پرستاران و چالش های بی پایان در زمینه کار

پرستاران و چالش های بی پایان در زمینه کار

انتخابتو، کادر پزشکی به ویژه جامعه پرستاری یکی از مشاغل حساس محسوب می شود، زیرا این دسته از افراد با سلامت و زندگی بیماران مرتبط هستند، هر اشتباهی ممکن است جبران ناپذیر نباشد، کارشناسان معتقدند مراقبت کار ضروری است ثانیاً کار سنگینی است، زیرا با بیماران مختلف سروکار دارد پرستارانی که حداکثر ساعات کار را انجام می دهند، حداقل درآمد را از این استرس بالا به دست می آورند، بنابراین پرستاری با توجه به محیط و شرایط نامساعد فیزیکی که در آن قرار دارند و در کجا انجام می شود. با بیمار روبرو شود مراقبت از بیمار یکی از سخت ترین، زیان آورترین و طاقت فرساترین مشاغل است.

به دلیل حساسیت کار پرستاری برای رسیدگی به زندگی انسان، رابطه پرستار و بیمار با کارکنان و مراجعین در مشاغل دیگر یکسان نیست. حمایت های قانونی و تسهیلات بیشتری نسبت به سایر مشاغل برای انجام وظایف خود و کاهش استرس بیماران و محیط زیست.

در حالی که مراقبت از بیماران، پاسخگویی به همراهان بیمار و مدیریت همزمان چندین کار، از جمله نوبت کاری، تنها بخشی از مشکلاتی است که پرستاران در بیمارستان ها با آن مواجه هستند، پرستاران نیز باید با انبوهی از وظایف دست و پنجه نرم کنند که می تواند مشکلاتی را در بیمارستان ها ایجاد کند. منجر به عواقب جسمی و روحی برای آنها به دلیل کمبود کارکنان در یک شیفت کاری می شود.

در طول این سال ها مشکلات پرستاران به حدی انباشته شده که رسوب کرده و از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتوانسته اند فرمول های مناسبی برای حل این مشکلات طراحی و اجرا کنند. مرهم درد پرستاران باش.

یکی از مشکلات جامعه پرستاری در بیمارستان ها عدم تناسب بین درآمد و فشار پرستاری و حجم کار و حقوق و مزایا است، به دلیل عدم جذب نیرو در بیمارستان ها، کارکنان فعال مجبور به تحمل فشار کاری بیشتری هستند، بنابراین وجود ندارد. تناسب بین تعداد بیماران و پرستاران، بنابراین حجم کار اگرچه زیاد است، اما نمی توانند مبلغ متناسبی دریافت کنند.

در واقع پرستاران طی سال‌ها به وضعیت شغلی و درآمدی خود اعتراض کرده‌اند و بسیاری از بزرگ‌ترین مسائل صنفی مربوط به دستمزد و اضافه کاری است، مسائل حل‌نشده‌ای که بر دوش آنها سنگینی می‌کند. وظیفه دولت جدید شناسایی مشکلات دیرینه این قشر پرتلاش و حساس و ارائه راه حل مناسب برای آنهاست. محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه سالمندان ایران گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

ایمنا: علت اعمال نشدن تعرفه های پرستاری چیست؟

شریف مقدم: تعرفه های پرستاری در سال 1385 به تصویب مجلس رسید و هدف قانونگذار این بود که خدمات پرستاری همانند سایر گروه های بهداشتی که خدمات آنها مشمول تعرفه هستند، محاسبه و پرداخت شود. این کتاب دارای ارزش نسبی است که شامل 10000 خدمت است. نوشته شده است که نزدیک به 9000 خدمت به شکل های مختلف مربوط به پزشکان است و نزدیک به 1000 تعرفه برای سایر گروه های بهداشتی تعریف شده است، البته پرستاری تعرفه ندارد، یعنی ارائه دهنده خدمات در بیمارستان، پزشک یا فرد شاغل. در آزمایشگاه یا رادیولوژی به آن خدمات دسترسی دارند. یکی اینکه چقدر ریسک برای بیمار، گیرنده خدمات دارد و دیگری اینکه چقدر ریسک دارد. این کار متعلق به فردی است که کار را انجام می دهد، چه پزشک، چه پرستار و چه فیزیوتراپیست، البته این کار چقدر مسئولیت دارد، چقدر زمان می برد، چه کسی و با چه چیزی انجام می دهد؟ تخصص یعنی انجام آن با فرمول خاصی.

اگرچه تمام مطالعات کارشناسی این برنامه از سال 1385 برای پرستاران انجام شده است، اما روسای قوای سه گانه و رؤسای جمهور همواره از این موضوع حمایت کرده اند و مجلس برای دو دوره این برنامه را تصویب و در برنامه ششم از این موضوع حمایت کرد. همچنین قابل ذکر است که به صورت برنامه ای تدوین و پیگیری های مختلفی صورت گرفت و قوه قضاییه نیز از طریق سامانه سازمان بازرسی این موضوع را پیگیری کرد اما همچنان در اجرای نهایی این برنامه با مقاومت مواجه است. رهبری نیز این موضوع را توصیه و بر اجرای آن تاکید کردند. به مسئولان و دستگاه های نظارتی اعلام کردیم که این وضعیت نه تنها اعتراض جامعه پرستاری را به همراه داشت، بلکه یک سال قبل از اجرا به همه مسائل رسیدگی شد و در همه هیئت ها این موضوع را اعلام کردیم. رسانه ها اما تاثیری نداشتند و این برنامه اجرا شد. با توجه به اینکه قبل از اجرای این برنامه ناکارآمدی و اعتراض جامعه پرستاری را پیش بینی می کردیم، در نتیجه جامعه پرستاری به این برنامه اعتراض کردند که در ابتدا مورد اعتراض قرار گرفت. به شکل نامه، نامه نگاری و مذاکره و سپس اعتصاب و نشست در داخل و خارج بیمارستان ها صورت گرفت.

ایمنا: تعرفه و روش درخواست درست است؟

شریف مقدم: شرایط و مشکلات در تعرفه های پرستاری و همچنین اعتراضات باعث شده است که تعداد زیادی از پرستاران مهاجرت کنند یا در حال مهاجرت هستند، برخی تغییر شغل داده اند، برخی شغل خود را ترک کرده اند، بسیاری از پرستاران در حال حاضر ترجیح می دهند بیکار بمانند، کسانی که با این شرایط مواجه هستند، سر کار نمی روند و فعال نیستند، آن گروه از پرستاران نیز به این روند و وضعیت معترض هستند.

این تعرفه گذاری و روش اعمال شده در شرایط فعلی اشتباه است، این موضوع بارها مورد تاکید قرار گرفته و خواسته پرستاران این است که تعدیل تعرفه طبق گفته قانونگذار و بر اساس روش پیشنهادی اجرا شود. 10 هزار خدمت از سال 1376 برای سایر گروه های سلامت که مبنای بیمه بوده و در دفاتر ارزش نسبی درج شده است اعمال شده است و طبق تعرفه های خدماتی تعیین شده برای این گروه های سلامت باید جداگانه پرداخت شود. این خواسته از پرستاران یک مطالبه قانونی است و وزارت بهداشت تاکنون این خواسته را اجرایی نکرده است.

ایمنا: علت اجرا نشدن قانون افزایش بهره وری و چه چیزی پرستاران را اینقدر خاص می کند؟

شریف مقدم: در قانون افزایش بهره وری با توجه به شرایط سخت، استرس زیاد، کار شبانه و سنگینی کار پرستاران، قانونگذار باید ساعت کاری پرستاران را نسبت به سایر گروه ها در هفته هشت ساعت کاهش دهد و شب ها و تعطیلات را برای پرستاران کاهش دهد. باید ضریب 1.5 محاسبه شود هرچند در شرایط فعلی اجرای این قانون بی اثر شده و به دلیل کمبود نیروی انسانی پرستاران مجبور به اضافه کاری هستند در حالی که هیچ مرجعی نمی تواند این کار را انجام دهد. پرستاران را وادار به اضافه کاری کنید و باید بدانیم که اضافه کاری یک معامله است. سمت در نتیجه پرستاران با این موضوع موافق نیستند علاوه بر مشکلات بیان شده، نرخ اضافه کاری پرستاران نیز پایین است و شغل پرستاران نیز بسیار دشوار است.

