علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان این مطلب گفت: سرطان روده بزرگ (کولون) سومین نوع شایع سرطان در مردان و چهارمین نوع سرطان شایع در زنان است و کارشناسان تخمین می زنند که در سال 2024 106590 مورد جدید سرطان روده بزرگ و 46220 مورد جدید سرطان روده بزرگ در ایالات متحده وجود خواهد داشت. سرطان روده بزرگ. راست روده به روز رسانی

بروز این بیماری در سالمندانی که عموماً در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، از دهه 1980 به آرامی در حال کاهش بوده است و بین سال های 2011 تا 2019، میزان بروز آن تقریباً 1 درصد در سال کاهش یافته است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران گفت: شیوع سرطان از نظر انجمن سرطان آمریکا روده بزرگ در میان افراد زیر 55 سال، از اواسط دهه 1990، سالانه 1 تا 2 درصد افزایش یافته است.

عادلی می گوید شایع ترین علائم سرطان هستند روده بزرگ نارس بودن شامل تغییر در عادات روده مانند یبوست یا اسهال، درد شکم، خونریزی است. راست روده و تصور می شود از علائم کم خونی و فقر آهن باشد، ادامه داد: تحقیقات جدید نشان می دهد بیشترین افزایش موارد ابتلا به این بیماری در بین کودکان و نوجوانان به ویژه کودکان 10 تا 14 ساله است.

وی گفت: برخی از عوامل خطر سرطان روده بزرگ بیماری التهابی روده با سابقه خانوادگی این بیماری و برخی سندرم های ژنتیکی همراه است و در حالی که فرد نمی تواند کاری برای کاهش این خطرات انجام دهد، می تواند با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی، خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران خاطرنشان کرد: از جمله مواردی است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان باشد روده بزرگ این موارد عبارتند از: ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، حفظ وزن سالم، کاهش مصرف گوشت فرآوری شده، مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات غنی از فیبر و فعالیت بدنی.