دفتر معماری سرگئی ماخنو یک خانه بتنی پناهگاهی طراحی کرد تا در برابر شگفتی های ناخوشایندی که در دنیای آخرالزمانی پس از همه گیری قابل انتظار است، مقاومت کند.
به گزارش فرادید، دفتر معماری سرگئی ماخنو در کیف اعلام کرد که بحران جهانی ویروس کرونا انگیزه طراحی خانه زیرزمینی پلان B است که بخشی از معماری مفهومی است.
ما متوجه شدیم که جهان شگفتیهای ناخوشایند زیادی برای ما دارد که حتی پیشرفتهترین کشورها از نظر زیستمحیطی، اجتماعی و فناوری نیز ممکن است برای آن آماده نباشند.
اما به جای ساختن یک سرپناه ساده و ساده، این استودیو یک مخفیگاه دنج طراحی کرد که مردم را وادار به زندگی در آن می کند، حتی زمانی که آخرالزمانی وجود ندارد.
در تصاویر رندر این طرح، خانه در منطقه ای عاری از درخت در جنگل اوکراین به تصویر کشیده شده است. پایگاه هلی کوپتر به ساکنان اجازه فرود می دهد.
وی ادامه داد: مدت هاست که ما به این سوال علاقه داشته ایم که آیا می توان با راهکارهای معماری شرایط یک زندگی کامل زیرزمینی را فراهم کرد؟
“طرح B جایی است که ساکنان خانه زیرزمینی می توانند از ارزش ها و سرگرمی های خود محافظت کنند و همچنین از انواع بلایا و ویروس ها محافظت کنند.”
قسمت بالای زمین خانه زیرزمینی از دو حجم متقاطع بتن تشکیل شده است، ماده ای که به ویژه برای قابلیت اطمینان و جذابیت زیبایی شناختی آن انتخاب شده است.
یکی از حجم ها شبیه یک مخروط معکوس است که بالای آن یک سکوی فرود هلیکوپتر است. حجم دیگر مستطیل شکل است و برای ایجاد ورودی منحنی قسمتی بریده شده است.
یک راه پله مارپیچ به زیرزمین خانه منتهی می شود که استودیو آن را به صورت یک سری لایه های دایره ای تصور می کرد.
طبقه اول، 15 متر زیر زمین، میزبان یک سری فضاهای زندگی است که می تواند به راحتی دو یا سه خانواده را در خود جای دهد.
این لایه شامل یک سالن بزرگ است که توسط یک جفت دیوار جداکننده منحنی بزرگ محافظت می شود.
یک دیوار با قفسههای کامل کتاب پر شده است تا یک قفسه کتاب شکل بگیرد، در حالی که دیوار دیگر یک مبل بزرگ و بالشتکی را در خود جای میدهد. از این دستگاه می توان به عنوان سینمای خانگی نیز استفاده کرد.
در مرکز سالن یک چاه نوری استوانهای قرار دارد که نور پسزمینه دارد تا به نظر برسد که خورشید از بیرون میدرخشد.
یک نقاشی مصنوعی از فضای سبز به عنوان پس زمینه برای منطقه غذاخوری عمومی خانه عمل می کند.
ما علاقه مند بودیم فضای زیرزمینی را به گونه ای ایجاد کنیم که توهم بودن بالای سطح را ایجاد کند، گویی می توانید از پنجره به بیرون نگاه کنید و آسمان آبی را ببینید.
“مردم امروز بیش از حد به آزادی و بی حد و حصر عادت کرده اند.”
زندگی در یک پناهگاه، حتی در یک پناهگاه بسیار راحت، زندگی در یک چارچوب است. از این رو سعی کردیم فضا را به گونه ای طراحی کنیم که سرنشینان کمتر احساس «حضور در کادر» را داشته باشند. »
توهمات فضایی نیز در اتاق خواب دیده می شود. به جای پنجره، یکی از اتاق خواب های اصلی دارای یک صفحه دیجیتال از کف تا سقف است که می تواند برای نمایش صحنه های مختلف مانند کوه های برفی یا خیابان های کیف تنظیم شود.
یکی دیگر از اتاق خواب های غار مانند مسیرهای پیچ در پیچی از تاک های مصنوعی در جلوی آن قرار دارد.
استودیو تصمیم گرفت که این خانه زیرزمینی دارای یک آشپزخانه حرفه ای با کابینت های فولادی و پیشخوان های آماده سازی باشد.
همچنین یک اتاق باغ اختصاص داده شده به رشد سبزیجات و میوه های تازه، و همچنین یک اتاق بهداشت، یک اتاق کاشته شده برای پیاده روی حیوانات خانگی و یک اتاق ضد عفونی وجود دارد.
برای حفظ شکل ساکنان، خانه همچنین دارای یک سالن ورزشی با اتاق مراقبه حداقلی و یک استخر روشن با چراغهای سبز است که باعث میشود ساکنان احساس کنند در غار یا اقیانوس هستند.
کل این لایه از خانه زیرزمینی پلان B توسط یک “حلقه تخلیه” احاطه خواهد شد که تقریباً از هر اتاق قابل دسترسی است تا در صورت لزوم از ملک فرار کند.
در قسمت پایین زیرزمین محوطه ای برای سیستم های تصفیه آب و ژنراتورها در نظر گرفته شده و در زیر آن نیز چاهی برای تامین آب وجود خواهد داشت.
این پروژه انعکاسی از تفکر در مورد ادامه زندگی انسان در شرایط سخت و تلاش برای یافتن پاسخی برای این سوال بود که آیا معماری می تواند در عین عمیق بودن، تصور زندگی را در سطح ایجاد کند؟
این اولین پروژه مفهومی استودیوی معماری سرگئی مکنو نیست. این استودیو تصاویری از یک خانه فولادی خیالی در سال 2017 منتشر کرد. این خانه که در دامنه کوههای کارپات اوکراین ساخته شده است، مکانی آرام برای «عشایر معاصر» است که از زندگی شهری خسته شدهاند.
ارسال پاسخ