معمای ناپدید شدن فیلمنامه «همسایگان» حل شد

معمای ناپدید شدن فیلمنامه همسایگان حل شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو از روابط عمومی خانه سینما، معمای مفقود شدن فیلمنامه «همسایه ها» نوشته داریوش مهرجویی و احمد محمود همزمان با «روز ملی حفظ فرهنگی سینما» حل شد. . روز چهارشنبه 21 شهریور 1403 تنها نسخه باقی مانده از فیلمنامه «همسایه ها» با حضور نویسنده مهدی یزدانی خرم، بابک عطافا و سارک عطاف فرزندان احمد محمود افتتاح شد. این سناریو برگرفته از رمان «همسایه ها» نوشته احمد محمود است.

مهدی یزدانی خرم در ابتدای این نشست گفت: امروز روز ملی سینماست، وضعیت سینما و ادبیات این روزها خوب نیست، اما باید جلو برویم؛ چون گله و شکایت چیزی را حل نمی کند، جلسه امروز برای من هیجان انگیز است. ، امروز خانواده احمد محمود در کنار ما هستند و بابک “عطا در این سالها برای حفاظت از میراث احمد محمود تلاش زیادی کردند، بنابراین آنها بدهی زیادی به ما دارند.”

بیش از چهل سال ممنوعیت چاپ

وی ادامه داد: یکی از خاطره انگیزترین آثار احمد محمود که بیش از چهل سال از انتشار آن نمی گذرد، رمان «همسایه ها» است، بسیاری از دلالان افست در خیابان الخبال با این رمان ثروتمند شده اند، امیدوارم این رمان به دست بیاید. تفاهم بین رهبران فرهنگی برای انتشار این رمان بدون سانسور باشد.

یزدانی خرم درباره ماجرای مفقود شدن فیلمنامه «همسایه ها» گفت: چند سال پیش خبری در مورد فیلمنامه «همسایه ها» منتشر شد که مهرجویی و احمد محمود آن را با هم نوشتند و این بحث مطرح شد که فیلمنامه مهرجویی چندین بار درخواست کرد که این کار را انجام دهد.

سناریو گم نشده است!

بابک عطافی فرزند احمد محمود درباره از دست رفتن فیلمنامه «همسایه ها» گفت: در خصوص عنوان این نشست بیانیه ای می دهم. چون به من خوش نیامد می گفتند فیلمنامه همسایه ها گم شده در حالی که فیلمنامه گم نشده است یا گفته می شود فیلمنامه همسایه ها در خانه احمد محمود پیدا شده، قرار است کجا باشد؟ این فیلمنامه دو نسخه بود و به نظر می رسد نسخه نوشته آقای مهرجویی از بین رفته است در حالی که این فیلمنامه نیمه تمام مانده است.

وی ادامه داد: هیچ نگرانی برای انتشار فیلمنامه ندارم، همانطور که گفتم ناتمام ماند، چیزهای زیادی از پدرم به ارث رسیده که ترجیح می دهم منتشر نکنم، رمانی دارم که او درباره پدرم نوشته است. هجده سالگی به من قول داد که هرگز آن را منتشر نخواهم کرد، زیرا پدرم بسیار ارزشمندتر است.

دوران احمد محمود سیاه بود

سارک عطفا در پاسخ به سوالی درباره علاقه پدرش به سینما اینگونه پاسخ داد: مجموعه یادداشت های پدرش را منتشر کردیم، وقتی این یادداشت ها را بررسی می کنیم می بینیم پدرش عاشق سینما بوده و حتی به جای ادبیات به سینما علاقه داشته است. او به ما گفت که علاقه مند به تحصیل در رشته بازیگری است.”

وی در تشریح روزهای سخت زندگی احمد محمود گفت: پدرم تا لحظه مرگ زندگی سختی داشت، ما هم زندگی سختی داشتیم و هنوز هم زندگی سختی داریم، حقیقت ماجرا این است که احمد محمود. دوران تاریک بود، زندگی راحتی نداشتیم، میراث ما آثار پدرم است، «اگر آثارش منتشر می شد و می فروخت، پدرم راحت زندگی می کرد، مادرم طاهره می تواند خیلی راحت زندگی کند. ما از آثار جدمان محافظت می کنیم. زندگی ما و آنها را زنده نگه داریم.”

احمد محمود به کسی باج نداد

ایزدانی خرم در پایان این مراسم گفت: احمد محمود با اینکه امکانات داشت هرگز هجرت نکرد اما مستقل و با قدرت زندگی کرد و به هیچکس باج نداد و همه کمک کنند تا از خانه و آثار احمد محمود محافظت شود.احمد محمود نوشت: همچنین بسیاری از رمان های همسایه ها “اگر درست منتشر شود چقدر می تواند به او و خانواده اش کمک کند.”

خانه سینما با همکاری کانون های فرهنگی، هفته فرهنگی روز ملی سینما را از 18 تا 26 شهریورماه در فرهنگسراهای شهرستان برگزار می کند.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین