مصرف کنندگان قلیان 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند / تاثیرات قلیان بر سلامت پوست و دندان

مصرف کنندگان قلیان 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه صنعت دخانیات به طور مستقیم و غیرمستقیم قلیان را به عنوان سالم و بی ضرر نسبت به سیگار تبلیغ می کند و اعتیاد به نیکوتین را در سراسر دنیا افزایش می دهد، اظهار کرد:

وی بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده شاهد افزایش مصرف قلیان در نسل جوان بودیم، دلیل این امر این است که آمار ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می کنند پنج برابر بیشتر از سایر افراد است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران گفت: افرادی که قلیان مصرف می کنند و سایر افراد در معرض دود قلیان در معرض انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و قلبی عروقی قرار خواهند گرفت.

عادلی با اشاره به اینکه در هر 6 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر بیماری های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می دهد، ادامه داد: از عوارض قلیان می توان به چین و چروک پوست، پیری زودرس، زردی و پوسیدگی دندان ها و کبودی زیر چشم و … اشاره کرد. لب. .

وی با بیان اینکه وزن نوزادانی که مادران آنها در دوران جنینی قلیان مصرف می کنند کمتر از حد نرمال خواهد بود، گفت: ترکیب دود مواد قابل اشتعال و تنباکوی قلیان هم برای خود مصرف کننده و هم برای اطرافیان آنها خطر جدی دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران افزود: دود قلیان حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بسیاری است که منجر به سرطان‌های لب، حفره دهان و ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها و سرطان‌ها خواهد شد.

عادلی با بیان اینکه هر مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 80 تا 100 نخ سیگار می کشد، خاطرنشان کرد: تنباکوی مصرفی در قلیان به طور کلی جزو بی کیفیت ترین و خطرناک ترین انواع آن به شمار می رود و ماده معطر مورد استفاده در تنباکوهای میوه ای حاوی هزاران نخ است. مواد مواد سمی و کشنده برای انسان.