مهسا بهادری: زمانی که سینمای ایران در فاصله 1 فروردین تا 10 خرداد 490 میلیارد تومان فروخت و توانست 8 میلیون و 500 هزار تماشاگر را به سینما بیاورد، همه مدیران به رونق سینما افتخار می کردند و منتقدان این را نشانه ای از شر نمی دانستند. . وی با بیان اینکه سینما به رونق رسیده است، گفت: فقط فروش سینما افزایش یافته است که این به معنای رشد سینما نیست. به عنوان مثال وی در پاسخ به این سوال که آیا تفاوت این آمار و ارقام با سال گذشته و اینکه گیشه تماما دست سه فیلم است نشان از رونق و پیشرفت سینما دارد، گفت: برخی سینماها کارگردانان مدعی هستند که رونق در زمان ما رخ داده است، اما در پاسخ به اینها و کاملاً علمی، میتوان گفت که چنین اتفاقی هرگز رخ نداده است. از دست دادن قافیه مجموعه ای از فیلم های بی کیفیت و بی کیفیت که صرفاً ترویج تولید کلان هنر سینما هستند، به عنوان مثال، ژانرهای داستانی و کمدی باعث تخریب در سیستم تولید نشده است می تواند یا می خواهد به سمت ژانرهای واقعی سینما برود این یک فاجعه ملی است که بعداً اثری از خود بر جای خواهد گذاشت.
این داستان تنها نمونه کوچکی از وضعیت سینمای ایران است که نمونه هایی از آن را حتی در نهادهای دولتی مانند فارابی می توان یافت.
بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گزارش های تشریح قراردادها و حمایت های خود از آثار سینمایی در راستای «قانون دسترسی آزاد به نشریات و اطلاعات» گزارشی از این حمایت ها از بهمن ماه ۱۳۹۷ تا پایان تیرماه ۱۳۰۳ منتشر کرد. در گزارش عملکرد مالی اخیر فارابی، مروری داریم بر برخی از عملکرد مالی فارابی در تولید فیلم هایی که در جشنواره های فیلم فجر در سال های 1401 و 1402 به نمایش درآمدند و متعاقباً به اکران بزرگ راه یافتند. از این آمار، تنها فیلمهای «آپاراتچیک» و «کت چرمی» توانستند پول خرج شده در گیشه سینما را برگردانند، در حالی که بقیه فیلمها حتی کسری از بودجه خود را دریافت نکردند.
نام فیلم |
بودجه فیلم |
میزان فروش |
تاریخ انتشار |
تعداد تماشاگران |
سازنده |
سال ساخت |
آسمان غربی |
29 می | 10 میلیارد و 260 میلیون تومان | 1403 | 241 هزار تماشاگر | حبیب ولی نژاد | 1402 |
تصفیه خانه |
24 میلیارد + 2 میلیارد پیوست + 250 میلیون فیلمنامه جمعا 26 میلیارد و 250 میلیون تومان |
630 میلیون تومان | 1402 | 14 هزار تماشاگر | سعید سعدی | 1401 |
شماره ده |
14 میلیارد تومان | 530 میلیون تومان | 1402 | 13 هزار تماشاگر | ابراهیم عسگری | 1401 |
شور عشق |
13 میلیارد تومان | 830 میلیون تومان | 1403 | 22 هزار تماشاگر | داریوش یاری | 1402 |
بعد از ترک |
11 میلیارد/1401 + 900 میلیون اضافه شده در سال 1402 جمعا 11 میلیارد و 900 میلیون تومان |
یک میلیارد تومان | 1401 | 21 هزار تماشاگر | محمود بابایی | 1402 |
کت چرمی |
9 میلیارد و 100 میلیون | 14 میلیارد و 500 میلیون تومان | 1402 | 300 هزار تماشاگر | کامران حکازی | 1401 |
داستان ناتمام سیما |
6 میلیارد و 600 میلیون/1401 + 400 میلیون به اضافه 1403 جمعا 7 میلیارد تومان |
800 میلیون تومان | 1403 | 12 هزار تماشاگر | مجید رضابالا | 1401 |
آبی کمرنگ |
6 میلیارد تومان | یک میلیارد تومان | 1403 | 15 هزار تماشاگر | محمد حسین میری | 1402 |
آپاراتچی |
6 میلیارد تومان | 6 میلیارد تومان | 1403 | 103 هزار بیننده | سجاد نصرالهی | 1402 |
جنگل پرتقال |
چهار میلیارد و 900 میلیون تومان | سه میلیارد تومان | 1402 | 64 هزار تماشاگر | سفیر صدر امالی | 1401 |
کل بودجه صرف شده برای این ده فیلم 127 میلیارد و 150 میلیون تومان بوده است اما تنها هزینه برگشتی از فروش این فیلم ها 38 میلیارد و 550 میلیون تومان بوده است. در واقع فارابی نزدیک به سه برابر فروش اولیه را برای فیلم ها خرج کرده است.
2455555
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