واکنش‌های مختلف افراد به عوامل استرس‌زا/استرس ماهیتی پیشرونده دارد.

واکنش‌های مختلف افراد به عوامل استرس‌زا/استرس ماهیتی پیشرونده دارد.

حسین روزبهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استرس و واکنش مردم به آن گفت: عمل برای انتقام گرفتن لازاروس او الگویی طراحی کرد که بیشتر از سایر الگوهای امروزی به چشم می خورد و الگوی تغییر نامیده می شود.

وی افزود: بر اساس این مدل استرس زمانی رخ می دهد که تعادل بین خواسته ها و علایق به هم بخورد و این مدل تاکید دارد که این تعادل یا عدم تعادل ماهیتی پیش رونده دارد و بیانگر تأثیر متقابل فرد بر محیط و محیط است. بر روی فرد

عضو سازمان روانشناسی کشور تصریح کرد: زمانی که فرد در موقعیت استرس زا قرار می گیرد، در مرحله اول که مرحله ارزیابی اولیه است، موقعیتی را که با آن مواجه است ارزیابی می کند و این ارزیابی نشان می دهد که آن رویداد یا موقعیت ممکن است منجر به عواقب ناخوشایند.” برای او ظاهر شد

روزبهانی ادامه داد: در مرحله دوم، ارزیابی ثانویه، پس از ارزیابی اولیه، فرد سعی می کند راه های ممکن برای مقابله با مشکل را شناسایی و انتخاب کند و به جای آن از آنها استفاده کند و راه های انتخاب شده می تواند درونی یا بیرونی باشد.

وی بیان کرد: بر اساس این مدل، دانستن اینکه امکانات و منابعی وجود دارد که می توان به موقع برای مقابله با مشکل به آنها اعتماد کرد، در ارزیابی یک رویداد یا موقعیت استرس زا موثر است.

یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور با بیان اینکه این مدل در واقع مشکلات جدیدتر را پیش بینی می کند و موضوع حمایت اجتماعی را در نظر می گیرد، افزود: اولین پاسخ بدن به عوامل استرس زا است و این مرحله مدت زمان کوتاهی را در بر می گیرد. دوره ای است که یک مقاومت کوتاه رخ می دهد و به دنبال آن مقاومت طولانی تری به وجود می آید.

روزبهانی ادامه داد: در این مرحله تغییراتی در بدن ایجاد می شود تا برای پاسخ فوری آماده شود، این تغییرات شامل ضربان قلب سریع و فشار خون بالاست، اگر منبع استرس باقی بماند مرحله دوم فرا می رسد.

وی تصریح کرد: در این مرحله واکنش های اولیه که در مرحله هشدار رخ می دهد با واکنش هایی جایگزین می شود که سازگاری طولانی تری ایجاد می کند و در این مرحله بدن باید به حالت تعادل برگردد.

یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور خاطرنشان کرد: برخی از عوامل استرس زا به ویژه آنهایی که متشکل از طیفی از خواسته های بیرونی و درونی هستند، پاسخ های متفاوتی ایجاد می کنند و افراد مختلف حتی به استرس های یکسان و مشابه واکنش های متفاوتی نشان می دهند.