چرا هامورها در اواسط عمر تغییر جنسیت می دهند؟

چرا هامورها در اواسط عمر تغییر جنسیت می دهند؟

نکته بامزه و جالب در مورد ماهی هامور این است که هامورها می توانند جنسیت خود را تغییر دهند.

بسیاری از گونه های هامور در ابتدا ماده به دنیا می آیند و سپس در طول زندگی خود جنسیت خود را به نر تغییر می دهند، به خصوص زمانی که به اندازه کافی بزرگ و مسلط باشند.

این تغییر جنسیت به ماهی ها کمک می کند تا در جوامع کوچک و محدود تولید مثل کنند و زنده بمانند. این ویژگی باعث شده که هامورها زندگی اجتماعی پیچیده ای داشته باشند و از راهکارهای جالبی برای بقا و تولید مثل خود استفاده کنند.

مشخصات بیولوژیکی:

طول هامور از 1 متر و وزن آن به 40 کیلوگرم می رسد. البته اندازه های کوچکتر (حدود 30-40 سانتی متر) بیشتر رایج است. دهان بزرگ این ماهی برای لانه سازی و همچنین شکار استفاده می شود و قدرت مکش بالایی دارد.

محیط طبیعی:

هامور عمدتاً در آب های ساحلی و آب های کم عمق تا عمق حدود 200 متری زندگی می کند. این ماهی ترجیح می دهد در نزدیکی صخره های مرجانی، صخره ها، بسترهای گل آلود و شنی پیدا شود. اندازه این ماهی باعث می شود که به آرامی شنا کند و از طعمه های پنهان شده در میان سنگ ها و ماسه ها تغذیه کند. این ماهی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری خلیج فارس به وفور یافت می شود. این دریا به دلیل شرایط مناسب زندگی، وجود مناطق مرجانی و زیستگاه های مناسب برای این گونه ایده آل است.

تغذیه:

هامور یک شکارچی است که بیشتر از ماهی های کوچکتر، سخت پوستان (مانند خرچنگ) و سرپایان تغذیه می کند. اخیراً 14 ماهی کوچک در قلب یک هامور خورده شده پیدا شده است که ماهیگیر با دیدن این موضوع بسیار متعجب شد.

اهمیت اقتصادی:

هامور به دلیل داشتن گوشت مرغوب در صنعت ماهیگیری و همچنین آبزی پروری اهمیت زیادی دارد. این ماهی در خلیج فارس یکی از منابع اصلی تغذیه و صادرات به شمار می رود.

وضعیت حفاظت:

هامور به دلیل صید بی رویه در برخی مناطق در معرض خطر کاهش جمعیت قرار دارد و تلاش ها برای حفظ و احیای جمعیت آنها مانند تعیین محدودیت های صید و ایجاد زیستگاه های مصنوعی ادامه دارد.