(عکس) آسیب مفصل کاتبان مصری باستان به دلیل کار زیاد

عکس آسیب مفصل کاتبان مصری باستان به دلیل کار زیاد

از کمردرد گرفته تا فشار چشم، کار اداری می تواند بر بدن تاثیر بگذارد. با این حال، به نظر می رسد که این مشکلات چیز جدیدی نیست. محققان دریافتند نزدیک به 2000 سال پیش، کاتبان مصری با کار زیاد، باسن، فک و شست خود را زخمی کردند.

به گزارش دیجیاتو، بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Scientific Reports، محققان با بررسی بقایای قبرهای کاتبان مدفون در ابوسیر مصر به نتایج جالبی دست یافتند. به گفته محققان، در مقایسه با مردانی که کارهای دیگر انجام می دادند، این نویسندگان نشانه هایی از تغییرات دژنراتیو مفاصل را نشان دادند. آنها بین 2700 تا 2180 قبل از میلاد در مصر زندگی می کردند.

اولین محقق این مطالعه، پترا بروکنر هاولکووا از موزه ملی پراگ، گفت:

“مطالعه ما باید به این سوال پاسخ دهد که چه خطرات شغلی با “حرفه” کاتبان مصر باستان مرتبط است. همچنین ممکن است به شناسایی کاتبان در میان اسکلت افرادی که عنوان یا شغل آنها ناشناخته است کمک کند.”

این تیم بقایای 69 مرد بالغ را که از هزاره سوم قبل از میلاد در ابوسیر دفن شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند که 30 نفر از آنها کاتب بودند.

از آنجایی که تنها یک درصد از مردم می توانستند بخوانند و بنویسند، چنین مردانی از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بودند و بسیاری از مشاغل مهم اداری را انجام می دادند. ورونیکا دولیکووا، یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه چارلز در پراگ، گفت که نویسندگان کار خود را در جوانی آغاز کردند و احتمالاً برای چندین دهه در این زمینه کار کرده اند.

مشکلات استخوانی که گریبان کاتبان مصری را گرفته بود

اما به نظر می رسد این کار ضررهایی برای این افراد داشته است. از جمله مشکلات استخوانی و اسکلتی مانند آرتروز مفاصل بین فک پایین و جمجمه، استخوان ترقوه راست، شانه راست، شست راست، زانوی راست و ستون فقرات، به ویژه در گردن.

این تیم همچنین نشانه هایی از استرس فیزیکی در بازوی چپ و استخوان لگن و همچنین فرورفتگی در کاسه زانو و تغییرات در مچ پای راست پیدا کردند.

محققان خاطرنشان کردند که برخی از تغییرات ممکن است تحت تأثیر پیری کاتبان در سال‌های بعد بوده باشد، اما این نتایج با وضعیت بدن کاتبان در هنگام نوشتن مطابقت دارد. بدون تکیه گاه بازوها و سر به جلو، وضعیتی است که به ستون فقرات فشار وارد می کند.

محققان بر این باورند که تغییرات در دور فک احتمالاً ناشی از عادت کاتبان به جویدن سر قلم مو برای تهیه ابزار نوشتن است. تغییرات در انگشت شست نیز ممکن است مربوط به نحوه نگه داشتن قلم توسط کاتب باشد.

پروفسور سونیا زاکرزوسکی زیست باستان شناس از دانشگاه ساوتهمپتون که در این تحقیق شرکت نداشت، از این مطالعه استقبال کرد. او می‌گوید: «این تحقیق یک فرضیه واقعاً خوب است، زیرا می‌دانیم که فعالیت‌های مکرر منجر به تغییرات اسکلتی می‌شود و این فرضیه‌ها کاملاً قابل قبول هستند.»