صدای مداوم؛ امین الله رشیدی کیست؟

صدای مداوم؛ امین الله رشیدی کیست؟

امین الله رشیدی خواننده چیره دست موسیقی ایران بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

بیوگرافی امین الله رشیدی

امین الله رشیدی (زاده ۴ فروردین ۱۳۰۴ در راوند کاشان) خواننده و آهنگساز ایرانی است. آهنگسازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال 1327 آغاز شد و تا پایان سال 1344 ادامه یافت و در این مدت بیش از 120 ترانه ساخت.

رشیدی در سال 1336 با دختری از کاشان ازدواج کرد و حاصل آن دو فرزند دختر و پسر به نام های افسانه و صبا شد.

امین الله رشیدی از پدری کشاورز و مادری شاعر (دختر بیضایی کاشانی نویسنده) در روستای زیبا و باصفای راوند کاشان به دنیا آمد. او را در چهار ماهگی به کاشان آوردند و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در آنجا به پایان رساندند.

در دوران تحصیل، نقاشی فرش ایرانی را نزد استادان آن دوره، محمد دبیر السنایی و حسن نقش پور اراکی آموخت و در مدت کوتاهی در حین نقاشی به مرحله طراحی و نوآوری رسید نقشپور مذکور. سرانجام سیرینی را دزدید و او را شناخت و در سال 1325 به تهران نقل مکان کرد.

رشیدی با گوش دادن به صفحه های قدیمی گرامافون و خوانندگان دهه 1320 رادیو ایران با آنچه موسیقی کلاسیک (خط آواز ایرانی) نامیده می شد آشنا شد و در اوایل ورود به تهران اصول موسیقی شبانه را آموخت. در کلاس های هنرستان موسیقی (تالار وحدت فعلی) زیر نظر موسی بیگ شرکت کرد و یکی دو ماه را در کلاس موسیقی مسعود زیر نظر دکتر دکتر گذراند. تعلیم و تربیت و تئوری آواز را نزد مهدی فروغ خواند و سپس نت گذاشت، تار را رها کرد و از این پس بدون استفاده از ساز، شروع به نوشتن نت ترانه های خود کرد.

رشیدی در سال 1328 از طریق استاد معروف موسی معروفی به علی محمد میثاق بیگ رهبر یکی از ارکسترهای رادیو ایران معرفی شد و از همان سال به عنوان خواننده و آهنگساز در رادیو فعالیت خود را آغاز کرد. او برای اولین بار یکی از ساخته های زنده خود (درد درد) را در رادیو با ارکستر مورد نظر با موضوع افشاری خواند و مدتی هم خواند. این ارکستر به رهبری هنرمندان عزیز علی تجویدی و محمد بهارلو در برنامه های مختلف رادیویی از جمله برنامه های موسیقی ارتش که جمعه شب ها ساعت 19:30 از رادیو ایران پخش می شد شرکت کرد.

آهنگسازی و خوانندگی امین الله رشیدی در رادیو تهران از سال 1327 تا پایان سال 1344 بدون وقفه ادامه یافت و در این مدت بیش از 120 ترانه ساخت.

سابقه امین الله رشیدی در خوانندگی، آهنگسازی و نویسندگی

سبک آواز و آهنگسازی امین الله رشیدی مرز سنت و مدرنیته است. به قول خودش راه میانه را انتخاب کرد. وی می گوید: اگر این اعتدال و اعتدال در همه امور دنیا جاری بود، چهره دنیا و زندگی بسیار زیباتر و دلپذیرتر از این بود که الان هست.

رشیدی نظراتی در مورد موسیقی کلاسیک و ردیف های آوازی دارد که در کنار هم حفظ شده اند که کامل ترین نسخه آن را موسی معروفی نوشته است و معتقد است اجرای ترانه ها باید به شرط حفظ اصالت ایرانی انجام شود و به ویژه این اصالت ترکیب شده است. در شعر فارسی باید روشی وجود داشته باشد. او روش جدیدی ایجاد کرد و تا حد زیادی از تکرار اجتناب کرد.

امین الله رشیدی در شعر، نویسندگی و نقد نیز دستی داشت و مقالاتش در مطبوعات منتشر می شد. که جدیدترین آن نقدی است بر کتاب شعر نو، از آغاز تا امروز اثر محمد القادی. از انتشارات موسسه فرانکلین، چاپ شده در شماره 52 مجله وحید.

در سال ۱۳۷۲ سفرنامه «از کاشان تا کناری» منتشر شد. آتر گیسو در سال 1381 کتاب خاطرات و ترانه ها را از انتشارات عطایی در تهران منتشر کرد و در سال 1390 سومین کتاب خود را با عنوان ایران در گذر زمان منتشر کرد. .

آلبوم های امین الله رشیدی

دلم برات تنگ شده
جادوگر
من عشق هستم
عطر گیسو
چشم شب
ثروت از دست رفته

منبع: تجارت نیوز