چرا کرمان برای سفر؟

چرا کرمان برای سفر؟

موزه ای که آثار هنرمندانی از سراسر جهان را به نمایش می گذارد

به گزارش دنیای اقتصاد، موزه هنرهای صنعتی معاصر یکی از جاذبه های شهر کرمان و مکانی است که آثار هنرمندان مختلف ایران و جهان (83 هنرمند ایرانی و 16 هنرمند خارجی) در آن به نمایش گذاشته شده است. نیمی از آنها به آثار علی اکبر صانیتی و در کنار آثار هنرمندانی چون آگوست رودن، هنری مور، امیل نولده، بن نیکلسون، واسیلی کاندینسکی، آلبرت مارکه، بلاکادار، یاکوب اپشتاین، بوناتی اختصاص دارد. تام فیلیپس، محمد غفاری (کمال الملک) علی محمد حیدریان، علی اکبر یاسمی، رسام ارزنگی، پرویز تناولی، جزه طباطبایی، سهراب سپهری و… در این موزه نیز دیده شد. موزه هنرهای معاصر صنعتی در خیابان شریعتی بین میدان باغ ملی و چهارراه طهماس آباد واقع شده است.

تجربه فالوده کرمانی در بازار

بازار کرمان از میدان ارگ شروع می شود و در نهایت به میدان مشتکیه می رسد. نکته جالب در مورد این بازار این است که توسط حاکمان در دوره های مختلف ساخته شده است و علاوه بر آن این بازار یکی از طولانی ترین نوارهای بازار ایران است. همانطور که گفته شد اولین قسمت بازار قلعه است که از میدانی به همین نام شروع می شود و به چهارسوک گنجعلی خان می رسد. تاریخچه چهارسوک به 400 سال قبل برمی گردد و انواع تابلوهای گچ بری و رنگ روغن را می توانید در اینجا ببینید. بازار اختیاری یکی دیگر از بخش‌های بازار کرمان است که از گنگ علی‌خان شروع شده و تا بازار وکیل ادامه دارد. در این بخش بازار، کاروانسرا، حمام، چایخانه و مدرسه شیخیه را نیز می بینیم. بازار وکیل بین مسجد جامع و قلعه واقع شده و دارای مساجد، کاروانسراها، حمام ها و … است. یکی از معروف ترین بازارهای کرمان است که میزبان سازه هایی از جمله. از دیگر بخش‌های بازار کرمان می‌توان به بازار سردار، مظفری، کله محمود، میدان کله، مسگری، جواهرفروشی، کفاشی، کلاه مالی و غیره اشاره کرد. واقع شده است. در کنار خرید انواع صنایع دستی در این بازار، می توانید فالوده کرمانی را نیز تجربه کنید.

بازدید از تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان

آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان، واقع در خیابان ایرانشهر کرمان، تنها موزه در جهان متعلق به جامعه زرتشتیان است. مسئولان آتشکده می گویند آتشی که در این آتشکده نگهداری می شود یک آتش مقدس هزار ساله است که از هند به ایران منتقل شده است. سه کلمه در دروازه ورودی آتشکده می بینیم. همت، هوخت و هورشت، اینها پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. مواد غذایی، لباس، سنگ نگاره، کتاب، مجسمه، ابزار کشاورزی و … در موزه مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است. اشیاء مربوط به گنجانده شده است. همچنین در این بخش مجموعه ای از عکس های قدیمی و تقدیم نامه را مشاهده می کنیم.

بازار-کرمان 2-1 کپی

سه گنبد برای سه شخصیت

گنبد مشتاقیه به سه گنبدان نیز معروف است. قدمت این بنا مربوط به دوره قاجاریه است و در واقع آرامگاه جد بزرگ سادات، میرزا حسین خان رائینی، معروف به میرحسینی راینی بوده است. گنبد موشتکیه محل دفن مشتک علی شاه از صوفیان مشهور قرن سیزدهم هجری قمری است. همان فردی که مخترع چهارمین سیم سه رشته ای بود که امروزه به نام سیم مشتاق شناخته می شود. بر فراز مقبره مشتاق علی شاه، شیخ اسماعیل هراتی و کوثر همدانی سه گنبد ساخته شد که دو گنبد آن کاشی کاری شده بود و گنبد سوم بر روی مقبره شیخ اسماعیل آجری بود. گنبد مشتاقیه در ابتدای خیابان 17 شهریور و در ضلع شرقی مسجد جامع کرمان قرار دارد.

مویدی منبع یخ در تمام فصول

یچدان مودی یکی از بناهای کرمان مربوط به دوره صفویه است که در آن زمان برای نگهداری یخ استفاده می‌شده است و در هر فصلی امکان تهیه یخ برای مردم کرمان وجود داشت. بنای یخدان مودی از خشت خام ساخته شده و آب آن از کانالی به همین نام تامین می شود. برای اینکه عایق یخچال نشکند هر سال یک لایه جدید از خشت و گل روی آن می گذارند. در آن زمان برخی از کارگران روی یخچال کار می کردند و کارشان هدایت آب از سوراخ هایی بود که روی توده های یخ حفر شده بود. مقدار آب باید طوری هدایت می شد که فقط دو یا سه سانتی متر روی یخ پوشانده شود و در سرمای شب دوباره یخ بزند. یخدان معیدی در خیابان شهید غیاب (ابوحامد) واقع شده است.

مسجدی از دوره مظفری

مسجد جامع کرمان که به مسجد جامع مظفری نیز معروف است، مسجدی چهار طبقه است که در سال ۷۵۰ هجری قمری در زمان امیر مبارزالدین محمد مظفر، بنیانگذار سلسله آل مظفر ساخته شد. این مسجد بارها مرمت شده و در بازار قدمگاه، خیابان شریعتی و میدان مشتاق قرار دارد.

از خرید زیره تا فرش کرمان

به غیر از بناهای مذکور، کتابخانه ملی و غیره در شهر کرمان وجود دارد. ساختمان های مختلفی نیز وجود دارد. کرمان شهری است که می توانید انواع غذاهای محلی را در رستوران های این شهر امتحان کنید. در اطراف این شهر زیبا باغ ماهان نیز وجود دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر نیز صنایع دستی و سوغات منحصر به فرد خود را دارد. در کرمان زیره، انواع قوتو و …. افراد زیادی هستند که بشقاب های مسی را به عنوان هدیه تهیه می کنند. کسانی که دوست دارند بیشتر خرج کنند، فرش های کرمانی را ترجیح می دهند که در سراسر دنیا به دلیل طرح های منحصر به فردش شناخته شده است. کرمان استان بی نظیری است که گردشگران می توانند بنا به علایق خود از دیدن آن لذت ببرند. در این گزارش تنها به فضای داخلی این شهر پرداختیم، در گزارش های بعدی به شهرها، روستاها و مناطق طبیعی آن می پردازیم زیرا کرمان استانی نیست که بتوان جاذبه های آن را در یک گزارش خلاصه کرد.