علائم صبحگاهی دیابت چیست؟

علائم صبحگاهی دیابت چیست؟

انتخابتو، دیابت یک بیماری مزمن است که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود و در ساعات مختلف روز می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند. برخی از علائم هشدار دهنده این بیماری در مراحل اولیه ظاهر می شوند. برای کمک به این بیماری، برخی از علائم هشداردهنده دیابت در صبح زود را بررسی خواهیم کرد:

قند خون صبحگاهی افزایش می یابد

هیپرگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح قند خون در ساعات اولیه صبح، بین ساعت 4 تا 8 صبح به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این به دلیل ریتم شبانه روزی طبیعی بدن اتفاق می افتد که باعث افزایش تولید گلوکز و برخی هورمون ها می شود. کورتیزول و هورمون رشد، این هورمون ها می توانند باعث مقاومت به انسولین و در نتیجه افزایش سطح قند خون هنگام بیدار شدن از خواب شوند.

تشنگی شدید

یکی از علائم شایع دیابت تشنگی بیش از حد است. افراد مبتلا به دیابت اغلب با احساس تشنگی شدید از خواب بیدار می شوند. از آنجایی که بدن آنها برای مدیریت سطوح بالای قند خون تلاش می کند، کلیه ها برای فیلتر کردن و جذب گلوکز اضافی سخت تر کار می کنند. مایعات بیش از حد، که باعث کم آبی بدن و افزایش تشنگی می شود.

تکرر ادرار

تکرر ادرار یکی دیگر از علائم دیابت است که بیشتر در شب یا در ساعات اولیه صبح رخ می دهد، سطح بالای قند خون منجر به فیلتر شدن بیشتر گلوکز توسط کلیه ها و جذب آب توسط کلیه ها و در نتیجه افزایش تولید ادرار می شود، دیابتی ها ممکن است از خواب بیدار شوند. چندین بار ادرار کردن در طول شب

خستگی صبحگاهی

خستگی که بعد از بیدار شدن از خواب ادامه می‌یابد می‌تواند نشانه دیابت باشد، سطح قند خون بالا می‌تواند از استفاده مؤثر بدن از گلوکز برای انرژی جلوگیری کند و تکرر ادرار در طول شب می‌تواند خواب را مختل کند و باعث خستگی صبحگاهی شود.

سردرد

سردرد صبحگاهی نیز می تواند یکی از علائم دیابت باشد. این نوع سردردها می تواند ناشی از افزایش سطح قند خون یا پایین بودن سطح قند خون در طول شب باشد.

دهان خشک

خشکی دهان یکی از علائم دیابت است. سطح بالای قند خون می تواند باعث کم آبی بدن شود زیرا بدن از مایعات بیشتری برای خلاص شدن از شر گلوکز اضافی استفاده می کند. این می تواند منجر به خشکی دهان، به خصوص در صبح شود.

گرسنگی

افراد مبتلا به دیابت ممکن است با احساس گرسنگی از خواب بیدار شوند زیرا سلول های بدن آنها به دلیل مقاومت به انسولین یا کمبود انسولین نمی توانند گلوکز کافی دریافت کنند، بنابراین مغز به بدن سیگنال می دهد که غذا بخورد تا انرژی لازم را تامین کند.

بی حسی اعضای بدن

بی‌حسی در دست‌ها یا پاها پس از بیدار شدن از خواب ممکن است یک نشانه اولیه باشد نوروپاتی اگر دیابت دارید، یک بیماری آسیب رسان به اعصاب ناشی از قند خون بالا در طولانی مدت، این علامت ممکن است در هنگام بیدار شدن به دلیل فشار طولانی مدت بر روی اعصاب خاص در طول خواب بیشتر قابل توجه باشد.