هر آنچه باید در مورد پشه آئدس و بیماری دنگی بدانیم / پیشگیری و درمان چیست؟

هر آنچه باید در مورد پشه آئدس و بیماری دنگی

انتخابتو، علائم سطحی در آئدس یا ببر آسیایی که نام پشه ای است که در مناطق گرمسیری جهان به ویژه جنوب شرق آسیا دیده می شود، پس از چند روز احساس می شود. بهبودی موقت و سپس به طور ناگهانی به کما می‌روند یا حتی می‌میرند.

پشه‌های آئدس حشرات مهاجم سیاه و سفیدی هستند که در شهرها رشد می‌کنند و به دلیل رفتارشان در نیش زدن افراد نزدیک پایشان به مچ پا گزنده می‌گویند. آنها ناقل بیماری هستند و گاهی ارگانیسم های بیماری زا را به انسان و سایر حیوانات منتقل می کنند. آنها بومی زیستگاه های معتدل و گرمسیری در سراسر جهان هستند، اگرچه برخی از گونه های آنها توسط انسان یا در نتیجه تغییر شرایط محیطی به مناطق جدیدی معرفی شده اند. تأثیرات از مرزهای آن فراتر رفته است.

پشه های بالغ Aedes با بدن باریک و معمولی سیاه، الگوهای منحصر به فرد نور و تیره بر روی شکم و قفسه سینه و نوارهای روشن و تیره متناوب روی پاها از سایر گونه های پشه متمایز می شوند. با دست های فک بالا مشخص می شود.

تفاوت پشه Aedes با سایر پشه ها

پشه Aedes در طول روز فعال است و دوره فعالیت آنها از طلوع تا غروب خورشید است و حداکثر مدت چرخه فعالیت این پشه در طلوع خورشید است. و سپس نیش می زنند، این همان چیزی است که پشه های Aedes به نظر می رسند. آنها با سایر پشه ها متفاوت هستند و دارای نوارهای تیره و روشن هستند.

Aedes توانایی قوی برای سازگاری با محیط خود دارد. افزایش سفر، تغییر آب و هوا، افزایش دمای هوا، تغییر فصل و تغییر سبک زندگی باعث گسترش واژه آئدس (Aedes) شده است که در گذشته کلمه یونانی به معنای ناخوشایند و منزجر کننده بود. حرارت و مناطق استوایی محل زندگی آنها بود، اما از طریق تجارت چیزهایی مانند تایرهای مستعمل یا برخی گیاهان زینتی گسترش یافت.

تب دنگی و علائم آن چیست؟

تب دنگی از طریق پشه Aedes به انسان منتقل می شود که علائم آن شامل سردرد، کمردرد، تب بالا و در برخی موارد خارش و بثورات در قسمت های مختلف بدن است. تب دنگی یک بیماری دردناک و ناتوان کننده است که توسط پشه های آئدس به انسان منتقل می شود و باعث عفونت نیل غربی و تب زرد می شود، زیرا رنج بیمار به شدت شکستگی استخوان است. علائم تب دنگی شامل تب، سردرد، بثورات پوستی شبیه سرخک و درد در عضلات و مفاصل است. سایر علائم تب دنگی عبارتند از:

  • تب شدید ناگهانی
  • سردردهای مکرر و شدید
  • درد پشت چشم
  • درد شدید در مفاصل و عضلات
  • خارش پوست
  • خونریزی بینی یا لثه
  • بدن به راحتی کبود می شود

پس زمینه تب دنگی

تب دنگی سابقه ای طولانی دارد و اولین مورد آن در سال های دور دیده شده است. تب دنگی، اسناد همچنین نامه‌ای از قرن هفدهم وجود دارد که احتمال اپیدمی دنگی را نشان می‌دهد، اما محتمل‌ترین گزارش‌ها درباره همه‌گیری دنگی از سال 1779 تا 1780 است که آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد.

در سال 1906 دانشمندان ثابت کردند که انسان توسط پشه های Aedes آلوده شده است، سپس در سال 1907 دانشمندان نشان دادند که تب دنگی توسط یک ویروس ایجاد می شود. کلیلند و جوزف فرانکلین حذف می کند آنها ویروس تب دنگی را مطالعه کردند و راه های انتشار آن را کشف کردند.

