به گزارش خبرگزاری انتخابتو، تعداد تماشاگران سینمای ایران در سال جاری به 30 میلیون نفر رسید، بنابراین فراتر از حدس و گمان، این رقم در هفته پایانی دی ماه به دست آمد. در مدت مشابه سال گذشته تعداد تماشاگران سینما 23 میلیون و 200 هزار نفر بوده است.
به گزارش ایرنا، پس از استقبال مخاطبان از فیلم های سال گذشته در سینماها، بسیاری از مردم گفتند که این میزان خرید اتفاقی بوده و نمی تواند تا چند سال آینده ادامه پیدا کند، اما از آن پس مشخص بود که این حرکت همچنان ادامه خواهد داشت. . نمونه بارز آن طی سالیان متمادی اکران فیلم ها در پرده های بزرگ در سال جاری است. اگرچه تعطیلات ویژه چند برابر سال گذشته است و قیمت بلیت ها در پایان سال گذشته گران شده است، اما این روند همچنان ادامه دارد تا جایی که سینمای ایران در آستانه شکستن 24 رکورد اخیر سینمای ایران است. سال
زمانی که 10 فیلم با 25 میلیون و 49 فیلم دیگر با 5 میلیون تماشا شده است.
سینمای ایران به 30 میلیون بیننده رسیده است که نیمی از آن را 4 فیلم به نام های «تگزاس 3»، «70C»، «کوک پز» و «تمساح خونین» تشکیل می دهند. این 4 فیلم روی هم تقریباً 15 میلیون بیننده داشت. اگر دایره تمرکز را گسترش دهیم به این نکته می رسیم که تعداد بینندگان 10 فیلم برتر جدول امسال 25 میلیون نفر است. 49 فیلم دیگر به 5 میلیون بیننده رسید.
آمار مخاطبان سینمای ایران در سال جاری را عموماً تحسین برانگیز می دانند، اما وقتی این آمار را بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که برداشت مخاطب از آثار روی اکران نیازمند جراحی هوشمندانه گسترده است. این جراحی باید از مرحله مجوز تولید روی هر مقاله ای که سعی در تبدیل شدن به فیلم بلند دارد انجام شود که عموماً برای نمایش در سینما نیازی به مجوز تولید ندارد. در این آمار که 49 فیلم به 5 میلیون بیننده رسید، باید دید اکثر این آثار برای اکران عمومی مناسب نیستند و بیراهه هستند. بنابراین این یک اشتباه راهبردی است که همه تقصیرها را به گردن مدیریت سینما در این حوزه بیاندازیم.
با توجه به روند تولیدی که سینمای ایران در سال های اخیر طی کرده است، طبیعتا نمی توان به اکران این جراحی در سال آینده امیدوار بود. در حال حاضر نزدیک به 200 فیلم در نوبت اکران هستند، یعنی اگر سازوکار اکران تا چند سال آینده به همین منوال پیش برود، حتی اگر امروز تمام تولیدات فیلم متوقف شود، غذای کافی برای 3 سال آینده وجود دارد. سال های سینما در کشور بنابراین چاره ای جز ارسال بخشی از این ناوگان به سلاح های مناسب برای نمایش عمومی مانند نمایش آنلاین، گروه های هنری و تجربی و یا حتی برنامه های تلویزیونی وجود ندارد.
ورود این تعداد فیلم به چرخه اکران عمومی، هم از بار کیفی آمار می کاهد و هم سالن های سینما را اشغال می کند و فرصت نمایش مثبتی را برای همه آثار واجد شرایط فراهم می کند. همچنین امکان شنیدن نوعی غرغر غیرمنطقی را در فضای جدید زندگی در استقبال مخاطبان فراهم می کنند که منجر به ایجاد حواشی بی مورد در کل مراحل اکران می شود که البته نه به نفع است و نه به نفع. علاقه بیننده اتفاق مثبتی برای سینما به همراه دارد.
این چابکی اکران عمومی باعث می شود فیلمسازان با هوشمندی بیشتری وارد گودال تولید شوند. در هیچ کشور صنعتی دنیا این روش برای همه تولیدات به عنوان اکران عمومی روی پرده بزرگ نمایش داده نمی شود. بنابراین، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت امکان انجام جراحی تمام عیار در حوزه غربالگری وجود نداشته باشد، اما باید برای سال آینده سازوکاری در نظر گرفته شود که لژیون های تاریک غربالگری عمومی را از بین ببرد و زمینه را فراهم کند. برای پیشرفت در این زمینه آنها را در همان بازوها قرار می دهیم. این بخش مهمی از چارچوب فرآیند صنعتی شدن سینماها است و منجر به بهبود شرایط در این زمینه و کیفیت بهتر آمار می شود.
۲۴۴۵۷
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