لزوم نظارت بر تاخیر در پرداخت بدهی داروخانه ها و شرکت های دارویی

لزوم نظارت بر تاخیر در پرداخت بدهی داروخانه ها و

انتخابتو به نقل از اتحادیه صاحبان صنایع دارویی ایران برای مصارف انسانی، محمد عبدازاده در این مقاله ضمن قدردانی از اقدامات و پیگیری های انجام شده توسط وزارت بهداشت در دوره دولت چهاردهم، برای اطمینان نقدینگی و پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی:

صنایع داروسازی عمدتاً به دلایل زیر همواره با چالش نقدینگی مواجه بوده اند: تاخیر در پرداخت بدهی بیمه ها و بیمارستان های دولتی به داروخانه ها و شرکت های پخش دارو مشکل وجود دارد. امسال همچنان بدترین سال برای نقدینگی و تامین مالی شرکت های دارویی است.

شرکت‌های دارویی با هشدار دولت نسبت به کمبودهای نگران‌کننده در ماه‌های آینده، نه تنها قادر به تامین ریال‌های اختصاص‌یافته بانک مرکزی نیستند، بلکه قادر به پرداخت حقوق، بیمه و مالیات کارکنان خود نیز نیستند. 30 تلاش و این منجر به بسته شدن خط لوله دارو و کمبود دارو خواهد شد.

دانشکده‌های پزشکی با وجود پرداخت‌های موسسات بیمه‌ای (هرچند تاخیری و بی‌نظم)، مطالبات دارو و ملزومات پزشکی را پرداخت نمی‌کنند و همراه با موسسات بیمه، عامل اصلی کمبود دارو در کشور شده‌اند.

به منظور تعدیل و پرداخت بدهی های دانشگاه های علوم پزشکی توصیه می شود ردیف حساب دارو و تجهیزات از سایر ردیف های درآمدی بیمارستان ها جدا و نسبت به پرداخت مطالبات شرکت های دارویی پیگیری شود. حداقل اطمینان حاصل شد که مبالغ اصلی داروها و تجهیزات خریداری شده به شرکت های مربوطه بازگردانده می شود و منطقه عرضه دارو نیز ثابت بود.

شایان ذکر است طی ماه‌های اخیر گلایه‌های زیادی از سوی فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر اقدام دانشگاه‌های علوم پزشکی برای هزینه‌کردن مبالغ پرداختی شرکت‌های دارویی در حساب‌های دریافتنی در سایر بخش‌ها مطرح شده است.