نکاتی که در مورد 5 فیلم مهم لیلا حاتمی که حتما باید تماشا کنید نمی دانید

نکاتی که در مورد 5 فیلم مهم لیلا حاتمی که

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، آخرین فیلمی که لیلا حاتمی روی اکران سینما رفت، «تخیل» ساخته علی بهراد بود که سال گذشته به صورت محدود اکران شد. «تخیل» داستان یک راننده تاکسی اینترنتی جوان است که جذب دختری می شود که آب نبات می فروشد، اما شهامت ابراز علاقه به او را ندارد و مسافران زن خود را دختر مورد علاقه خود می داند. برخی از منتقدان فیلم را دوست داشتند، برخی نه. با این حال، بازی حاتمی در نقش بسیاری از زنان با روحیات متفاوت و از طبقات مختلف اجتماعی یکی از نقاط قوت فیلم بود. بعد از این دیگر هیچ فیلمی از حاتمی در سینما اکران نشد.

همشهری نوشت: حاتمی بعد از «تصور» در «پیر پاسار» ساخته اکتا براهنی بازی کرد که هنوز اکران نشده و پخش آن از شبکه ماهواره ای اکران آن را در کشور تقریبا غیرممکن کرد. یکی دیگر از فیلم هایی که حاتمی بعد از «تخیل» در آن بازی کرد «زمان ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان فیلمساز ایرانی-بریتانیایی است. نیکی کریمی تهیه کننده این فیلم است و با اینکه سال گذشته اعلام شد مراحل فنی فیلم به پایان رسیده است، هنوز خبری از اکران آن نیست. البته فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله هم که در دولت سیزدهم نتوانست جلوی آن را بگیرد هم پشت اکران است و اینکه آیا در دولت جدید تصمیم جدیدی برای این موضوع گرفته می شود جای کنجکاوی دارد.

حاتمی که از نیمه دوم دهه 1390 به جز «کاتلر و وحشی» در هیچ فیلم مهمی بازی نکرده، در فیلم جدیدی به نام «خطی» به کارگردانی فریدون نجفی کارگردان سینمای کودک بازی می کند. «خطی» مخفف خاتون است و به نظر می رسد فضایی کودکانه در دو فیلم دیگر نجفی وجود دارد. سعید آقاخانی نیز در این فیلم نقش مقابل حاتمی را بازی می کند. حاتمی 51 ساله همچنان یکی از ستاره های بی چون و چرای سینمای ایران است. از خبر حضور حاتمی در این فیلم برای بررسی 5 نقش مهم او در سینما استفاده کردیم.

کشتی خواب (حمید نعمت الله، 2019)
مینا که از همسرش جدا شده است، از نظر عاطفی شکننده و از نظر مالی استرس دارد. او در حالی که به دنبال کار و جایی برای اقامت است، جذب کامران، مدیر رستورانی که در آن کار می کند، می شود و به او وابسته می شود. با این حال کامران آن مردی نیست که مینا آرزویش را دارد. مینا به تدریج شکل زندانی کامران را در ساختمانی به خود می گیرد که شبیه قلعه های نفرین شده گوتیک است. شاید اگر به جای حاتمی بازیگر دیگری بود به دلیل خط روایی غیرمنطقی، این فیلم چندان مورد توجه قرار نمی گرفت. شکنندگی طبیعی تاکید شده در چهره، حرکات و چهره حاتمی است که بیننده را مجاب می کند که سرنوشت خود را دنبال کند. بازی او در این نقش جایزه بهترین بازیگر زن سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد.

در دنیای شما ساعت چند است؟ (صافی یزدانیان، 1392)
گلی پس از بیست سال اقامت در فرانسه به ایران و زادگاهش رشت بازمی گردد. فرهاد همبازی دوران کودکی گلی و عاشق نامحسوس در جوانی که هنوز در میانسالی عاشق گلی است از او به رشت استقبال می کند اما گلی اصلاً او را به یاد نمی آورد. وضعیت روحی رشت و شیمی رابطه گلی و فرهاد (با بازی علی مصفا) واکنش عجیبی از سوی اکثر منتقدان و مخاطبان به فیلم داد. گلی با فراموشی اش تقریباً عشق فرهاد را انکار می کند، اما بی تفاوتی او نسبت به مرد عاشق ناپسند نیست و باعث نفرت مخاطب از او نمی شود که این به قدرت و جذابیت حاتمی است.

نکاتی که در مورد 5 فیلم مهم لیلا حاتمی که حتما باید تماشا کنید نمی دانید

جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، 1388)
سیمین می خواهد برای زندگی به خارج از کشور برود، اما همسرش نادر که پدرش از دست رفته حافظه دارد، نمی خواهد با او مهاجرت کند. راه حل جدایی است، اما وقتی راضیه، زنی از طبقه پایین، برای نگهداری از پدرش به خانه نادر می آید، اتفاقاتی را رقم می زند و سیمین و نادر حالا مشکل دیگری غیر از مهاجرت و جدایی دارند. سیمین یک زن مستقل از طبقه متوسط ​​و یک معلم زبان است که حاضر نیست نادر را به دروغ در دادگاه متهم کند. او می گوید تنها مشکلش با نادر این است که حاضر به مهاجرت نیست. البته در قسمت های بعدی مشخص می شود که نادر و سیمین نیز مانند دیگر زوج ها با یکدیگر مشکل دارند تا اختلاف بر سر مهاجرت. سیمین نمادین ترین نقش حاتمی در سینماست.

نکاتی که در مورد 5 فیلم مهم لیلا حاتمی که حتما باید تماشا کنید نمی دانید

بی پولی (حمید نعمت الله، 1387)
شکوه و ایرج (با بازی بهرام رادان) زوج جوانی هستند که در دوره بیکاری و بی پولی قرار می گیرند و سعی می کنند مشکلات را حل کنند اما تلاش آنها اوضاع را پیچیده تر می کند. حاتمی نقش دختری پاک دل را بازی می کند که سادگیش به جنون شوهرش بال می دهد. شکوه جهان بینی مسطح و تک بعدی دارد، خصیصه ای که مکمل جاه طلبی های محقق نشده شوهرش برای پول درآوردن است. حاتمی برای این بازی جایزه بهترین بازیگر زن را از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

نکاتی که در مورد 5 فیلم مهم لیلا حاتمی که حتما باید تماشا کنید نمی دانید

لیلا (داریوش مهرجویی، 1375)
لیلا و ریزا (با بازی علی مصفا) تازه ازدواج کرده اند که نمی توانند بچه دار شوند. مادر رضا که اصرار دارد پسرش پس از بی نتیجه ماندن بسیاری از داروها و معالجات، صاحب فرزند شود، از لیلا می‌خواهد که رضایت دهد تا ریزا همسر دوم بگیرد و پس از بچه دار شدن زندگی آنها را ترک کند. لیلا ابتدا این وضعیت را می پذیرد اما بعد نمی تواند تحمل کند. پس از جدایی ریزا از همسر دومش، ریزا خانواده لیلا را متقاعد می کند تا با دخترشان به دیدار او بروند. اولین نقش مهم حاتمی در سینما که پیش از این در دو فیلم پدر مرحومش علی حاتمی بازی کرده بود، «کمال الملک» (1362) و «دلشادگان» (1370) بود. سینمای ایران با این فیلم به بازیگری حرفه ای دست یافت که بیش از بیست سال است در بین بهترین بازیگران سینمای ایران باقی مانده است.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین