قربانی کودتای 28 مرداد اشک عزت الله تعظمی را درآورد

قربانی کودتای 28 مرداد اشک عزت الله تعظمی را درآورد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، کودتای 28 مرداد قربانیان زیادی از ما نگرفت، سالمندان زیادی را نکشید و روانه زندان نکرد، اما شاید سرنوشت برخی از قربانیان کمتر مورد توجه قرار گرفت. تئاتر سعدی یکی از این قربانیان است. تئاتری که روزگاری عظمت خاص خود را داشت و محل کار و فعالیت بسیاری از بزرگان بود، اما آتش کودتا این تئاتر را هم به لرزه درآورد زیرا اندیشه بر تئاتر حاکم بود و این وضعیت برای کودتاچیان خوشایند نبود. سرنوشتی که باعث می شود هنرمندی چون عزت الله تعظمی با یادآوری روزهای دردناک دهه ها بعد بر این تئاتر اشک بریزد.

به گزارش ایسنا، در نخستین ساعات کودتای 28 مرداد، جوانان شابان کافری با حمله به این سالن، آن را به آتش کشیدند و اندیشه های زندگی در آنجا را نابود کردند. غافل از اینکه بذر اندیشه زمینه دیگری برای رشد پیدا کرده است.

اما امروز در سالگرد این واقعه هولناک، تئاتری را گرامی می داریم که در این آتش سوخت و گرچه مانند ققنوس دوباره متولد شده است، اما انگار سرنوشت هر بار دوباره آن را خواهد سوزاند.

گفته می شود تئاتر سعدی در سال 1329 افتتاح شد. این تماشاخانه با ظرفیت 500 تماشاگر و صحنه گردان بزرگ یکی از مجهزترین تماشاخانه های ایران بود که از پاییز 1329 در پایتخت عبدالکریم عمویی آغاز به کار کرد. «ستایشگر خانم ویندرمر» اولین نمایشی بود که در این تئاتر اجرا شد.

در کتاب «تئاترهای تهران» تالیف ناصر حبیبیان و محیا آقا حسینی آمده است: «در زمان مشروطه، محل تماشاخانه سعدی خانه برادر اقبال الدوله، صاحب اختر، در محله شاه آباد بود. این مکان محل برگزاری جلسات و نمایش های تئاتری روشنفکران نیز بود. آن دوره بود.

اما به نظر می رسید این تئاتر از همان ابتدا برای عده ای دردسر ایجاد کرد، زیرا حتی قبل از کودتا، یعنی در سال 1300 همزمان با شب افتتاحیه نمایش «شنل قرمز» بود. سرلشکر منصور مستی فرمانده نیروی انتظامی تعطیل شد و روز بعد بازیگران و هنرمندان این تئاتر در مقابل مجلس شورای ملی واقع در میدان بهارستان دست به تجمع اعتراضی زدند که منجر به بازگشایی تئاتر شد. «تئاتر سعدی».

با وجود این، این تئاتر به سرعت به شهرت و قدرت دست یافت و در میان آنها بزرگان زیادی چون حسین خیرخواه، محمدعلی جعفری، عزت الله نظامی، مهین دیهیم، عباس شباویز، حسن خشا، عطاءالله زاهد، توران مهرزاد و… بودند. یک نفس آثار ارزشمندی را روی صحنه می بریم که چراغ راه فرهنگ و هنر باشد.

تئاتر سعدی پس از کودتای 28 مرداد مدتی به حیات خود ادامه داد و فعالیت جدیدی را این بار با نام سینما سعدی آغاز کرد اما در سال 1348 دوباره آتش گرفت و در آتش سوخت.

اما سرنوشت غم انگیز او اساس بسیاری از گروه های تئاتری شد.

حسین کیانی هنرمند علاقه مند به نمایش های ایرانی در سال 1332 نمایش «تئاتر سعدی» را روی صحنه برد که درباره سرنوشت عجیب این تئاتر بود. این نمایش در زمستان 1394 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با بازی رویا میرعلمی، علی سلیمانی، مجید رحمتی، خطیره اسدی، شهرام هچیت دوست، امیر دلاوری، علیرضا آرا و … روی صحنه رفت.

در حال حاضر نمایش «گاوزن» اثر دیگری است که توجه را به این تئاتر و تاریخ دردناک آن جلب می کند.

نمایش «زن گاو» به نویسندگی و کارگردانی میثم عباسی با الهام از داستان تئاتر سعدی در تماشاخانه قدیمی سنگلج روی صحنه می رود.

در این نمایش نادر فلاح، حمید محین دوست، حدیث تهرانی، علی برجی، امیرعادل پرور، زیبا کاظمی، علی باقری، امین موذن، مبین آذربایجانی، مانی محمدی، محمدرضا رنجبر، غزاله میروسی، نورالله معصومی، عرفان سعیدی، امیر به ایفای نقش می پردازند. علی رزقی، پوریا پارسیان، مهدی محیبی لادمخی، احد توحیدی را، امیرحسین آزادی روی صحنه هستند و در خلاصه داستان آمده است: «تئاتر سعدی در سال 1332 و در جریان کودتای 28 مرداد به آتش کشیده شد. شعبان جعفری.”

این نمایش هر شب ساعت 20:00 در تماشاخانه سنگلج به مدت 75 دقیقه روی صحنه می رود.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین