وضعیت اختلالات روانی در ایران افسردگی در زنان دو برابر مردان است

وضعیت اختلالات روانی در ایران افسردگی در زنان دو برابر

دکتر وحید شریعت درباره تحقیقات سلامت روان گفت: اولین پژوهش ملی سلامت روان در سال 1388 انجام شد و بر اساس نتایج این پژوهش، تقریباً 21 درصد در آن زمان به اختلالات روانی مبتلا بودند. علاوه بر این، اگرچه دومین بررسی سلامت روان در سال های اخیر در سال 1401 انجام شد، اما این نظرسنجی اخیرا انجام شده است اما هنوز نتایج آن اعلام نشده است. اولین نظرسنجی ملی سلامت روان که نتایج آن اعلام شد، دقیق ترین نظرسنجی است.

وضعیت اختلالات روانی

ایسنا ادامه داد: علاوه بر پیمایش ملی سلامت روان، تحقیقاتی نیز از طریق «ابزار غربالگری» انجام می شود. اگرچه ابزارهای غربالگری به اندازه نظرسنجی ملی سلامت روان دقیق نیستند، اما تخمین خوبی از افرادی که ممکن است دارای اختلال روانی باشند ارائه می دهند. نتایج آخرین بررسی غربالگری سلامت روان نشان می دهد که نزدیک به 30 درصد مردم کشور از اختلالات روانی رنج می برند.

افسردگی و اضطراب؛ شایع ترین اختلالات روانپزشکی

شریعتی با بیان اینکه شایع ترین اختلال روانپزشکی در بین ایرانیان «افسردگی» است، گفت: اختلال اضطرابی پس از افسردگی دومین اختلال روانپزشکی رایج در بین ایرانیان است. اگرچه برخی از اختلالات روانی بسیار رایج هستند، اما آمار برخی از اختلالات روانی در کشورهای مختلف تفاوت چندانی ندارد. میزان ابتلا به شرایطی که به شدت به شرایط ژنتیکی وابسته است نیز حدود 1% گزارش شده است. به عنوان مثال، میزان «اسکیزوفرنی» در کشور و سایر کشورها حدود 1 درصد است.

افسردگی در زنان دو برابر مردان است

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به اختلالات «افسردگی» و «اضطراب» گفت: به طور معمول میزان بروز افسردگی و اختلالات اضطرابی در زنان بیشتر از مردان است. میزان افسردگی در زنان دو برابر مردان است. با وجود اینکه سوال “چرا میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟” علاوه بر دلایلی مانند «تغییرات هورمونی» که بسیار مفصل است اما به مسائل زیستی مربوط می شود، دلایلی مانند «تغییر نقش افراد»، «تفاوت نقش»، «انتظار از زنان»، «فرصت های ارائه شده به زنان» نیز وجود دارد. “. «شرایط تحمیل شده از سوی جامعه بر زنان» و «شرایط تحمیل شده از سوی جامعه بر زنان» که از جمله معضلات اجتماعی هستند، به افسردگی زنان بیشتر از مردان کمک می کنند.

بیش فعالی؛ اختلالات روانپزشکی رایج در کودکان

شریعتی با بیان اینکه «بیش فعالی و عدم تمرکز» شاید «بیش فعالی» شایع ترین اختلال روانی در بین کودکان باشد، تصریح کرد: نوع اختلالاتی که در کودکان دیده می شود کمی متفاوت است. اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) شاید شایع ترین اختلال روانی در بین کودکان باشد. این احتمال وجود دارد که 4 تا 8 درصد از کودکان ADHD داشته باشند. به نظر می رسد مشکلات «بیولوژیکی» در پیدایش «بیش فعالی و عدم تمرکز» در کودکان نقش داشته باشد.

در مورد سایر اختلالات روانی شایع در کودکان، «اختلالات یادگیری» و «اختلالات طیف اوتیسم» از دیگر اختلالات روانی شایع در کودکان است. اگرچه ما اطلاعات زیادی در مورد علل اختلالات یادگیری و اختلالات طیف اوتیسم نداریم، اما این اختلالات شایع هستند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: برخی اختلالات دیگر نیز مطرح می شود که «نافرمانی تعارضی» و اختلالات «سلوک» بیشتر به موضوعاتی مانند «نحوه کنار آمدن» و «آموزش» مربوط می شود. کودکان درمان این اختلالات معمولاً درمان غیر دارویی است. علاوه بر این، اختلالات اضطرابی مانند ترس از دیگر اختلالات رایج در کودکان است.

کمبود دوره ای داروهای روانپزشکی

رئیس انجمن علمی روانپزشکان در بخشی دیگر از سخنان خود وضعیت دسترسی به داروهای سلامت روان را اینگونه تشریح کرد: وضعیت دسترسی به داروهای سلامت روان بسیار متغیر است. ما کمبودهای متناوب دارو را در طول هر دوره تجربه کرده ایم. شرایط دسترسی به داروهای بهداشت روان به گونه ای است که فهرستی از کمبود دارو را می توان در هر دوره زمانی مشخص شناسایی کرد. ممکن است یک دارو در یک نقطه از زمان در دسترس باشد و در نقطه دیگر در دسترس نباشد. متاسفانه در حوزه عرضه داروهای روانپزشکی دچار هرج و مرج هستیم که در سال های اخیر مشکلاتی را به وجود آورده است.

لزوم ارتقاء سواد سلامت روان

این روانپزشک با بیان اینکه ارتقای «سواد سلامت روان» ضروری است، گفت: توصیه می کنم افراد سواد سلامت روان خود را ارتقا دهند و اطلاعات لازم در مورد سلامت روان را از منابع موثق دریافت کنند و دانش خود را ارتقا دهند. این احتمال وجود دارد که مشکلاتی در خود یا در محیط خود ایجاد شود که برای آن باید از یک متخصص مشورت کرد. در صورت مواجهه با چنین شرایطی نیاز به مشورت با متخصص دارند. مشاوره با یک متخصص به آنها کمک می کند تا بدانند چگونه با مشکل برخورد کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم منابع را در اختیار مردم قرار دهیم تا در مواقع ضروری به آنها مراجعه کنند. متأسفانه اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی وجود دارد و برخی افراد به دلیل تعداد فالوورهایی که دارند نظرات شخصی خود را در مورد اختلالات و مسائل روانی به طور گسترده منتشر می کنند. مردم باید مراقب باشند که از منابع موثق در مورد مسائل مربوط به اختلالات روانی اطلاعات کسب کنند.

مراقبت از سلامت روان بسیار مهم است

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه متأسفانه سیاستگذاران از اهمیت مشکلات روانی آگاه نیستند، اظهار داشت: مشکلات سلامت روان در مقایسه با سایر مشکلات بهداشتی مورد توجه قرار نمی گیرد. اگر به مشکلات روانپزشکی و اختلالات روانی با توجه به سهمی که در بار بیماری دارند رسیدگی شود و منابعی به آن ها اختصاص داده شود، قطعاً میزان مشکلات روانی کاهش می یابد.