«پسر دلفین» در کانال 5 میلیون دلاری/ ژاپنی ها به سراغ داستان های آرش و امیرارسلان آمدند اما ما نتوانستیم از آنها بهره ببریم/ «پسر دلفین 2» در دست تولید است.

پسر دلفین در کانال 5 میلیون دلاری ژاپنی ها به

محمد خیراندیش کارگردان انیمیشن «پسر دلفین» محصول اسکای فریم در تشریح وضعیت فعلی این انیمیشن به انتخابتو گفت: در سال های گذشته اعلام کرده ام که در حال رشد و جهش هستیم، اما این اتفاق افتاده است. به بهترین شکل ممکن از فرصت ها استفاده کنید.” و تحقق این رشد و جهش مستلزم توجه مسئولان به دوران حساسی است که در آن قرار داریم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اختلاف نرخ ارز، این یک فرصت و تهدید پیش روی ماست. یا انفجار بزرگی داریم یا سریع به عقب می رویم. می‌توانیم صادرات انیمیشن را در نظر بگیریم که با تجربه کارشناسانی که به طور کامل در کشور داریم این امکان وجود دارد یا می‌توانیم متخصصان داخلی خوب را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم که با توجه به کیفیت آنها حقوق خوبی می‌دهند و آن را حفظ می‌کنیم. دست خالی تر از الان به این نکته توجه کنید؛ ژاپن توانسته است بر فرانسه نفوذ کند و از سوی دیگر آمریکا در حال نفوذ به چین است. ما در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار داریم، دور از ژاپن و آمریکا، اما حرف های زیادی هم برای گفتن داریم. با وجود داستان های زیادی که در ژاپن دارند، به «آرش»، «امیر ارسلان» و «افراسیاب» رسیدند، اما ما که از لحاظ ادبی غنی هستیم، نتوانستیم از آن بهره کافی ببریم.
کارگردان «پسر دلفین» در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با همین موضوع پول درآوردن انیمیشن «پسر دلفین» پخش شده از شبکه نیز 5 میلیون دلار درآمد دارد که رقم بسیار خوبی است. به این ترتیب، ما قادر خواهیم بود داده ها و تخصص خود را به کشورهای مختلف ارائه دهیم، که ارزش افزوده ای برای ما به ارمغان می آورد، مقامات ما باید این حادثه را به درستی درک کنند.

وی افزود: هنرمندان ما فقط در حال ارائه خدمات هستند. باید توجه داشته باشید که ما از دو جهت با فرار مغزها مواجه هستیم. اولین مورد زمانی است که یک متخصص به خارج از کشور می رود و دیگری زمانی است که تیمی از متخصصان در خانه می مانند و با سایر کشورها با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن کار می کنند.

خیراندیش در خصوص همکاری مستقیم و غیرواسطه ای با کشورهای خارجی گفت: این همکاری از هر جهت کمک اقتصادی به همراه دارد اما با شرایط تحریم بانکی بیشتر به نفع ترکیه، عمان و بانک های این کشور است. درست است که در شرایط فعلی به راحتی نمی توان پول و حقوق گرفت، اما ارز می آورد. با این حال، خیلی بهتر است به جای ارائه این همه نظرات، آی پی و محتوای خود را ارائه دهیم. برای گسترش فرهنگ اهمیت دارد و سود و ارزش افزوده بیشتری دارد.

خیراندیش درباره اکران های بین المللی «پسر دلفین» گفت: این انیمیشن به زودی در آمریکا اکران می شود. علاوه بر این سریال «کودک دلفین» توسط فیلمو منتشر شده است و ما علاوه بر پخش داخلی، این سریال را به کشورهای زیادی فروخته ایم. این خبر را اینجا به شما بگویم: «پسر دلفین ۲» نیز با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در دست ساخت است.
این کارگردان ادامه داد: من در جاهای مختلف دیده ام که می گویند فیلمی پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینما می شود، اما این اشتباه است. پرفروش ترین فیلم «پسر دلفین» است. از اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و غیره که مالک و به دست می‌آوریم. بیایید ارزش IP را کنار بگذاریم. کدام یک از این فیلم ها در خارج از ایران قابل فروش است؟

وی با بیان اینکه در جشنواره های داخلی به هنرمندان انیمیشن توجه کافی نشد، تصریح کرد: واقعا جای تاسف و تاسف است که چنین حرفی می زنم، اما باید گفته شود تا این بی تفاوتی پایان یابد. من به عنوان هیئت داوران در جشنواره پویانمایی شرکت کردم و دادن جایزه چند میلیون تومانی به هنرمند متخصص که در رشته خود بسیار خوب است واقعا رفتار ناپسندی است. در جشنواره بازی ها هم داور بودم که برای ساده ترین کارها در بیش از 20 حوزه ده ها میلیون تومان جایزه می دادند. در حالی که دوستان ما از ژاپن تا انسی، از فرانسه تا آمریکا در انیمیشن شرکت کردند و جوایز زیادی دریافت کردند، سال گذشته یک فینالیست اسکار داشتیم و امسال 2 اسکار حذفی داشتیم و امیدوارم امسال انیمیشن کوتاه اسکار نیز باشد. به سراغ هنرمندان کشورم می روم.

محمد خیراندیش در پایان گفت: مرکز گسترش همیشه در حوزه انیمیشن حمایت هایی داشته است، اما انتقاد خود را اینجا مطرح می کنم که انیمیشن در جشنواره ای که برگزار می کند جایگاهی ندارد و این اتفاق خوبی نیست. معادل این جشنواره «Cinema Verity» در بمبئی هند است که بر روی انیمیشن تمرکز دارد. حیف است که از چنین چیزهایی محرومیم.
امیدوارم بتوانیم سرزمین، طلا، ماهی و غیره خود را نجات دهیم. به جای فروش یا بستن درها، ایده های خود را مطرح می کنیم تا در ازای ورود ارز، فرهنگ و تمدن ارزشمند خود را از دست ندهیم. گفتیم، زندگی کردیم. در پایان از دولت انتظار دارم تمام تلاش خود را برای رفع تحریم ها و برقراری ارتباط بانکی انجام دهد تا هنرمندان ما بتوانند داستان های ایرانی خود را به تمام دنیا صادر کنند.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین