قزوین; شهر سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی نفیس

قزوین شهر سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی نفیس

انتخابتو به نقل از کجارو، قزوین شهری تاریخی در قلب ایران هر ساله با جاذبه های گردشگری و سوغاتی های بی نظیرش توجه مسافران زیادی را به خود جلب می کند.

غرق در طعم و عطر شیرینی های قزوینی

یکی از معروف ترین سوغاتی های قزوین دسرهای سنتی است که با ظرافت و استادی توسط هنرمند قزوینی تهیه می شود. تنوع و طعم بی نظیر این دسرها برای هر کامی جذابیت دارد. از نان چای گرفته تا نان های رقیق، از باقلوا تا دسر اتابکی، هر کدام از این دسرها داستان و منحصر به فردی دارند.

نان چای: دسری خشک و سنتی با طعمی بی نظیر است که با کنجد یا پسته تزیین می شود.

نان نازک: این نان ترد و خوشمزه با مغزهای مختلفی مانند پسته، گردو و بادام به فروش می رسد.

نان گرد: این نان شبیه نان چای است، اما روی آن را با چرخ مخصوص می پیچند و روی آن را دانه های خرفه یا بادام زمینی می ریزند.

باقلوا: قزوین باقلواهای خودش را دارد. باقلواهایی هستند که از نظر تنوع طعم و طرز تهیه با شهرهای دیگر تفاوت دارند. باقلواهای پیچی، گلابی و پیشانی از انواع باقلواهای قزوینی هستند.

دسرهای اتابکی: این دسر که به دسر تاج نیز معروف است فقط در قزوین یافت می شود و طعم بی نظیری دارد.

دسرهای نان شکری: این دسر در قزوین با سایر شهرها کمی متفاوت است و طرز تهیه خود را دارد.

صنایع دستی قزوین، خاطره هنر و ذوق ایرانی

قزوین در کنار دسرهای خوشمزه اش در زمینه صنایع دستی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. فرش‌های زیبا، قالی‌های رنگارنگ، جاجیم‌های سنتی و موج‌های ظریف گوشه‌ای از هنر و ذوق مردم قزوین را نشان می‌دهد.

فرش قزوین: یکی از زیباترین فرش های ایران است که متاسفانه بافت آن به فراموشی سپرده شده است. تنوع رنگ و نقش یکی از وجوه تمایز این فرش است.

قالیچه: این هنر در اکثر روستاهای قزوین رایج است و رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاء آباد از مراکز مهم قالی بافی این استان هستند.

جاجیم: این هنر در قزوین قدمتی طولانی دارد و در اکثر روستاهای این استان رواج دارد. زنان روستا در زمان بیکاری جاجیم می‌بافند و برای رنگرزی آن از پشم و مواد گیاهی استفاده می‌کنند.

سنجاق بافی (نوار بافی): در گذشته تابه را با نخ های ابریشمی بافته می کردند اما امروزه از نخ های نایلونی نیز استفاده می شود. از سوزن برای تزئین لباس استفاده می شود.

موج دار: نوعی دستباف سنتی که هنوز هم در برخی مناطق رواج دارد. از ویو برای بافتن پارچه های ظریف لباس و همچنین پارچه های ضخیم تر برای پتو، صندلی، فرش، پرده، ملحفه و سجاده استفاده می شود.

لذت بردن از گردشگری و سوغات و صنایع دستی در قزوین

قزوین مقصدی ایده آل برای سفر با جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان است. بازدید از مکان های تاریخی مانند عمارت چهلستون، مسجد جامع عتیق، بازار سنتی قزوین و چشیدن طعم بی نظیر شیرینی های سنتی و خرید صنایع دستی نفیس این شهر سفری فراموش نشدنی به قزوین را برای شما رقم خواهد زد.

قزوین;  شهر سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی نفیس

به گزارش سلامنو