هزینه سقط غیرقانونی در ایران 150 میلیون تومان است!

هزینه سقط غیرقانونی در ایران 150 میلیون تومان است

هزینه سقط غیرقانونی در ایران 150 میلیون تومان است

سقط جنین در طول تاریخ همواره موضوعی بحث برانگیز بوده و تمامی ادیان، مذاهب مختلف و جامعه پزشکی و بشردوستانه در این مورد موضع گیری کرده اند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که یک هشتم مرگ های مرتبط با بارداری به دلیل عوارض سقط جنین غیرقانونی است. سقط جنین یکی از مسائل اجتماعی است که در جوامع مختلف بشری نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد. قوانین اکثر کشورها سقط جنین را به دلایل مذهبی و جمعیتی ممنوع می کند.

به گزارش دانشجو، پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان در سال ۱۴۰۰، سقط جنین طبق ماده ۵۶ همین قانون ممنوع و حکم حبس و ابطال پروانه پزشکی تلقی شد. اگر مادر بخواهد سقط جنین کند باید این درخواست را به پزشکی قانونی ارائه کند. در گام بعدی مراکز پزشکی قانونی استان ها باید درخواست ها را به کمیسیون قانونی سقط جنین ارسال کنند. این کمیسیون متشکل از قاضی ویژه، پزشک متخصص و پزشکی قانونی شاغل در موسسه پزشکی قانونی است و تصمیم نهایی حداکثر ظرف یک هفته گرفته می شود.

آمار دقیقی نیست

مشکل سقط جنین غیرقانونی مختص ایران نیست. در بسیاری از کشورها هنوز یک اجماع قانونی در مورد این موضوع حاصل نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در سال 1969 شروع به ثبت تعداد سقط جنین های قانونی و القایی در ایالات متحده کرد تا حاملگی، تولد، سقط جنین، سقط جنین و مشکلات مربوط به آن را پیگیری کند. CDC سقط جنین را به عنوان یک مداخله پزشکی که توسط یک پزشک، پرستار، ماما یا دستیار پزشک انجام می شود، تعریف می کند که حاملگی مداوم را خاتمه می دهد. دلایل زیادی وجود دارد که یک زن ممکن است به دنبال سقط جنین باشد. به عنوان مثال، از هر چهار زن در ایالات متحده، یک زن قبل از 45 سالگی سقط جنین می کند. اما به طور کلی، نرخ سقط جنین در ایالات متحده کاهش یافته است.

اما آمار دقیقی از سقط جنین در ایران وجود ندارد. زیرا دلیل واقعی این حادثه دردناک این است که به صورت زیرزمینی و غیرقانونی رخ داده است. با این حال، محمدمهدی آخوندی، رئیس انجمن علمی جنین شناسی ایران، در سپتامبر 2018 آمار بین 300 تا 500 هزار سقط جنین غیرقانونی در سال را تایید کرد.

در همان سال، باقر لاریجانی، معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت و معاون شورای عالی اخلاق پزشکی کشور، آمار سقط جنین را در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ از ۳۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار رساند. وی گفت: سالانه حدود 450 هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در کشور انجام می شود.

همچنین عباس مسجدی در بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که ۱۲ هزار پرونده بر اساس مولفه های حقوقی، قضایی و پزشکی ارجاع شده است که در ۹۷۰۰ پرونده تصمیم به سقط جنین گرفته شده است. وی گفت: بر اساس آمار غیررسمی اعلام شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت، حداقل 125 هزار سقط جنین غیرقانونی صورت گرفته است. مسجد اردیبهشت 1400 همچنین اعلام کرد: در سال 98 تعداد 11 هزار و 533 مورد سقط درمانی به پزشکی قانونی گزارش شده که نسبت به سال قبل 2.7 درصد کاهش داشته و از این تعداد 8 هزار و 520 مورد مجاز بوده است. صادر شد. وی تاکید کرد: سقط جنین غیرقانونی بر عهده پزشکی قانونی نیست.

