علی دهکردی: نسل ما در اوایل دهه 60 عاشق سینما شد. اما ناگهان با ایجاد دبیرخانه دائمی رویداد فیلمنامه نویسی فعالیت خود را آغاز کرد.

علی دهکردی نسل ما در اوایل دهه 60 عاشق سینما

به گزارش خبرگزاری انتخابتو از مرکز خبر اولین رویداد استارتاپ برنامه نویسی، در پایان این رویداد که با اجرای استاد شاعر و مجری سهیل محمودی برگزار شد، هر یک از فیلمنامه های کوتاه و بلند موفق به کسب 3 جایزه شدند. شایان ذکر است در این نشست رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم، مدیرعامل خانه سینما، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی و رئیس خانه هنرمندان ایران حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند. در ادامه گزارشی از نتایج این مسابقات را مشاهده خواهید کرد.

تجارت به شرکا منتقل شد

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در مراسم اختتامیه نخستین رویداد آغاز برنامه‌سازی با ابراز خرسندی از روند برگزاری این رویداد، به حضور مدیرعامل خانه سینما در این رویداد اشاره کرد و گفت: ما کار خود را به شرکای خود سپردیم و نتیجه گرفتیم.

محمدحسین ایمانی خوشخو هدف پارک های فناوری را یافتن ایده پردازان و تبدیل طرح های آنها به عمل ذکر کرد و گفت: از سند سینما در حال تدوین و نظرات خانه سینما نیز استفاده می شود. به منظور افزایش کیفیت فیلمنامه ها، ماده ای تعریف شده است که بر اساس آن سازمان سینمایی موظف است از فعالیت های مربوط به ارتقای کیفیت فیلمنامه نویسی حمایت کند. این در اینجا نیز دیده می شود.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه سخنان خود به فعالیت و تداوم جهاد سنگزی اشاره کرد و گفت: جهاد سنگزی کار زمین باقی مانده را بر عهده گرفت و به همین دلیل موفق بود. فعالیت های پارک نیز نشان داد که از فرهنگ می توان پول درآورد و این امر ادامه خواهد داشت.

ایمانی خوشخو در پایان افزود: امروز اعلام می کنم که دبیرخانه دائمی این رویداد در پارک مستقر می شود و جلسات فصلی برگزار می کنیم. همچنین دوره های آموزشی تا دومین جشنواره سال آینده برگزار خواهد شد.

سناریوی پسر رمان

مدیرعامل خانه سینما در پایان این مراسم با تبریک به دست اندرکاران این مراسم که اولین فیلمنامه نویسی را آغاز کرد، گفت: چنین اتفاقی برای من تحسین برانگیز و البته ناراحت کننده است چرا که نسل ما در همان لحظه عاشق سینما شد. ابتدای جاده آنها فعالیت خود را تنها در فقر در دهه 60 آغاز کردند. فیلمنامه برای کسانی که در سینما کار می کنند جایگاه ویژه و مقدسی دارد. امیدوارم همه بچه هایی که قدم در فیلمنامه نویسی می گذارند ادبیات و رمان را فراموش نکنند.

علی دهکردی با بیان اینکه فیلمنامه فرزند رمان و داستان است، گفت: در سال های گذشته و عصر ما با تغییر ابزارهای ارتباطی، نوع ادبیات ناسالمی بسیار رواج پیدا کرده است، اما همچنان یکی از ادبیات است. محبوب ترین ادبیات بچه های رمان فیلمنامه نویس هستند و هیچکس نمی تواند بگوید فیلمنامه نویس است اما ادبیات ایران و جهان را نخوانده است.

پارک علم و فناوری جدید در راه تبدیل شدن به یک شهر است

یکی دیگر از شرکت کنندگانی که در مراسم اختتامیه سخنرانی کرد، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی بود. حسن مسلمی نائینی با قدردانی از برگزارکنندگان اولین رویداد استارت آپ فیلمنامه نویسی، گفت: با وجود اینکه انتظارات زیادی از هنر وجود دارد و می تواند کشور را اصلاح کند، دانشگاه علم و فرهنگ در رتبه اول ISI و در بین دانشگاه ها قرار دارد. 400 سازمان غیر انتفاعی دانشگاه ها.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در این رویداد از ابتدا بر پایه جوانان بوده و جوانان زیادی را به میدان آورده است، ادامه داد: امید است بتوانیم پارک علم و فناوری را به یک پارک تبدیل کنیم. علم در آینده نزدیک.” و شهر فناوری نرم مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شد.

راه اندازی دبیرخانه دائمی رویداد فیلمنامه نویسی

ما به اشکال مدرن سینما و فیلمنامه نیاز داریم

آخرین سخنران پایانی اولین رویداد استارت آپ فیلمنامه نویسی، رئیس خانه هنرمندان ایران بود. محمدمهدی اصغرپور با بیان اینکه در فضای دانشگاهی کاملا کلاسیک رفتار کردیم، گفت: در سال های گذشته همه چیز تغییر کرده، وضعیت سالن های سینما تغییر کرده است. اکنون 90 درصد از ترافیک کشور ما را پلتفرم های بین المللی، 5 درصد آن را تراکنش های بانکی و 5 درصد آن را پلتفرم های داخلی تشکیل می دهد. تقریباً 90 درصد محتوا در پلتفرم های خارجی تولید و منتشر می شود.

عسگرپور با بیان اینکه سکوها تغییر کرده است، ادامه داد: آمادگی ورود به این عرصه را نداریم. سینما به عنوان تئاتر در دنیا رو به ورشکستگی است. این مشکل ممکن است نحوه داستان گویی ما را نیز تغییر دهد. بنابراین، حرکت رو به جلو از دوره کلاسیک دیگر راه حلی نیست و باید فرم های مدرن را تجربه کنیم، اما اگر چنین تغییری رخ ندهد، ممکن است فیلمنامه نویسان منتخب ناامید شوند.

چه کسی انتخاب شد؟

در بخش فیلمنامه‌های کوتاه، آثاری که به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند:

  • واریس، نویسنده: هانیه بابانژاد، مشاور: فریدون فرهودی
  • در جای دیگر، نویسنده: فاطمه احمدی، مشاور: رضا حیدرنژاد
  • نمک، نویسنده: میلاد ملحانی، مشاور: مهدی احمدی

همچنین آثار داستانی و بلند مقام اول و سوم به شرح زیر اعلام شد:

  • مردود، نویسنده: زری براهویی، مشاور: رضا حیدرنژاد
  • پیران باحال، نویسنده: سیده فاطمه موسوی، مشاور: فریدون فرهودی
  • شهر سیبیلوها، نویسندگان: زهرا عباسی و سارا خسروی، مشاور: هومان فاضل

در پایان این نشست مهدی سجاده چی، رئیس هیات ارزیابی کار با اشاره به اینکه در سال های اخیر رویدادهای زیادی برگزار شده است و اولین سناریو استارت آپ رویداد نسبتا موفقی بوده است، گفت: اولین رویداد فیلمنامه نویسی بین 7 تا 9 مرداد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین