هگمتان رسماً در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

هگمتان رسماً در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری انتخابتو استان همدان، در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که هم اکنون در دهلی نو برگزار می شود، پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» بررسی و خرابه ها مورد بررسی قرار گرفت. «هگمتانه» به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

اجلاس میراث جهانی یونسکو از 21 تا 31 جولای (31 ژوئیه تا 10 مرداد) در دهلی نو برگزار می شود و 19 مکان فرهنگی تاریخی، 4 محوطه طبیعی و 2 محوطه مختلط (تاریخی و طبیعی) برای درج در این فهرست بررسی می شوند. دو منطقه در فهرست میراث جهانی یونسکو برای اصلاحات اساسی در آیان و آرنا در حال بررسی هستند.

به گزارش انتخابتو، در چهل و ششمین کمیته میراث جهانی، پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به عنوان تنها پرونده ایران مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت «هگمتانه»; بزرگترین محوطه تاریخی ایران به فهرست میراث جهانی اضافه شد و بیست و هشتمین مورد ثبت جهانی این کشور را رقم زد.

علاوه بر این، مواردی مانند دادگاه سلطنتی بورکینافاسو، محور مرکزی پکن در چین، شهر تاریخی گدی و محوطه باستانی در کنیا، غارهای پارک ملینا در مالزی، منظر فرهنگی سایت باستانی آل فاو در عربستان سعودی، میراث نلسون ماندلا وجود دارد. پارک تاریخی فوهاربات در تایلند در فهرست نهایی ثبت جهانی مکان‌ها در جنوب آفریقا قرار گرفته است.

46

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین