مصرف زیاد کافئین چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

مصرف زیاد کافئین چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

انتخابتو، کافئین محرکی است که در قهوه، چای و نوشابه های انرژی زا یافت می شود و برای افزایش انرژی استفاده می شود، اما مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت بدن می شود.

اضطراب و استرس

مصرف دوزهای بالای کافئین سطح استرس و اضطراب را افزایش می دهد زیرا کافئین بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و احتمال استرس و اختلالات عصبی را افزایش می دهد.

اختلالات خواب

مصرف بیش از حد کافئین باعث اختلال در الگوی خواب و در نتیجه خستگی و کاهش بهره وری در طول روز می شود.

مشکلات گوارشی

مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند افزایش اسید معده و سندرم روده تحریک پذیر و افزایش خطر تولید اسید معده شود. رفلاکس تشدید اسید معده، سوزش سر دل و… گاستریت و باعث افزایش زخم معده می شود.

مشکلات قلبی عروقی

کافئین می تواند بر سلامت سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد و باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم شود. افراد مبتلا به بیماری قلبی باید در مصرف کافئین احتیاط کنند، زیرا مصرف زیاد آن می تواند علائم بیماری را بدتر کند و حتی باعث درد قفسه سینه شود. .

افزایش سطح قند خون

کافئین می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد و کنترل دیابت را دشوارتر کند، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید مصرف کافئین خود را محدود کنند.

تشدید علائم بیماری های عصبی

افراد مبتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون یا صرع ممکن است متوجه شوند که کافئین علائم آنها را بدتر می کند.

مشکلات چشمی

کافئین می تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد و باعث مشکلات چشمی مانند گلوکوم شود. گلوکوم بنابراین بیماران مبتلا به این بیماری باید در مصرف کافئین احتیاط کنند زیرا ممکن است وضعیت بیماری آنها بدتر شود.