هشدار سازمان غذا و دارو در مورد گل های سمی داخل خانه

هشدار سازمان غذا و دارو درباره گل‌های آپارتمانی سمی

دکتر. راضیه کشاورز در پخش زنده اینستاگرامی خود به موضوع مسمومیت ناشی از گیاهان خانگی پرداخت و دسترسی به سموم و داروها را به دلیل زندگی شهری آسانتر دانست و گفت: بر همین اساس مسمومیت های عمدی و سهوی نیز افزایش یافته است.

کشاورز با بیان اینکه بر اساس آمار و گزارش های موجود در سال های اخیر کمتر مسمومیت های تصادفی دیده شده است، گفت: این مسمومیت ها تقریباً 40 درصد مسمومیت های سال های قبل از 1401 را پوشش می دادند، اما این تعداد در نیمه اول سال 1401 بیش از پیش افزایش یافت. 1402. تعداد این مسمومیت ها در حال افزایش است. تقریبا 50 درصد از مسمومیت های فعلی مسمومیت های تصادفی هستند.

با توجه به روند رو به افزایش مسمومیت های تصادفی، لازم است به استفاده از داروها، صنایع شیمیایی مانند شوینده های خانگی توجه شود تا راه های پیشگیری از این مسمومیت ها را بدانیم.

کشاورز ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است فرد مسموم یا همراه وی نحوه برخورد با این مسمومیت ها و اقدامات احتیاطی لازم را نداند. بهداشت و درمان در سراسر کشور فعالیت می کند و داروسازان و پزشکان پس از گذراندن دوره های آموزشی در این مراکز فعالیت می کنند. و در زمینه مشاوره دارویی به مردم در مورد مصرف منطقی دارو توصیه می کنند. بنابراین، افراد می توانند با مراکز DPIC تماس گرفته و مشاوره های لازم را در مورد مشاوره دارویی و نحوه مصرف داروها، نحوه جلوگیری از هرگونه تداخل دارویی یا عوارض جانبی دریافت کنند.

کشاورز یادآور شد: این مراکز علاوه بر مشاوره دارویی در زمینه مسمومیت ها از جمله دارو، مشروبات الکلی، دارو، سموم دفع آفات و شوینده های خانگی نیز فعالیت می کنند. مردم می توانند با شماره تلفن 3 سامانه 190 و سپس با شماره 2 مشاوره لازم در زمینه پیشگیری از مسمومیت را دریافت کنند. این مراکز 12 ساعت در روز از ساعت 8 صبح تا 20 شب فعال هستند.

وی تاکید کرد: ساعات اولیه مسمومیت ساعات حیاتی برای نجات جان مردم محسوب می شود و از این رو آموزش و راهنمایی های لازم برای انجام اقدامات موثر بسیار حائز اهمیت است. در صورت برخورد با فرد مسموم با آرامش با 190 تماس گرفته و مشاوره لازم را دریافت کنید.

کارشناس اداره نسخه و فرآورده های بهداشتی منطقی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در صورت بروز مسمومیت نیازی به استفراغ یا نوشیدن آب نیست، گفت: ایجاد استفراغ در مسمومیت ها با شوینده های خانگی گاهی اوقات وضعیت مسموم شده را بدتر می کند. شخص بنابراین، برای مقابله و انجام اقدامات احتیاطی لازم باید توصیه های لازم را دریافت کنند. بسیاری از افراد پس از این مشاوره ها از خطر خارج شده بودند و حتی نیازی به مراجعه به بیمارستان نداشتند.

کشاورز با جلب توجه به خطر مسمومیت افراد در منزل گفت: بیش از 90 درصد مسمومیت ها در منازل و نزدیک به 10 درصد در کارگاه های صنعتی و کارخانه ها اتفاق می افتد. بنابراین برای حفظ جان مردم، دانستن نکات اساسی برای پیشگیری از مسمومیت ضروری است.

وی تاکید کرد: مسمومیت با گیاهان یکی از شایع ترین مسمومیت هایی است که به ویژه در کودکان منجر به مرگ می شود.

وی یادآور شد: گیاه دیفین باچیا یکی از گیاهانی است که از تمام قسمت های گیاه اعم از برگ، ساقه و ریشه که حاوی ترکیب اگزالات کلسیم است شیره گرفته و این ترکیب باعث سوزش پوست یا تورم دهان، زبان و گلو. . این تورم گاهی اوقات می تواند باعث بی زبانی یا حتی خفگی شود. بنابراین نکات مهمی در این مورد باید مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: افرادی که اقدام به تکثیر این گیاه می کنند و قلمه می زنند از دستکش نیز استفاده کنند زیرا تماس شیره این گیاه با پوست باعث تحریکات پوستی یا حساسیت های مختلف می شود.

کشاورز ادامه داد: گیاه کالادیوم نیز گیاهی است که باعث مسمومیت می شود و تمام قسمت های آن حاوی مواد سمی است که با خوردن آن علائم گوارشی، سوزش و تورم زبان و لب ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه گیاه آزالیا از جمله گیاهانی است که باعث مسمومیت می شود و مصرف آن باعث بروز علائم دستگاه گوارش، حالت تهوع و استفراغ و همچنین کاهش ضربان قلب و فشار خون در اثر مسمومیت می شود.

کشاورز تمام قسمت های گیاه خرزهره از جمله ریشه، ساقه، برگ و گل آن را حاوی گلیکوزید، بسیار سمی و مسمومیت های جدی دانست و گفت: این مسمومیت قلب را درگیر می کند. و ممکن است باعث ایست قلبی شود. استنشاق دود خرزهره هنگام سوختن نیز باعث ایجاد مسمومیت در قلب می شود.

کارشناس، رئیس اداره تجویز، مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر این نکته تاکید کرد: به همین دلیل زمانی که مردم می خواهند گیاهی تهیه کنند باید اطلاعات لازم را در مورد آن گیاه و صحت آن بدانند. نام. خطر مسمومیت ناشی از برخی از این گیاهان به ویژه دیفین باخیا و خرزهره در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به مرگ شود.