به دنبال آن، در آذرماه 1400، صالح قاسمی، دبیر مرکز تحقیقات جمعیتی گفت که در بررسی های مختلف، تعداد سقط جنین در ایران از 370 هزار تا 530 هزار مورد گزارش شده است و هر کدام از این اعداد بسیار بالا بوده و این رقم. بسیار بالا بود 40 درصد از تعداد تولدها در کل کشور را تشکیل می دهد و در نتیجه اصلاً موجه نیست. و آخرین بار در اردیبهشت 1402 و شهریور 1403، نماینده قزوین، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس گروه جوانان مجلس، فاطمه محمدبیگی درباره آمار سقط جنین صحبت کرد. وی در کنفرانس روز ملی جمعیت در بیمارستان نجمیه مدعی شد که سالانه بین 250 تا 650 هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد. محمدبیگی با اعلام آمار 250 تا 650 هزار سقط جنین در سال از علما خواست تا حرمت سقط جنین را بیش از پیش برای مردم تشریح کنند. به گفته وی، 85 درصد سقط جنین ها در داخل خانواده توسط والدین و از طریق آموزش فضای مجازی یا استفاده از مواد مخدر انجام می شود.

وی همچنین در جلسه اجماع گروه هایی از حامیان حیات جنین به تشریح این موضوع پرداخت و بدون اشاره به رقم خاصی گفت: اگر بخواهیم ماجرای سقط جنین را با جنگ غزه مقایسه کنیم باید این را بدانیم. هر ماه به اندازه تعداد شهدای جنگ غزه در این کشور سقط جنین انجام می شود.

سقط جنین به قیمت بازار

اگر تاکنون بحث مشارکت پزشکان عمومی در جراحی های پلاستیک مطرح می شد، اکنون بحث مشارکت ماماها، جراحان عمومی و … مطرح می شود. سقط جنین های غیرقانونی او نیز بر مشکلات قبلی افزود. روزگاری این سقط ها توسط افراد غیرمتخصص به صورت زیرزمینی انجام می شد و اغلب منجر به مرگ می شد، اما اکنون دیگر بحث سقط جنین در بین مردم فقیر مطرح نیست. در خانواده های ثروتمند، حاملگی های خارج از ازدواج، بی میلی به بچه دار شدن و… این مشکلات باعث شده است که هم تعداد سقط جنین به طور باورنکردنی افزایش یابد و هم افرادی که به این حرفه اشتغال دارند به این شغل روی بیاورند.

مشکل این است که حتی بسیاری از زوج های جوان در صورت باردار شدن ناخواسته به سقط جنین روی می آورند. این هم یک سوال در مورد ذهنیت افرادی است که در حال تغییر هستند و فکر می کنند بچه دار شدن کار درستی نیست چون تصوری از آینده خود ندارند و حتی برخی بچه ها را دست و پا گیر می دانند.

به گفته یک ماما که سقط‌های غیرقانونی انجام می‌دهد، اگر همه چیز عادی باشد، او فقط یک هفته کار را بیش از 4 ماه انجام می‌دهد که برای سقط‌های کمتر از سه ماه نزدیک به 70 میلیون لیره و برای سقط‌های بیش از 4 ماه 150 میلیون لیره می‌شود. . میلیون

یک پزشک عمومی در خصوص هزینه این عمل ها می گوید که هزینه سقط غیرقانونی تا 4 ماه 120 میلیون تومان است. البته افرادی هستند که آنقدر پول ندارند، اما من حاضرم این کار را با هزینه کمتری انجام دهم زیرا ممکن است جان آنها در خطر باشد. اما اگر افراد با تمکن مالی بالا برای این کار اقدام کنند بیش از 120 میلیون از آنها دریافت خواهم کرد.

این پزشک در پاسخ به این سوال که آیا از شناخته شدن و از دست دادن پروانه پزشکی خود می ترسد، می افزاید: همیشه چیزی برای ترسیدن در بار اول وجود دارد، حتی برای افرادی که مرتکب جنایات بزرگتری مانند قتل می شوند. اما کاری که انجام دادم را خیانت نمی دانم. من اغلب در اطراف افرادی هستم که خارج از ازدواج باردار می شوند و این باعث می شود که احساس کنم دارم یک زندگی را نجات می دهم. در مورد پروانه پزشكي شايد اين به دليل هزينه بالاي انجام اين كار باشد، اگر پروانه پزشكي من باطل شود باز هم مي توانم هزينه هاي زندگي خود را تامين كنم.

یکی از پرستارانی که سقط جنین انجام می دهد می گوید اکثر کسانی که او را می بینند از خانواده های فقیر هستند. می گوید من بسته به شرایط فرد و آخرین سونوگرافی از قرص، شیاف یا آمپول استفاده می کنم. اما به هر حال هزینه روش من زیاد بالا نیست و می توانم برای هر سقط 10 میلیون تومان بگیرم.

به ما در مورد خطرات این شغل می گوید و اینکه همه ما افراد مشکل دار هستیم. من در مشکلات مالی گیر کرده ام و فردی که برای سقط جنین به من مراجعه می کند در سختی دیگری است. بنابراین من این را اشتباه نمی بینم. مشکلات را هم کاهش می دهیم.

علاوه بر فعالیت افرادی که به صورت غیرقانونی و پولی اقدام به سقط جنین می کنند. داروهای سقط جنین نیز در بازار آزاد موجود است و هر کسی می تواند به راحتی آنها را تهیه کند. بسیاری از متخصصان زنان و زایمان با کمبود داروهای سقط جنین که برای سقط جنین قانونی در بیمارستان ها استفاده می شوند، مواجه هستند. امروزه سقط جنین غیرقانونی به یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی تبدیل شده است. در این زمینه، متخصص زنان، زایمان و نازایی دکتر. لیلا رحمانی می گوید یکی از مشکلاتی که در سقط های قانونی با آن مواجه هستیم کمبود دارو در بیمارستان است. متأسفانه قرص ها و داروهای سقط جنین با هزینه میلیون ها دلاری به وفور در بازار سیاه مواد مخدر موجود است و این فرآورده ها هر 15 دقیقه با دوزهای بالا برای فرد باردار تجویز می شود. این داروها برای سقط جنین قانونی هزینه نسبتاً پایینی دارند.

برای بیماری که بارداریش به هر دلیلی موفقیت آمیز نبوده و مجبور شدیم سقط کنیم قانونا نمی توانیم این را بگیریم و برای این کار باید ابتدا بیمار بستری شود، 2-3 سونوگرافی انجام دهد و بعد معاینه شود. دارو برای بیمار در گذشته زمانی که پزشک و متخصص زنان برای سقط جنین تجویز می کردند، بیمار به داروخانه هلال احمر مراجعه می کرد و دارو را خریداری می کرد و مراحل قانونی سقط جنین انجام می شد. اما امروزه به دلیل نظارت ناکافی بر بازار دارویی، زمانی که برای بیمار سقط تجویز می شود، بیمار باید چند روز در بیمارستان بستری شود.

سقط جنین طبق قانون جمعیت جوانان کاملاً غیرقانونی است و سال هاست که حتی قرص های ضدبارداری به صورت رایگان در مراکز بهداشتی درمانی توزیع نمی شود. از سوی دیگر حتی سقط جنین قانونی نیز با موانع زیادی مواجه است و تا زمانی که پزشکی قانونی قطع شدن بارداری را تایید نکند، این عمل انجام نخواهد شد و آنچه مهم و قابل توجه است این است که همه این قوانین سختگیرانه فقط یک نتیجه دارد. و این افزایش سقط جنین غیرقانونی در کشور است. اکنون سقط جنین توسط ماماها به جراحان عمومی با ده ها میلیون دلار انجام می شود. اما در صورت شناسایی این افراد توسط وزارت بهداشت یا نظام سلامت، مجوز آنها برای مدت نامعلومی لغو می شود. اما مشکل اینجاست که درآمد حاصل از سقط جنین به قدری بالاست که متخلف در معرض ابطال مجوز کار قرار می گیرد و از طرفی پس از ابطال پروانه باز هم به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می دهد.