شلی دووال بازیگر کوبریک «درخشش» درگذشت

شلی دووال بازیگر کوبریک درخشش درگذشت

به گزارش خبرگزاري اينترنتي، شلي دوال بازيگر كه با جك نيكلسون براي بازي در فيلم «درخشش» كوبريك شناخته شده و جايزه بازيگري جشنواره فيلم كن را براي بازي در فيلم «3 زن» ساخته رابرت آلتمن دريافت كرد. امروز (پنجشنبه) دچار عوارض دیابت شد. او 75 سال داشت.

مهر نوشت: دووال با بازی در فیلم بروستر مک کلود ساخته رابرت آلتمن به شهرت رسید. او قبل از حضور در «نشویل» در سال 1975، در فیلم های دیگری چون «مک کیب و خانم میلر» و «دزدانی مثل ما» بازی کرده بود. پس از موفقیت او در نشویل، آلتمن برای او در فیلم Buffalo Bill and the Indians انتخاب کرد و به دنبال آن 3 زن، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن و نامزدی بفتا را برای او به ارمغان آورد.

در سال 1977 در فیلم «آنی هال» ساخته وودی آلن نقش یک روزنامه نگار را بازی کرد و در سال 1980 بار دیگر در نقش روغن زیتون در فیلم «پاپایی» آلتمن با این کارگردان همکاری کرد. بازی پر دردسر او به عنوان یک کارمند آبگرم بهداشتی در «3 ​​زن» باعث شد تا کوبریک به عنوان وندی تورنس، همسر شخصیت جک نیکلسون، در «درخشش»، اقتباسی از رمان استیون کینگ، او را انتخاب کند.

فیلم Shining بیش از یک سال طول کشید و کوبریک برخی از صحنه های آن را بیش از 100 بار فیلمبرداری کرد. صحنه بیسبال به عنوان طولانی ترین صحنه با دیالوگ در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

او سال ها بعد از سختی این نقش گفت و گفت: دلم نمی خواست هر روز گریه کنم و گاهی فقط فکر آن باعث گریه ام می شد. به هر حال این کار را کردم. من نمی دانم چگونه… جک حتی به من گفت که نمی دانم چگونه این کار را هر روز انجام می دهد.

از دیگر نقش های او می توان به «راهزنان زمان» تری گیلیام و کمدی «رکسان» در مقابل استیو مارتین اشاره کرد.

در دهه 1980، دووال مجموعه‌ای از نمایش‌های کودکانه را بر اساس داستان‌های کلاسیک، از جمله قصه‌های پریان، کابوس‌های کلاسیک، و داستان‌های زمان خواب، توسط کارگردانان برجسته‌ای مانند تیم برتون، فرانسیس فورد کاپولا، و ایوان پاسر، با ستاره‌های مهمان تولید کرد. نام هایی مانند رابین ویلیامز، جیمی لی کرتیس، الیوت گولد، لورا درن از جمله آنها بودند.

در سال 1995 دووال در فیلم زیر ساخته استیون سودربرگ بازی کرد و سال بعد در فیلم پرتره بانوی جین کمپیون بازی کرد. او در سال 2002 از بازیگری کناره‌گیری کرد، اما در سال 2023 در فیلم ترسناک مستقل تپه‌های جنگل بازی کرد که به طور گسترده اکران نشد.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین