال می گذرد.
چگونه می خواهید مردم شما را به یاد آورند؟
من همیشه به یاد آنها هستم؛ من انتظار واکنش مشابهی از آنها ندارم.
آیا کسی در زندگی شما وجود دارد که بتوانید در همه چیز به او اعتماد کنید و کاملاً به او اعتماد کنید؟ اگر بله، کیست؟
بله افراد زیادی هستند، من آنها را خیلی دوست دارم.
شما زیاد اهل فضای مجازی نیستید، اما نظراتی که برای شما یا کارگردانتان می گذارند را می خوانید؟
بله، من چک می کنم و اتفاقاً این پیام ها اکنون برای من ارزش بیشتری نسبت به قبل دارند.
به نظر شما چه کسی به این نتیجه می رسد که عزاداری ماموریت خود را به پایان رسانده است؟ راستی کی گفته وقت رفتنه؟
هرگز
آیا شعری در ترانه هایتان هست که برایتان معنای خاصی داشته باشد یا آن را بیشتر دوست دارید؟
شعرهای جدید.
فکر می کنی به هدفت در رپ رسیدی؟
نه، اما نبوغ برای رسیدن به نقطه شروع اینجاست. شاید رسیدن به هدفم حتی برای کسانی که در راه من سنگ پرتاب کردند نیز سودمند بود. منظورتون از هدف رو متوجه نشدم؟ آیا در این فرداهای پرتلاطم آینده ای پیش بینی می شد؟ با این حال رپ فارسی با وجود همه اختلاف نظرها و سلیقه ها، اگر یکپارچه تر و هماهنگ تر بود، می توانست به افتخاری که شایسته آن بود، برسد. ذهن من آنقدر پر است و ایده های زیادی دارم که ای کاش می توانستم کلمات مغزم را ضبط کنم اما مشغول اطمینان از اولویت هایم هستم زیرا نبوغ به نقطه شروع می رسد.
خیلی ها فکر می کنند سکوت شما در جریان اعتراضات پشت سر مردم نیست. بسیاری از مردم فکر می کنند شما از ترس صحبت می کنید. می خواهم بدانم نظر شما در مورد این موضوع چیست؟
احترام و دوستی و پشت مردم یعنی در عمل بودن. بازیگری فقط نوشتن پیام نیست، من قدرت این را ندارم که پشت سر مردم باشم، اما می توانم در کنار آنها باشم. درست است که سکوت، نفرت ایجاد می کند، اما شما همیشه با دروغ به ملت باختید.
تجربه کار با Teknain و Proor چگونه بود و چرا اینقدر طول کشید؟
همانطور که می دانید تعداد همکاری های من در این سال ها کمتر از بقیه بود. به همین دلیل همکاری ها برای من پر رنگ تر و ارزشمندتر است، به خصوص با چنین ستاره هایی. در واقع دفعه قبل اعلام کردیم که کار آماده است. حالا شما می دانید که آهنگ چه زمانی خواهد آمد. همه ما صف های طولانی داریم و در ابتدای همکاری خطوط خود را ارسال کرده بودیم، اما برای قسمت هارمونی آکورد اول خسته شدیم و حل شد. شاید اگر بدون متن اجرا می شد زودتر از این به پایان می رسید، اما متاسفانه یا خوشبختانه پیام این آهنگ بیشتر به شرایط امروز جهان مربوط می شود. بار دیگر از طرفدارانمان به خاطر صبر و درک آنها در ساخت این آهنگ سپاسگزارم.
به گزارش رسانه انتخابتو
ارسال پاسخ