نمایش فیلم از روز اولین جلسه تبلیغاتی آغاز شد. معمولاً از هشت صبح تا پاسی از شب حتی فیلمهای ناتمام را در دفتر جشنواره تماشا میکردیم.
هیئت انتخاب متشکل از هفت سینماگر یا سینماگر سرشناس بود که برای «دیدن فیلم خوب» و به طور کلی «سینما» ارزش قائل بودند. هر کدام با تمام نقاط ضعف و قوت خود مهارت و تخصص لازم را در کار خود داشتند که البته خودشان منکر آن نبودند – طبیعتاً می توانستند افراد دیگری باشند اما سرنوشت کار به نام این گروه بود. . تفاوت این گروه این بود که نگاه با نگاه تخصصی جایگزین شد. موضوعی و گاه ایدئولوژیک بود و بازتاب های بیرونی این گونه تعبیر می کردند، البته طبیعی است که هرکس ایدئولوژی خود را داشته باشد و نسبت به آن حساس و مصمم باشد. اما با معیارها و معیارهای از پیش تعیین شده قرار ملاقات گذاشتیم. شروع نکنیم… بر این اساس، لحن فیلم باید درست و زنده باشد. دستمزد باید مقرون به صرفه باشد، ظاهر و فرم جدید داشته باشد، روایتی محکم و دلنشین داشته باشد، نوآوری و خلاقیت ببیند، مخاطب را درگیر کند، بازیگران باید حرفه ای عمل کنند، چه فیلمبردار و چه فیلمبردار. و باید در سطح یک جشنواره معتبر باشد. تصمیم گرفتیم که به تهیه کننده و سایر ارگان ها یا کارگردان سرشناس یا فیلم اول یا سازمان و سازمان خاصی توجه نکنیم، مهم این بود که تهیه کننده به چه شکلی می تواند ایده خود را به مخاطب منتقل کند. یک فیلم خوب و قابل قبول با نوآوری و خلاقیت.
همه ما پس از تماشای فیلم، یادداشت های خود را یادداشت می کردیم، گاهی نظر می دادیم یا از همدیگر در مورد نکاتی که در مورد آنها متعجب بودیم می پرسیدیم تا فیلم را بهتر درک کنیم. ما اما نظر قطعی خود را در دفتری نوشتیم که از همه پنهان بود، پس از تماشای چند فیلم، خسته و گاهی عصبانی می شدیم. داشتیم خوش می گذشت و خستگی فیلم قبلی از تن ما بیرون می رفت.
چند روز پس از پایان اکران فیلم، چند روز پیش جمع بندی و گفتگو داشتیم تا به جلسه نهایی رسیدیم و باید تصمیم سختی می گرفتیم. گاهی دبیر جشنواره هم در جلسات جمع بندی حضور داشت.
همچنین برای ارائه توضیحات به سؤالات و روشن شدن شبهات است. به عنوان مثال، ما پرسیدیم که آیا تنوع ژانر یا تنوع موضوعی برای شما مهم است؟ گفتند ما میخواهیم جشنوارهای رنگارنگ باشد یا برای همه سلیقهها جذاب باشد. اما اگر این موضوع باعث بی انصافی و بی عدالتی در یک فیلم می شود، این نظر را ارسال کنید. یکی از چهره های مورد علاقه جشنواره مسئول تهیه جدول تئوری ها بود، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود، نمی خواستیم زحمات تهیه کنندگان را حذف کنیم تا به عدد قانونی (سی و سه) برسیم. در وهله اول فیلم هایی را که در سطح نظر مور نبودند و اصلا موافق نبودیم حذف کردیم و با اینکه خیلی سخت بود به فیلم هایی با ریتینگ بالا رسیدیم. بنابراین هفت رای بدون استثنا وجود داشت و هیچ بحثی در مورد آنها نبود، فقط آنها را انتخاب کردیم و کنار گذاشتیم. نوبت به فیلم هایی رسید که 6 رای آوردند، پنج نفر مخالف یا مثبت استدلال خود را بیان کردند، سپس دوباره رای دادیم، این بار فیلم هایی که بیشترین رای را داشتند به بخش مسابقه آوردیم و بقیه فیلم ها در مسابقه شرکت کردند. باز هم گفتند موافق و مخالف استدلالشان، این بار کار دشوارتر است، باید طوری بحث کنیم که دیگران را قانع کنیم. بعد از مناظره دوباره رای دادیم. چند فیلم که رای بالایی نگرفتند و هر فیلمی که نصف به علاوه یک (چهار رای) یا بیشتر را به دست آورد را طبق قوانین رای گیری انتخاب کردیم و به بخش مسابقه اضافه کردیم. دو سه فیلم هم سطح رای آوردند، پس از بین این چند فیلم دوباره بحث کردیم و رای دادیم تا بالاخره به سی و سه فیلم رسیدیم و آخرین فیلمی را که به آرای نسبی رسیده بود رزرو کردیم تا شاید یک فیلم نتواند. از نظر فنی تغییر کند .
در همین حین فیلم هایی را دیدیم که به نظر می رسد برخی از آنها مانند پیرپاسار، رکسانا، بیسارو زاده مورد پسند اکثریت اعضا بوده است. در میانه راه اعلام کردند که منع قانونی وجود دارد و اشتباهاً به هیئت انتخاب داده شده است، ما خیلی متاسفیم؛ چون یکی از این فیلم ها می توانست سینمای ایران را متحول کند، به زور و با اکراه آن را از جدول انتخاب حذف کردیم.
هیئت انتخاب پیشنهاد کرد برخی از فیلم هایی که از مسابقه حذف شده و به دلیل محدودیت های قانونی انتخاب نشده اند مانند Old Boy یا 9 و همچنین برخی از فیلم هایی که در سال های گذشته حساس بوده و به نمایش عمومی نرسیده اند مانند فیلم وحشی. قاتل نیز باید در مسابقه شرکت کند. قراردادهای تولیدکنندگان در بخش ویژه به نمایش گذاشته خواهد شد
اما بالاخره؛ ما فیلم های ساخته و ضبط شده را برای همان جشنواره دیدیم و دبیرخانه به ما ارائه کرد، حتماً فیلم های دیگری هم هست که ندیده باشیم. کمیته انتخاب بر اساس توانایی ها، مهارت ها و پیچیدگی های خود انتخاب را انجام داد. تحلیل من این است که اگر فیلمهای دیگری بودند، بیشتر این فیلمها را در بخش مسابقه انتخاب میکردند. چون اینجا بستگی به سلیقه و ظاهر افراد دارد. دیگر اینکه پذیرش عضویت در هیات انتخاب واقعا کار سخت، هیجان انگیز و پر استرسی است اما به اذن خدا توانستیم به عدالت نزدیک شویم.
5757
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