محققان ردپایی از “زمستان آخرالزمانی” را در دانمارک کشف کردند

محققان ردپایی از زمستان آخرالزمانی را در دانمارک کشف کردند

مطالعه جدیدی که توسط محققان موزه ملی دانمارک انجام شد و در مجله باستان شناسی منتشر شد: گزارش ها نشان می دهد که افسانه “آخرالزمان راگناروک” ممکن است ریشه در یک فاجعه آب و هوایی واقعی داشته باشد که 1500 سال پیش رخ داده است. دانمارک را نیز تحت تأثیر قرار داد. اتفاقی که ممکن است جمعیت قابل توجهی را که در آن زمان در آن منطقه زندگی می کردند، از بین برد.

مورتن فیشر مورتنسن، محقق ارشد موزه ملی دانمارک، می‌گوید: تا به حال، بسیاری از مردم در مورد این موضوع حدس‌زنی می‌کردند، اما اکنون برای اولین بار می‌توانیم ثابت کنیم که احتمالاً بزرگترین فاجعه آب و هوایی در تاریخ بشر به طور فاجعه‌باری دانمارک را تحت تأثیر قرار داده است. .

نبرد ثور و مار میدگارد، بخشی از رویدادهای آخرالزمانی راگناروک

در سال 536 پس از میلاد، دو فوران آتشفشانی شدید در قاره آمریکا، زمین را با پوششی از خاکستر و گازهای گوگرد پوشانده و مانع از تابش اشعه خورشید شد. این تأثیر در منابع مکتوب امپراتوری رومی و چینی به خوبی ثبت شده است که خورشیدی به رنگ پریده و سرد ماه را توصیف می کنند، محصولات زراعی بی ثمر هستند و ستارگان بیش از یک سال قابل مشاهده نیستند. تاثیر این آتشفشان ها در سراسر جهان بویژه در عرض های شمالی احساس شد.

تا کنون مشخص نبود که آیا فاجعه آب و هوایی بر شرایط زندگی در دانمارک تأثیر گذاشته است یا خیر. اما با بررسی حلقه‌های بیش از 100 نمونه درخت بلوط باستانی که قدمت آنها به قرن ششم بازمی‌گردد، اکنون محققان موزه ملی می‌توانند برای اولین بار تأثیر شدید آب و هوا بر شرایط رشد را نشان دهند. نتایج تحقیق نشان داد که درختان در نتیجه فوران آتشفشانی قدرتمند به خصوص در سه دوره تابستان بین سال های 539 تا 541 اصلاً رشد نکرده اند.

محققان در دانمارک

درختان برای سه تابستان بین سال های 539 و 541 رشد نکردند.

وقتی درختان نتوانند رشد کنند، هیچ چیز نمی تواند در مزارع رشد کند. این عواقب فاجعه بار در جامعه ای داشت که همه به کشاورزی وابسته بودند. این حدس و گمان در مطالعات دیگر نیز تایید شده است. مورتن فیشر مورتنسن می گوید: ما شاهد کاهش شدید تولید غلات، مناطق متروکه و مزارع متروک هستیم:

“محققان در نروژ و سوئد بر این باورند که در برخی از مناطق سردسیر بیش از نیمی از جمعیت جان خود را از دست داده اند و می توان فرض کرد که در دانمارک نیز همین اتفاق افتاده است.” “وقتی این حلقه های درختان باریک را می بینم می لرزم، زیرا می دانم که آنها نشانه ای هستند. از غم، مرگ و بسیاری از بلایا.

مدل های اقلیمی در این مدت افت دما را چندین درجه نشان می دهند. احتمالاً در عرض جغرافیایی دانمارک بیش از 3 درجه کاهش یافته است.

محققان در دانمارک

تصویری از گنج ویندلو که تقریباً 1500 سال پیش دفن شده و در ماه های طولانی زمستان کشف شده است.

یافته های باستان شناسی نیز گواه این سال های تلخ است. بسیاری از گنجینه های طلای بزرگ در این دوره دفن شدند، مانند شاخ طلایی، گنج ویندلو و گنج برهولم. در قرون بعد، فراوانی جواهرات و طلای دوره های پیشین به ندرت آشکار می شود. این نشان می دهد که تمام اشیاء با ارزش به امید بازگشت خورشید ناامیدانه به خدایان تقدیم شده است.

بر این اساس پژوهشگران بر این باورند که ریشه اسطوره «راگناروک» که آغاز وقایع آخرالزمانی را با زمستانی طولانی به مدت سه سال توصیف می کند، بر این واقعه تاریخی استوار است. رویداد فاجعه‌باری که به گسترش افسانه‌هایی درباره زمستان‌های تاریک دامن زد و به دلیل گستردگی و تأثیر آن در حافظه جمعی مردم شمال اروپا ثبت شد. این زمستان طولانی در افسانه های شمالی «فیمبولوتر» به معنای «زمستان قوی» نامیده می شود.