باید دانست که اضافه کاری اجباری خلاف قانون و رای دیوان عدالت است که در شرایط فعلی پرستاران مجبور به اضافه کاری هستند و درخواست پرستاران عدم اجبار به اضافه کار است. اقدامات به دلیل کمبود نیرو انجام می شود، از طرفی دستمزد اجباری اضافه کار با نرخ بسیار پایین محاسبه می شود و این نرخ با تاخیر چند ماهه برای پرستاران پرداخت می شود. مقصود قانونگذار کاهش حضور افراد در محیط کار بوده و با ارائه اضافه کار اجباری به جامعه پرستاری، این قانون بی اثر شده است.

ضمناً در قانون فوق العاده دولت می تواند بر اساس حقوق پایه حقوق ها را تا سه برابر افزایش دهد که فاکتوری است که برای بسیاری از دستگاه ها در برخی مشاغل پیش بینی شده است و وزارت بهداشت نیز از سال گذشته آیین نامه ای را وضع کرده است. . ضریب سه دهم و چهار دهم بود و در این برنامه سعی کردند حقوق خود را از ابتدای خرداد ماه امسال پس بگیرند اما این ضریب در تصمیم آنها ثبت نشد، اگرچه بسیار پایین بود و از طرفی پرستاران با 25 سال سابقه کار در بخش دولتی و 5 سال مرخصی اعطا شده به آنها 30 روز حقوق دریافت کرده اند، قانون سخت و زیانباری مبنی بر بازنشستگی افراد وجود دارد، اما اجرای این برنامه به دلیل عدم امکان پذیرفته شد. از پرسنل

ایمنا: حقوق پرستاران را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطالبات اساسی جامعه پرستاری در دوره های مختلف اجرا، غفلت و حتی نادیده گرفته نشده است. امروزه حقوق و بهره وری جامعه پرستاری نامناسب، حجم کار زیاد و شرایط سخت و پر استرسی است. در حالی که بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز در جامعه پرستاری نیز وجود دارد، حرفه پرستاری با توجه به این مشکلات در دنیا متفاوت دیده می شود و اهمیت احترام و توجه به جایگاه اجتماعی، حقوق و دستمزد پرستاران از دلایل آن است. این قیاس وی گفت: پرستاران باید مسیرهایی را که وزارت بهداشت برای آنها ترسیم می کند انتخاب کنند، زیرا سطح حقوق ثابت پرستاران در کشور پایین است و برخی از پرستاران به دلیل حقوق بالا به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.

پرستاران و چالش های بی پایان در زمینه کار

ایمنا: راه برون رفت از شرایط فعلی چیست؟

شریف مقدم: با توجه به شرایط کنونی برخی از پرستاران کشور مهاجرت کرده و با روی آوردن به شغل آزاد به جای اشتغال به این حرفه با حقوق کم، دست از کار کشیده اند و برخی از آنان که به کارهای اداری علاقه مند هستند، به دنبال استخدام شده اند. این امر به آموزش، اداره مالیات و سایر مشاغل نیز تسری پیدا می کند و همه این عوامل امروزه بیمارستان ها را بدون پرستار می گذارند.

ما در حال حاضر با کمبود پرستار در کشور مواجه هستیم و نگرانی ها در حوزه پرستاری باید برطرف شود تا پرستاران بیکار تشویق شوند که به این حرفه روی بیاورند و در بیمارستان ها مشغول به کار شوند و پرستاران در این حرفه نیز بتوانند بمانند و کار کنند. . آنها نباید مهاجرت کنند یا شغل خود را ترک کنند و حضور پرستاران در بیمارستان ها خالی بماند.

با توجه به وعده های عملی نشده به جامعه پرستاری در دوره های مختلف، اعتماد پرستاران به مسئولان وزارت بهداشت از بین رفت و سرمایه اجتماعی از بین رفت، در واقع سیاست های غلط و کم توجهی به جامعه پرستاری صورت گرفت. امیدواریم با توجه به اینکه این وضعیت باعث اعتراض و دلسردی مدام پرستاران می شود و حل مشکلات این حوزه نیاز به تجدید ساختار دارد، نیاز به کار عملیاتی و اداری دارد و اخیرا در آستانه پرستاری هستیم، امیدواریم تغییرات موثری صورت گیرد. روز. کشف تحولات وضعیت پرستاران و توانمندسازی آنها برای خدمت با آسودگی خاطر در خط مقدم نظام سلامت.