مسواک نزنید، سرطان گردن می گیرید

مسواک نزنید، سرطان گردن می گیرید

نادیده گرفتن یک کار ساده روزانه باعث مرگ 75000 نفر در اتحادیه اروپا در 5 سال شده است.

به گزارش فارس، «سویونگ کواک» محقق دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک با بیان اینکه 13 نوع باکتری که در دهان افراد یافت می شود، خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را 30 درصد افزایش می دهد، می گوید: این سرطان در زنان بیشتر است. مردان و “بیش از نیمی از بیماران را در عرض پنج سال می کشد.”

مسواک نزنید، سرطان گردن می گیرید

پیش از این، مرکز جامع سرطان لاینبرگر دانشگاه کارولینای شمالی، ایالات متحده، در مطالعه ای که در اوایل سال 2024 انجام شد، به ارتباط مستقیم بین بهداشت دهان و دندان و کاهش سرطان سر و گردن اشاره کرد.

کارسینوم سلول سنگفرشی سر و گردن (HNSCC) که در دهان، بینی و گلو رخ می دهد، یکی از شایع ترین سرطان ها در اروپا است.

کلر نایت، همچنین مدیر ارشد موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، معتقد است که “ارتباط بین بهداشت دهان و سرطان صورت و گردن به قدری زیاد است که اهمیت بهداشت دهان باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.”

عوامل زیادی مانند عفونت مزمن و سوزش دندان، استفاده از سیگار و مشتقات تنباکو، قرار گرفتن در معرض پیپ، داروها، الکل و مواد شیمیایی در ایجاد سرطان صورت و گردن موثر هستند. نکته جالب دیگر این است که ویروس HPV (بیماری مقاربتی) یکی از عوامل ایجاد سرطان دهانه رحم است.

سمیر خریوالا، پروفسور دانشگاه مینه سوتا، با بیان اینکه مسواک نزدن باعث سرطان گردن نمی شود، می گوید: عامل اصلی در این زمینه مصرف مشروبات الکلی و سیگار است.

اما از طرفی سن پترزبورگ ژاپن. اسامو تاکاهاشی، استاد دانشگاه بین المللی لوک، می گوید که “کاهش دفعات مسواک زدن خطر ابتلا به سرطان گردن را افزایش می دهد” و همچنین خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند فشار خون بالا را افزایش می دهد. فشار خون و دیابت

میکروبیولوژیست و پروفسور دانشگاه صنعتی کیپ در شبه جزیره آفریقای جنوبی می گوید تغییرات pH، دما و اکسیژن در دهان با توجه به بهداشت دهان و دندان راه هایی برای کاهش ابتلا به سرطان گردن و صورت است. باکتری های مضر معاینه منظم دندانپزشکی، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای پر کربوهیدرات و شیرین، استراحت کافی و استفاده از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی نقش موثری در پیشگیری از سرطان گردن دارد.