انتقال، معاینه و درمان تب دنگی

در بیشتر موارد، ویروس دنگی توسط پشه آئدس، به ویژه سویه تب دنگی منتقل می شود. مصری منتقل شده؛ این پشه ها معمولاً بین عرض جغرافیایی 35 درجه شمالی و 35 درجه جنوبی و در ارتفاع کمتر از 1000 متر زندگی می کنند. پشه Aedes معمولاً در طول روز نیش می‌زند و یک نیش ساده می‌تواند منجر به عفونت انسان شود، اما گاهی اوقات انسان نیز می‌تواند ویروس را منتقل کند. این ویروس تب دنگی را به پشه‌ها منتقل می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد که این ویروس برای پشه‌های آلوده آسیبی ایجاد کند.

تشخیص تب دنگی معمولاً با معاینه فرد و مقایسه علائم آن با تب دنگی در مکان هایی که این بیماری شایع است، احتمال تشخیص تب دنگی توسط پزشکان متخصص بسیار زیاد است. البته در مراحل اولیه تب دنگی تشخیص آن از سایر عفونت های ویروسی بسیار مشکل است.

در صورت عفونت ویروس پشه Aedes درمان خاصی وجود ندارد اما می توان از داروهای ضد تب و مسکن برای کنترل علائم درد عضلانی و تب استفاده کرد، بهترین گزینه برای درمان این علائم استفاده از استامینوفن یا استامینوفن است. پاراستامول است؛ بیمار تب دنگی نباید از داروهای ضد التهابی استفاده کند غیر استروئیدی پسندیدن ایبوپروفن و آسپرین، زیرا این داروها باعث نازک شدن عروق خونی می شوند.

شرایط تزریق واکسن دنگی

محمدرضا ناظر، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری وی با اشاره به راه های درمان تب دنگی گفت: باید دانست که تب دنگی روش درمانی خاصی ندارد و روش هایی برای درمان این بیماری پیشنهاد شده است اما مهم ترین آن اثبات نشده است. درمان تب دنگی اصلاح و کنترل اختلالات آب و الکترولیت است. خون ریزی ممکن است برای فردی که از این بیماری رنج می برد رخ دهد.

وی افزود: راه های پیشگیری از تب دنگی: یکی از راه های پیشگیری از تب دنگی تزریق واکسن است و این واکسن برای افرادی تجویز می شود که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند اما سابقه ابتلا به این بیماری را ندارند. و اگر آمپول بزنند مریض می شوند.

کارشناس بیماری های عفونی و گرمسیری درباره راهکارهای پیشگیری از بیماری تب دنگی گفت: از راه های مقابله با پشه آئدس می توان به اسپری حشره کش، استفاده از تور و لباس های بلند اشاره کرد. پشه ها خیلی موثر نیستند. در مکان های کوچکی که آب راکد است، گونه های پشه Aedes aegypti که نمی توانند این باکتری را پخش کنند، تخم می گذارند.

محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی جلسه ای در تیرماه امسال برای ایجاد هماهنگی برای جلوگیری از معرفی و استقرار پشه و بیماری آئدس برگزار شد. منتقل شده تاب دانگ که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های مختلف به ویژه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: تغییر اقلیم باعث تغییرات گسترده جوی از جمله نزولات جوی در جهان و کشور شده است. سیل های غیرمنتظره و ویرانگر، بارندگی کم و دمای طاقت فرسا در فصول مختلف از جمله پیامدهای این امر است.

تغییرات اقلیمی بیشترین تأثیر را بر هوا، آب و غذا دارد، وی افزود: شیوع گسترده پشه آئدس و بیماری های ناشی از آن در جهان و ایران ناشی از تغییرات اقلیمی است و همه نهادهای کشور و سازمان های آن باید به آن توجه کنند. وظایف پیشگیرانه آنها عدم توجه دستگاه پدافند غیرعامل و هشدار نسبت به اقدام، شاهد اپیدمی گسترده این پشه و بیماری های آن در کشورهایی مانند برزیل و امارات خواهیم بود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی غذا مبارزه با پشه AEDS و پیشگیری از اپیدمی های ناشی از آن را وظیفه همه نهادها و سازمان ها دانست و گفت: وزارت بهداشت در این امر مشارکت داشته است. موضوع. وی با بیان اینکه تنها در حوزه درمان بیماری ها کار منحصر به فردی است، گفت: سندی در خصوص اثرات تغییر اقلیم بر سلامت در حال تهیه است که در شانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی مطرح می شود. تحت ریاست این شورا. شهید رئیسی در اولین جلسه این شورا برای بررسی و تایید به دفتر رئیس جمهور منتخب تقدیم شد.

