مهدی صباغ زاده گفت: امیدوارم دولت آینده نگاه خودی و غیرخودی را از سینما/سینما حذف کند و همچنان راکد است.

مهدی صباغ زاده گفت امیدوارم دولت آینده نگاه خودی و

به گزارش انتخابتو، مهدی صباغ زاده کارگردان و تهیه کننده سینما درباره اولویت های فرهنگی و هنری (به ویژه در حوزه سینما) که انتظار می رود دولت آینده به آن توجه کند، گفت: اولین نکته درباره ریاست جمهوری. نامزدهای؛ من به عنوان مدیر فیلمبرداری می بینم که تا به حال از هیچ یک از کاندیداها نگاه جدی به سینما ندیده ام و نظر دقیق و کاربردی در مورد سینما از آنها نشنیده ام و متاسفانه کاندیداها به این موضوع توجهی ندارند. به سینما، یکی از مهمترین کانال های هنری و رسانه ای در جهان امروز.

صباغ زاده خاطرنشان کرد: امروز سینمای ما با مشکلات عدیده ای مواجه است و یکی از مهم ترین مشکلات در این زمینه این است که به بسیاری از فیلمسازان باتجربه و قدیمی توجه نمی شود و یکی از عوامل اصلی این بیکاری گسترده بیکاری است. می توان گفت متأسفانه ایجاد رانت برای امکان ساخت فیلم منجر به تولید فیلم با کیفیت نمی شود و بودجه هایی که در این سال ها به سینما اختصاص می یابد عموماً در اختیار افراد اختصاص یافته به سینما قرار می گیرد. فاقد قابلیت های کافی است و اغلب هدر می رود. البته به این نکته هم اشاره کنم که با ورود نسل جوان به عرصه سینما هیچ مشکل و ایرادی ندارم، اما این کار باید با رعایت موازین و قوانین حرفه ای انجام شود و فیلمسازان قدیمی به کلی نادیده گرفته و رها شوند.

وی افزود: امروز من و بسیاری از سینماگران بیکار هستیم و متأسفانه دائماً تضاد سلیقه ای وجود دارد، در حالی که دولت باید دولت همه مردم باشد، افراد بدون نگاه تبعیض آمیز در پست های مدیریتی قرار گیرند و محل کار باز است. هر کس.” اما متاسفانه امروزه نگاه جامعی وجود ندارد. امیدوارم دولت به این نکات توجه کند و انشاءالله شاهد تشکیل دولتی باشیم که توسعه کشور را هدایت کند و آینده روشنی را برای جوانان رقم بزند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاک و آتش» تاکید کرد: سینمای ایران یکی از بزرگترین سرمایه های این کشور است و سال ها برای رشد آن تلاش و هزینه شده است و نباید اجازه دهیم این سرمایه بزرگ به راحتی از دست برود. امروزه آثاری سطحی که بیشتر آنها غیر قابل تماشا هستند و تنها هدفشان خنداندن مردم است در سینماهای کشور به نمایش در می آید. من قطعا مخالف خندیدن نیستم، اما فکر کردن به خنداندن تماشاگر و اینکه فیلم ارزشی نداشته باشد قطعا چیز خوبی نیست. انتظار می رود دولت آینده به رشد و تعالی سینمای کشور اهمیت دهد و فیلم هایی با ارزش فرهنگی و هنری تولید شود و سینمای کمدی آن طور که مردم انتظار دارند صرفاً برای خنده و سینمای اجتماعی نباشد. شاید فضایی باشیم که بتوانیم دردها و مشکلات جامعه را بیان کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم در کنار این مسائل، دولت جدید بودجه مناسبی برای سینما تعیین کند و هزینه ها به گونه ای باشد که نتیجه آن را در اکران سینما ببینیم. متأسفانه امروز شرایطی پیش آمده که فقط گروه خاصی از سینماگران امکان حمایت از سازمان هایی مانند بنیاد سینمایی فارابی را دارند و من نتوانستم از فیلمی با موضوع تاریخ انقلاب حمایت کنم. برای دو سال.

معتقدم افرادی که سواد سینما دارند و با نسل امروز رابطه درستی دارند باید به عنوان کارگردان سینمای کشور انتخاب شوند. امروزه مدیریت کارآمدی برای فسیل ها وجود ندارد. من شخصا برای آقای رئیسی احترام زیادی قائل هستم و حتی معتقدم که آقای خزایی برای سینمای کشور زحمت کشیده اند و در دولت آینده هم می توانند سینما را مدیریت کنند اما سازوکار فعلی قطعا ایراداتی دارد. باید اصلاح شود، در غیر این صورت این روند ادامه خواهد داشت.

صباغ زاده گفت: امروز با دو مشکل بزرگ در سینما مواجه هستیم که باید حل شود. یکی از این مشکلات، نگاه جناحی است که مدیران بخش‌های مختلف سینما افراد را خودی و غیرخودی می‌بینند و همین امر باعث شده تا افراد فعال از شناخت کافی برخوردار نباشند و علت فعالیت‌شان به این افراد بد نامیده می‌شود. خودی ها امیدوارم این نگاه که فقط مربوط به این دولت نیست و شاید 7-8 سال است وجود داشته باشد از بین برود و هر دولتی که تشکیل می شود مردم را بر اساس توانایی هایشان قضاوت کند و برایشان محل کار فراهم کند. برای همه هنرمندان بعد از شیوع کرونا، سینمای کشور دچار رکود جدی شد و به نظرم این رکود همچنان ادامه دارد، نباید به فروش چند فیلم کمدی بسنده کرد. باید فضا برای سینماگران برای ساخت فیلم با سلایق و دیدگاه های مختلف فراهم شود و بودجه های سینما فقط در اختیار قشر خاصی قرار نگیرد.

این کارگردان در پایان سخنان خود تاکید کرد: البته وضعیت در حال توسعه را نمی توان تنها در مورد یک فرد یا یک گروه ارزیابی کرد. من فکر نمی کنم تنها دلیل این وضعیت نه دولت باشد و نه رئیس نهاد سینمایی و معتقدم این وضعیت ناشی از بی توجهی چند ساله سینما است .

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین