ما اثرات بی خوابی را دست کم می گیریم!

ما اثرات بی خوابی را دست کم می گیریم

شاید برای شما عجیب باشد، اما باید بدانید که بی خوابی و کم خوابی به هر دلیلی برای سلامتی، فعالیت و ایمنی شما بسیار مضر است.

به گزارش جام جم آنلاین، عوارض کم خوابی یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بشری امروزی است.

روانپزشک شالبافان در این باره می گوید: خواب یکی از مهمترین فرآیندهایی است که عملکرد بدن را تنظیم می کند و انرژی را تجدید می کند و طبق آخرین یافته ها انرژی موجود در همه موجودات زنده است. در طی این فرآیند حیاتی، بدن به حداقل انرژی مورد نیاز خود می رسد و در حین استراحت، سلول ها از جمله سلول های مغزی، زمان کافی برای آماده شدن برای فعالیت های روزانه به دست می آورند.

اما اگر این روند به خوبی انجام نشود، می تواند عوارض جدی ایجاد کند و همین امر باعث می شود که بی خوابی به عنوان یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلات روانپزشکی مطرح شود.

“بی خوابی” چیست؟

اگر فردی نتواند برای مدت زمان قابل توجهی بخوابد و باعث ناراحتی و خستگی روزانه شود، دچار بی خوابی می شود. بی خوابی را می توان در هر دو جنس، سن و طبقات اجتماعی مشاهده کرد و عمیقاً بر احساس شادی فرد تأثیر می گذارد.

چند ساعت خواب معمولی؟

خواب طبیعی افراد مختلف بسته به عملکرد مغز و مکانیسم هایی که بدن آنها با آنها سازگار کرده است می تواند کاملاً متفاوت باشد. به طور متوسط، مدت خواب طبیعی اکثر افراد جامعه بین 6 تا 9 ساعت در 24 ساعت در روز است.

بعضی ها کمتر می خوابند، بعضی ها بیشتر از این مقدار می خوابند، اما مهم ترین نکته این است که افرادی که سال ها کمتر از این مقدار می خوابند، بدون هیچ مشکلی از خواب خود راضی هستند و در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی نمی کنند. . مشکل نداشتن در واقع مغز و بدن برخی افراد به گونه ای است که نسبت به دیگران به خواب کمتری نیاز دارند و این به معنای بیمار بودن آنها نیست.

دلایل بی خوابی چیست؟

مهم ترین و شایع ترین علل بی خوابی مشکلات روانپزشکی است. بسیاری از مشکلات روانپزشکی، از جمله افسردگی و اضطراب، می توانند باعث مشکلات خواب شوند.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که می تواند باعث اختلالات خواب شود، مشکلات تنفسی است. بسیاری از افراد در طول خواب دچار وقفه های موقتی در تنفس می شوند (آپنه خواب)، که می تواند به صورت خروپف بلند یا احساس خفگی ظاهر شود. این مشکل در مردان چاق، به ویژه آنهایی که گردن ضخیم و کوتاه دارند، سیگاری ها یا افرادی که مشکل تیروئید دارند، بیشتر دیده می شود. مبتلایان به این اختلالات اغلب نه تنها به دلیل مشغله های ذهنی در به خواب رفتن با افکار مزاحم مشکل دارند، بلکه خواب کم عمقی را در طول شب تجربه می کنند، مدام از خواب بیدار می شوند و گاهی اوقات رویاهای آزاردهنده می بینند.

بسیاری از مشکلات دیگر نیز می توانند باعث اختلالات خواب شوند، اما افرادی نیز هستند که برای مدت طولانی بی خوابی را تجربه می کنند بدون اینکه مشکل روحی یا جسمی قابل توجهی را تجربه کنند.

عوارض بی خوابی

آیت الله سید حسن ضیایی، از علمای طب اسلامی، عوارض ناشی از بی خوابی را اینگونه بیان می کند:

بی خوابی مزمن؛ باعث بیماری ها و مشکلات مختلفی مانند حمله قلبی، فشار خون، دیابت، کاهش توجه، کاهش تمرکز، اختلال حافظه کوتاه مدت، اضطراب، افسردگی، اختلال در سیستم ایمنی، پذیرش زودهنگام شکست، اختلالات رفتاری و بهبودی می شود. و دیگران، اختلال در زندگی خوب، دیوانه شدن، بی حوصلگی، ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با دیگران، سردرگمی در بیداری و خواب، و عدم رعایت الگوهای بهداشت خواب (مثلاً به خواب رفتن زمانی که احساس خواب آلودگی می کنید). در همان زمان).

با دستگاه راحت بخوابید

یکی از دلایل مهم خواب ناکافی، اختلال تنفسی است. اگر این اختلال شدید باشد باید با دستگاه یا جراحی درمان شود. البته تجویز چنین محلول هایی باید توسط متخصص یا فوق تخصص اختلالات خواب انجام شود، اما خوب است بدانید که این روش ها به ویژه استفاده از وسایل تنفسی راه های مناسبی برای بهبود خواب در این نوع اختلالات خواب محسوب می شود. مردم

استفاده از این دستگاه نه تنها خواب را بهبود می بخشد، بلکه سایر عوارض مشکلات خواب در این افراد از جمله خطر مرگ در هنگام خواب را کاهش می دهد.

درمان دارویی اختلالات خواب

همانطور که گفته شد در بسیاری از موارد اختلالات روانپزشکی می تواند در کنار سایر عوامل منجر به اختلالات خواب شود.

اگر این بیماری های نگران کننده با داروهای خواب آور درمان شوند، معمولاً پس از یک دوره خواب بهبود می یابند، اما در برخی موارد، فرد حداقل باید علاوه بر داروی اصلی، دارویی برای بهبود خواب مصرف کند. برای مدت کوتاهی با این حال، اگر فردی بدون مشکل روانپزشکی جدی مشکلات خواب داشته باشد و با وجود رعایت بهداشت خواب هنوز به درستی نمی خوابد، مصرف قرص خواب ممکن است به او کمک کند.

بسیاری از مشتریان نگرانی هایی در مورد قرص های خواب دارند که مهم ترین آنها ترس از وابسته شدن به آن ها است. واقعیت این است که داروهای خواب آور سال هاست که توسط روانپزشکان و سایر پزشکان تجویز می شود، اما در این مدت داروها دستخوش تغییرات قابل توجهی شده اند.

قرص های خواب قدیمی می توانند خیلی سریع اثر خود را از دست بدهند و فرد باید بیشتر مصرف کند تا اثر درست را به دست آورد. اما اگر داروهای خواب آور موجود با توجه به نیاز فرد و به مقدار مناسب و زیر نظر روانپزشک تجویز شود، نگرانی زیادی بابت مصرف بی رویه و اعتیاد نداشته باشد. البته تمام داروها را نمی توان به طور ناگهانی در حالی که در دوزهای درمانی مصرف می شود قطع کرد، در صورت لزوم باید آنها را کاهش داد یا زیر نظر پزشک قطع کرد.

خوشبختانه در بین داروهای روانپزشکی قرص های خواب آور وجود دارد که امروزه تقریباً وجود ندارد، اما بسیار مهم است که مردم بدانند که خوددرمانی در تمام زمینه های پزشکی به ویژه بی خوابی می تواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد و باید از آنها استفاده کرد. . برای شروع و پیگیری درمان، به روانپزشک یا دکتر متخصص در اختلالات خواب مراجعه کنید.