سیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارک

سیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارک

تقویم را ورق زدیم و رسیدیم به 21 خرداد، تولد مرد بارانی ترانه های ایرانی.

بهترین: تقویم را ورق زدیم و به 21 خرداد سالروز تولد مرد بارانی ترانه های ایرانی رسیدیم. سیاوش قمیشی نوازنده‌ای است که در حال حاضر در تاریخ موسیقی پاپ ایرانی بی‌نظیر است که نمی‌توان عاشق او شد و نمی‌توان با آثارش همدلی نکرد. به نوعی او بنیانگذار «ترنس» در موسیقی ایرانی است، تلاش های زیادی برای تقلید از او صورت گرفته است، اما از چاوشی تا مجتبی کبیری، هر بار که نتوانستند چیزی شبیه او باشند، اما تفاوت ماه من. و ماه من آسمان است، این مقاله جناب قمیشی لی مربوط به سالروز تولد سیاوش خان و به افتخار ایشان می باشد.

او در واقع آهنگساز، شاعر، تنظیم کننده و خواننده ای است که در بین مردم به عنوان یک خواننده و از نظر خواص به عنوان آهنگساز و خواننده شهرت خاص و متمایزی دارد. اولین و شاید مهمترین وجه آثار سیاوش قمیشی در ملودی های او نهفته است.

سیاوش قمیشی اولین هنرمند ایرانی است که می تواند هر چهار عنصر یک آهنگ، تنظیم آهنگ و خواندن ترانه را به تنهایی انجام دهد. او به عنوان پایه گذار سبک موسیقی ترنس در ایران شناخته می شود.

سیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارکسیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارک

سیاوش خرید اولین گیتار زندگی خود را اینگونه توصیف می کند: «در ویترین کفش فروشی هالیوود در تهران یک گیتار به عنوان دکور آویزان بود… و من مدام به پدرم می گفتم که آن را می خواهم تا اینکه بالاخره این گیتار را برای خودم گرفتم. روز تولد و من حتی نمی دانستم چگونه آن را کوک کنم یازده ساله بودم.»

برادر بزرگ سیاوش قمیشی که در تابستان 1338 از لندن به تهران آمده بود، در بازگشت سیاوش را با خود به لندن برد. سیاوش در 14 سالگی به لندن رفت و در آنجا تحصیل کرد.

سیاوش قمیشی در 25 سالگی به ایران بازگشت. او با گروه های مختلفی در ایران مانند The Rebels و Black Cats همکاری کرد. همان سال‌هایی که «کوچینی» پاتوق افراد و جوان‌ها بود، با شهبال و بلک‌کتی‌ها می‌رفتند، دختر و پسر عاشق کوچینی بودند، ارزان بود و نمی‌توانست آن را برای دو لشکر و فضا بخری. کاملا با جاهای دیگه فرق داشت مثل هتل میایی بود، هتل کوچکی که در بلوار کشاورز کنونی قرار داشت. سیاوش قمیشی سرانجام پس از انقلاب در سال 1357 با هنرمندان زیادی از ایران خارج شد.

سیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارکسیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارک

سیاوش قمیشی با «فرنگیس» در لس آنجلس شروع کرد. وی افزود: در آن زمان شرکت خاصی برای پخش این آلبوم وجود نداشت و به همین دلیل این آلبوم توسط مردم کپی و دست به دست شد اما بعداً توسط چهار شرکت «آرت کو»، «آواز»، «ترانه» و «ترانه» منتشر شد. پارسه ویدیو» هم خیلی خوب هستند سیاوش قمیشی تأکید می کند که ارائه آلبوم «فرنگیس» صرفا جنبه سرگرمی داشته و قصد نداشت با این آلبوم خواننده شود اما در سال 92 «مسعود فردمنش» به او پیشنهاد داد که با ارائه یک اثر مشترک و چندین شعر (که به گفته سیاوش برجسته ترین آنها پرندگان در قفس است) در اختیار سیاوش قرار گرفت و با انتشار آلبوم جدید موافقت کرد.

بدین ترتیب سیاوش قمیشی از 47 سالگی رسما خوانندگی را آغاز کرد و آلبوم «حکایت» را منتشر کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. تقاضا و اشتیاق شدید افراد و موسسات پس از آلبوم حكایت، او را قادر ساخت تا به خوانندگی خود ادامه دهد و علاوه بر آلبوم فرنگیس، 13 آلبوم دیگر در بازار موسیقی منتشر كند. پس از این سیاوش قمیشی آلبوم های دیگری را منتشر کرد که بسیار موفق بودند.

سیاوش قمیشی درباره تمایلش برای بازگشت به ایران می گوید: تمام این مدت اینجا نشستم ببینم کی به ایران برمی گردم! من نه در آن چهارده سال در انگلیس انگلیسی شدم و نه در آن بیست و شش سال در آمریکا آمریکایی! تصمیم من نیست، بالاخره اگر این اتفاق بیفتد، حتماً فردا به خواست مردم ایران می روم!»

سیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارکسیاوش خان تحمل کن دوست من تولدت مبارک

در بیشتر آهنگ های سیاوش قمیشی می توان خطوط روشن و محکمی از موسیقی ایرانی پیدا کرد. اگرچه اینها چیزی جز موسیقی سنتی ایرانی نیستند، اما حتی در ذهن یک شنونده غیرحرفه ای هم احساس ایرانی بودن را برمی انگیزند. و این هنر سیاوش قمیشی است که آگاهانه از تکرار متعارف و نخ نما پرهیز می کند. او ملودی های لطیف ایرانی را مانند نخ های طلایی در بدنه آهنگش می بافد.

قمیشی ترانه های فراموش نشدنی زیادی دارد و تاثیر ترانه های او به حدی است که حتی الان در دوران انقلاب می توان در کتابفروشی ها کتاب هایی را با آهنگ هایی که او خواند پیدا کرد، به همین دلیل است که مانند خواننده های داخلی، فهرستی از بهترین های قمیشی را می توان یافت او مشاغل خوب بسیار کمی دارد، اما مشکل این است که او مشاغل بسیار خوبی دارد. در نظرسنجی یک شبکه ماهواره ای سه قطعه «فرنگیس»، «جزیره» و «تو برون که رفتی» پرطرفدارترین آهنگ های قمیشی به شمار می رفتند.

همچنین توجه داشته باشید که او بسیاری از آثار خوانندگانی مانند ابی به خصوص آلبوم جاودانه اش “ستاره های سرب” را تولید کرده است.

از آهنگ های معروف و خاطره انگیز او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا آمدن
  • پنجره
  • جزیره
  • غروب آفتاب
  • آلکی
  • حافظه
  • دلتنگ

به گزارش رسانه انتخابتو