منوچهر آذری: خوب برای دونگ زری از سینما نیاگارا

منوچهر آذری خوب برای دونگ زری از سینما نیاگارا

مهسا بهادری: صحبت از حاتمی آسان نیست، مخصوصاً وقتی حرف های زیادی برای گفتن و شنیدن وجود دارد. پدر خانواده علی حاتمی کارگردان و دیالوگ نویس است که «هزاردستان» را به خوبی می شناسد که حتی نسل Z هم آن را می شناسد. مادر خانواده زری خوشکام از بازیگران سرشناس قبل و بعد از انقلاب بود. لیلا حاتمی دختر خانواده و بازیگری اش را دیدیم.

زوج هنرمندی که پدر زری خوشکام برای ازدواج دخترش با علی حاتمی شرط کرده بود، این بود که دخترش در سینما شرکت نکند، چون خانواده زری از همان ابتدا مخالف بازی دخترشان در سینما بودند. علی حاتمی به خواستگاری زری رفت، خانواده شرایطی را گذاشتند که علی با جان و دل پذیرفت. پدر زری از علی خواست که دخترش دیگر در سینما کار نکند و علی حاتمی هم قبول کرد و پدر را متقاعد کرد که این هنرمند فقط در فیلم های علی حاتمی بازی کند.

زری خوشکام قبل از ازدواج تنها یک سال در سینمای ایران فعالیت کرد و در سال 50 وقتی ازدواج کرد تصمیم گرفت با نصیحت پدرش و تصمیم خودش رضایت خانواده را جلب کند. سه ماه بعد از ازدواج باردار شد و مدتی نتوانست کاری انجام دهد. به این دلیل که مدتی قبل از ازدواجش 15 قرارداد 200 هزار تومانی بسته بود که در آن قراردادها بسیار گران به حساب می آمد.

با 200 تومان می توانید یک آپارتمان 200، 300 متری در مناطق خوب تهران بخرید. اما با وجود این شرایط تمام پول و پیش پرداختی را که دریافت کرده بود پس داد و دست از کار کشید.

البته این هنرمند بعد از انقلاب قریب به سی سال توقیف بود و سرانجام در شب هفتم اردیبهشت 1403 زهرا خوشکام در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت و حالا شاید از همان «هزار دست» ما. این کار را کرد که در ابتدای داستان به آن اشاره کردم که چند نفر از آنها در قید حیات هستند و یکی از این افراد منوچهر آذری است در آثار علی حاتمی از او با نقش دربان بویوک به یاد داریم هتل «هزار دوستان» با زری خوشکام و علی حاتمی برنامه های مختلفی را به اشتراک می گذاشت.

همان روز صبح که خبر فوت زری خوشکام رسید به او زنگ زدم، تازه کارش در رادیو تمام شده بود. وقتی این خبر را به او گفتم آه عمیقی کشید و گفت: آقای حاتمی و خانم خوشکام خیلی خوب هستند، هنرمندان باسواد و با استعدادی با فرهنگ و تاثیرگذار برای این مملکت بودند و حالا سینمای ایران دچار از دست دادن چهره دیگری شده است. خوشکام بازیگر بسیار با استعداد و درخشانی در عرصه بازیگری است.”

وی درباره تجربه بازی با زری خوشکام گفت: در یکی از پلان های «هزاردستان» بودم که نقش اول را با خانم . موقعیت او به عنوان همسر سرمربی که دیر بیاید یا بقیه کارها را انجام دهد، کاری که بیشتر بازیکنان کم و بیش انجام دادند.»

آذری ادامه داد: متأسفانه با خانواده حاتمی ارتباط چندان صمیمی نداشتم اما می دانم که دو دانگ از سینمای نیاگارا برای خانم خوشکام، دو دانگ برای یک نفر دیگر و دو دانگ برای فونداسیون بود و این. سینما سالهاست کار می کند.» نمایش می دهد و هر چند سال یک بار رها می شود و آتش می گیرد. دقیقاً نمی دانم اما فکر می کنم هنوز به نام اوست. «سینما نیاگارا آن زمان حال و هوای خاصی داشت، جوان ها. دور هم جمع می شدند، چای و نسکافه می نوشیدند و فیلم می دیدند.»

این هنرمند چیره دست در نهایت گفت: جای هر دو بسیار خالی است، من با علی حاتمی زیاد کار کردم و جز او چیزی برایم باقی نمانده، البته زری خوشکام معروف به زهرا، حاتمی هم بعد از ازدواج بازیگر شد. به لیلا حاتمی و ایران تسلیت می گویم.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین