نامه شورای عالی تهیه کنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد

نامه شورای عالی تهیه کنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، در بخشی از این نامه خطاب به سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ضمن «تشریح اتفاقاتی که بر سینماگران آمده» از عملکرد مدیریت فرهنگی در چند سال اخیر با رضایت صحبت شده است. و در این زمینه از جمله واگذاری اختیارات قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهادهای غیرمسئول در ارزیابی آثار، عدم رعایت عدالت در صیانت از تعدد تولیدات و تنوع سینما را در دستور کار قرار دادند. ژانرها، اعمال محدودیت‌هایی که منجر به بیکاری کارگران به‌ویژه در گروه‌های مولف مانند تهیه‌کنندگان و کارگردانان می‌شود و خروج سینمای ایران از چرخه روابط فرهنگی بین‌المللی، عدم واگذاری اختیارات تعریف‌شده و قانونی وزارتخانه است فرهنگ سازی سازمان های صدا و سیما، ساترا، گسترش و جذب بی رویه چندین هزار عضو صندوق اعتباری هنر به کانال های غیر مرتبط و کاهش توان خدماتی این بنگاه خدمات اقتصادی، تبعیض در تخصیص اعتبارات رسمی و اخلال در امور جریان اصلی تولید و توزیع ایران در حال ورشکستگی است. تضعیف جایگاه حقوقی سینماها، اصناف و اتحادیه ها، تامین نیروی انسانی غیر متخصص در اختیار وزارتخانه، ممنوعیت غیرقانونی فعالیت هنرمندان، نظارت و کنترل چند مرحله ای، ارائه آمارهای جعلی غیر کارشناسی و غیرمستند. برخی موقعیت ها منجر به سوء استفاده ها و سیاست هایی شده است که منجر به خطاهای فراوان و خسارات هنگفتی شده است.

شورای عالی تولیدکنندگان سپس سوالات مختلفی را از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛ از جمله اقداماتی بود که مدیران فرهنگی دولت چهاردهم برای از بین بردن آثار ورود غیرقانونی به فضای قانونی و دخالت برخی نهادها اندیشیدند. فعالیت های حرفه ای هنرمندان و سینماگران؟ به عنوان مثال، با توجه به پاسخ صریح و شفاف رئیس جمهور به سوال خانه سینماسی در خصوص حق یا امتیاز کار در یک حرفه، در گزارش کارگروهی به ریاست شخص وزیر دولت سیزدهم و متشکل از نمایندگان دولت، قوه قضائیه آمده است: وزارت امور داخله و اداره پلیس متشکل از حوادث 1401 بود، آیا در آن تجدید نظر خواهید کرد؟

همچنین شورای عالی تهیه‌کنندگان خواستار رسیدگی به سیاست‌های اجرا شده در سه سال اخیر در حوزه سینما شد که به اعتقاد آن‌ها «اشتباه» بود و بخش بزرگی از سینمای رو به رشد ایران را ورشکست کرد.

در زیر نگاهی به آمار چند سال اخیر می اندازیم:
وی ادامه داد: طبق گزارش آمار اکران 1400، امسال 44 فیلم با 7 میلیون بیننده و در مجموع فروش 159 میلیارد تومانی اکران شد که واقعیت تلخ این است که بیشتر این آمار به فروش گیشه تنها 4 فیلم اختصاص دارد. به ژانر کمدی و همه 40 فیلم باقی مانده، برخی از آنها ابتدا پایتخت آسیب دید به حدی که حتی نتوانستند بخشی از عوارض خود را دریافت کنند.

از بیش از 150 فیلم سپرده شده در سال 1401، تنها 50 فیلم به دلیل بحران کرونا به 14 میلیون و 300 هزار بیننده رسید، اما امسال تنها 9 فیلم توانستند سود کنند و 41 فیلم ضرر کردند.

در سال 1402، 55 فیلم اکران شد و طبق آمار 27 میلیون بیننده، تنها 12 فیلم سودآوری کردند و 42 فیلم سودی نداشتند. زمانی که بیش از 180 فیلم آماده اکران در انبار پس از سال ها نتوانستند اکران شوند، سرمایه گذاران و تهیه کنندگان یا ورشکست شدند یا از حرفه مورد علاقه خود دست کشیدند.

همه اینها در شرایطی است که طبق آماری که در دسترس مردم است، فیلمسازان ایرانی به طور میانگین هر 5 سال یک بار موفق به تولید یک فیلم می شوند، در حالی که در مورد کارگردانان مستقل این آمار به وقفه 10 تا 15 ساله می رسد. این یعنی بیکاری مطلق و گسترده…»

آنها در ادامه به انتقاد از آمار رسمی منتشر شده توسط نهادهای رسمی سینمایی در چند سال اخیر پرداختند.

در بخشی دیگر از نامه شورای عالی تولیدکنندگان سینما به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهمیت جشنواره فیلم فجر به عنوان میراث ۴۰ ساله سینمای ایران که در سال‌های اخیر رو به افول بوده است، بیان شد. ذکر شده است. به دلیل سیاست های غلط از مکان واقعی خود منحرف شد و سینماگران اجازه نزدیک شدن به آن را نداشتند و این سوال را مطرح می کرد که برای رفع این آسیب چه اقداماتی را در نظر دارید؟
آنها همچنین با انتقاد از وضعیت بین المللی سینمای ایران اذعان داشتند که این اکران ها در چند سال اخیر به صفر رسیده است.

در آخرین قسمت از نامه شورای عالی تهیه کنندگان سینما به وزیر ارشاد اذعان داشتند که بایدها و نبایدها زیاد است و سختی هایی که شما و مدیران محترم آینده با آن روبرو هستید بی شمار است: «اما سینما. خانه رئیس جمهور ما” با توجه به مواضع روشن در پاسخ به 8 سوال، طبیعتاً باید به عنوان دولت هماهنگی، دوستی و شفافیت، بسیار متفاوت از سیاست های دوره گذشته عمل کنید. اقدام دولت سیزدهم در مورد قانونی شدن محدودیت های حرفه ای سینماگران از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی «سینمای ملی» اگر «سند ملی سینما» به صورت غیرقانونی مورد بررسی قرار گیرد و از رایزنی جلوگیری شود؟ و حضور اهالی سینما و کارشناسان این حرفه به حق مهمترین انتظار سینماگران از وزیر دولت چهاردهم و مدیریت فرهنگی است.

همچنین موضوعات ممنوعیت کار، منع رفت و آمد، تکریم و ترمیم هنرمندان و سینماگران، رعایت عدالت در حمایت و تشویق انواع سینما و عدم دخالت دولت در فیلم‌های تولید شده پس از طی مراحل قانونی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در این نامه در زمره مهمترین انتظارات جامعه سینما قرار گرفته است.

245245

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین