چگونه از خواب آلودگی هنگام رانندگی جلوگیری کنیم؟

چگونه از خواب آلودگی هنگام رانندگی جلوگیری کنیم؟

سفرهای جاده ای برای بسیاری از خانواده ها یک سنت تابستانی است، اما برخی از رانندگان آنقدر روی رسیدن به مقصد تمرکز می کنند که نیاز بدن خود به خواب را نادیده می گیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر از کالج پزشکی بیلور. فیلیپ آلاپات اهمیت خواب کافی برای اطمینان از سفرهای ایمن را توضیح می دهد.

مدرس دانشکده پزشکی و متخصص اختلالات خواب آلاپات بیان می کند که بی خوابی می تواند قبل از شروع سفر مشکلاتی ایجاد کند.

وی گفت: فرد یا افرادی که در طول سفر رانندگی می کنند ممکن است دچار بی خوابی شوند زیرا شب قبل تا دیروقت بیدار بوده و می خواهند برای سفر آماده شوند.

آلاپات گفت که کم خوابی می تواند در سفر نیز رخ دهد، زیرا افراد سعی می کنند به جای خوابیدن، بیدار بمانند و تا دیروقت یا برای مدت نسبتاً طولانی رانندگی کنند.

آلاپات گفت: همه این شرایط می تواند منجر به کم خوابی شدید شود که به طور اجتناب ناپذیری منجر به خواب آلودگی و خستگی مفرط می شود که می تواند هنگام رانندگی و تلاش برای تمرکز در جاده خطرناک باشد.

رانندگی در اواخر شب یا در شرایط آب و هوایی نامساعد زمانی که افراد کم خواب هستند به طور فزاینده ای خطرناک می شود.

آلاپات گفت: برای جلوگیری از خواب آلودگی پشت فرمان باید به علائم خواب آلودگی مانند افتادگی چشم و بیدار نبودن در حین رانندگی توجه کرد و از آنها غافل نشد.

آلاپات همچنین توصیه می کند که همراهان در صورت مشاهده علائم خستگی در راننده، راننده را تعویض کنند یا در جایی توقف کنند تا استراحت کنند.

وی هشدار داد که کافئین فقط باید برای افزایش هوشیاری برای دوره های زمانی کوتاه استفاده شود، زیرا دوزهای بالای کافئین می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.

آلاپات تاکید کرد بهترین راه پیشگیری از کم خوابی خواب است.

وی افزود: به نیاز بدن خود به خواب احترام بگذارید و سعی کنید در برابر آن مقاومت نکنید. بهتر است با آرامش و سلامت وارد شوید تا اصلا نرسید.

بر اساس آخرین به روز رسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تصادفات رانندگی در کشورهای مختلف جهان سالانه باعث مرگ حدود 1.19 میلیون نفر و مجروح شدن افراد زیادی می شود.

این اشتباهات شامل مواردی مانند عدم توجه راننده به فاصله وسیله نقلیه جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی به خصوص در هنگام خستگی و خواب آلودگی و سرعت زیاد است. اما کارشناسان ایمنی راه و کیفیت خودرو را از مولفه های مهم تصادفات رانندگی و همچنین عامل انسانی می دانند.