موتلفه ظهور بیماری های جدید و بیدار شدن بیماری های خفته را ناشی از تغییرات اقلیمی ارزیابی کرد و گفت: پشه آئدس قبل از انقلاب در شهر حرمشهر دیده می شد اما خوابیده بود، امروز دوباره بیدار شده و اکنون به یک بومی تبدیل شده است. گونه ها. بیماری در بندرلنگ.

وی تصریح کرد: حتی مالاریا که در حال ریشه کن شدن است و بیماری جذام با توجه به اینکه آنچه از بین رفته می تواند دوباره بیدار شود، همکاری دستگاه ها با دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی در اجرای برنامه های راهبردی سلامت و انجام وظایف خاص خود ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

آخرین آمار مبتلایان به تب دنگی در کشور تا 27 جولای 1403

بابک عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان با استناد به آمار مبتلایان به تب دنگی در کشور از ابتدای سال جاری بیست و هفتمین حدود 151 نفر در ماه جولای به تب دنگی مبتلا شدند.

در بین مبتلایان به تب دنگی در کشور، 12 مورد انتقال محلی و 130 مورد نیز از امارات متحده عربی وارد شده است. بنین در مجموع دو نفر گزارش شده است.

هر آنچه باید در مورد پشه آئدس و بیماری دنگی بدانیم / پیشگیری و درمان چیست؟

بهترین راه برای پیشگیری از تب دنگی چیست؟

بر اساس اطلاعیه اطلاعات عمومی سازمان غذا و دارو، بهترین راه برای پیشگیری و کاهش خطر تب تب دنگی محافظت از خود در برابر نیش پشه های آلوده با پوشیدن لباس، تجهیز پنجره ها به تور. در همین حال او استفاده از محصولات دافع حشرات، مانند مواد دافع پشه، می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

در بخشی دیگر از اطلاعیه روابط عمومی سازمان غذا و دارو، به عرضه محصولات جدید دفع پشه با مجوز سازمان غذا و دارو اشاره شده است. ایدز معرفی شده: در حال حاضر محصولات دافع حشرات به صورت اسپری و چوب، لوسیون با ماده موثر است دیت در داروخانه ها و مراکز معتبر موجود است، به زودی محصولات جدید در این زمینه بر اساس هماهنگی با کارخانه های تولیدی با توجه به شرایط فعلی وارد بازار می شود و البته تمامی محصولات مورد تایید سازمان غذا و دارو موجود است. محصولات معتبر در داروخانه ها و مراکز در دسترس عموم قرار می گیرد و محصولات بدون مجوز بهداشتی به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینانی وجود ندارد.

شاهنامه فردوسی آرشیورئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت وی با بیان اینکه پشه آئدس پس از استقرار از بین نمی رود بلکه باید کنترل شود، گفت: سیل در امارات منجر به آلودگی گسترده کشور به ویژه دبی به آئدس و تمامی بیمارستان های کشور شده است. و هزاران بیمار از این کشور وارد ایران شدند.

گسترش پشه ها و بیماری های آنها اجتناب ناپذیر است، اما فعالیت هایی مانند بهبود محیط زیست، جمعیت پشه ها را کاهش می دهد و احتمال ابتلای بیماران را کاهش می دهد و از وسعت اپیدمی برای مواجهه با یک اپیدمی گسترده می کاهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بهترین اقدامات را برای کاهش این بیماری و پیشگیری از اپیدمی آدس، بهبود محیط زیست، افزایش سواد سلامت مردم و آگاهی بخشی به مردم درباره ویژگی ها و بیماری های این پشه ارزیابی کرد و گفت: مردم کسانی که گاز گرفته می شوند علائم بیماری مانند تب و بدن درد را تجربه خواهند کرد، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

هر آنچه باید در مورد پشه آئدس و بیماری دنگی بدانیم / پیشگیری و درمان چیست؟