محیط ز: توله پلنگ نر در کانال آب سقوط کرد و مرد

محیط ز: توله پلنگ نر در کانال آب سقوط کرد و مرد

عبدالدیانتانیسب مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اولین روز از تابستان امسال گزارش مردمی مبنی بر مشاهده لاشه پلنگ نابالغ در کانال آب نیروگاه منطقه «بندان» شهرستان سیسخت به یگان حفاظت محیط زیست استان ارسال شد و بلافاصله نیروهای یگان برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند.

در بررسی های انجام شده در میدان مشخص شد لاشه متعلق به یک توله پلنگ نر حدوداً یک ساله است که به داخل کانال آب سقوط کرده و نتوانسته از آن خارج شود و بر اثر غرق شدن جان خود را از دست داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نتایج معاینات دامپزشکی ادامه داد: میزان تجزیه در بافت ها و متلاشی شدن لاشه نشان می دهد که این توله پلنگ نه چندی پیش، بلکه چند روز و شاید حتی چند هفته پیش در کانال صید شده و تلف شده است.

دیانتی نسب خاطرنشان کرد: با توجه به فرسودگی جدی بافت های بیولوژیکی، امکان نمونه برداری برای نگهداری در بانک ژن و انجام تحقیقات علمی تکمیلی وجود نداشت که منجر به از بین رفتن ظرفیت ژنتیکی ارزشمند شد.

وی با انتقاد از وضعیت ایمنی کانال آب نیروگاه سیسخت گفت: این کانال عملا به کشتارگاه حیات وحش منطقه تبدیل شده است و در سال های گذشته موارد بسیاری از سقوط و تلف شدن گونه های مختلف جانوری در آن به ثبت رسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هشدار داد: در صورت بی توجهی مدیران نیروگاه به تامین امنیت این کانال و جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی، اداره کل حفاظت محیط زیست از طریق مراجع قضایی و قضایی موضوع را پیگیری خواهد کرد.

دیانتی نسب در پایان بر لزوم تامین امنیت کانال ها و حوضچه های آب صنعتی واقع در مجاورت زیستگاه های طبیعی تاکید کرد و خواستار اصلاح فوری این زیرساخت ها برای جلوگیری از تلفات بیشتر حیات وحش شد.