چگونه ترشی پورتر لایت درست کنیم؟

مقدار هویج تازه 1 کیلوگرم

ترشی یکی از ادویه های محبوب و دوست داشتنی در بین خانواده های ایرانی است و انواع مختلفی دارد. در میان انواع مختلف ترشی، ترشی بندری به دلایل متعددی از جمله طعم خاص و عطر مطبوع آن، محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین دارد. این ترشی خوشمزه به عنوان یک چاشنی معمولی در کنار سایر غذاها در مناطق مختلف ایران به ویژه جنوب سرو می شود. در این مطلب طرز تهیه 4 نوع لایت ترشی را بررسی می کنیم و همچنین با ترفندهای خوشمزه تر شدن لایت آشنا می شویم.

طرز تهیه مخلوط پورت ترشی

ترشی مخلوط ترشی یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پرطرفدار است که حاوی سبزیجات تازه و ادویه های معطر است. این ترشی علاوه بر طعم عالی به غذاها، یک پیش غذا یا میان وعده نیز محسوب می شود. در زیر مواد و مراحل لازم برای تهیه این ترشی خوشمزه را توضیح می دهیم.

مواد لازم برای تهیه مخلوط پورت ترشی

مواد مقدار
هویج 2 عدد
کلم سفید 100 گرم
فلفل سبز شماره 1
پیاز شماره 1
سیر 3 قرص
سرکه 1 لیوان
نمک در صورت نیاز
زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین اختیاری
پیاز سفید لوکوما - 2 کیلوگرم
مقدار سرکه سفید در محدوده 3500 گرم است

برای تهیه مخلوط پورت مارینت شده، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: سبزیجات را آماده کنید. ابتدا هویج، کلم سفید، فلفل دلمه ای و پیاز را با دقت بشویید و ریز خرد کنید. این باعث می شود که مواد بهتر مخلوط شوند و طعم یکنواختی پیدا کنند.

مرحله دوم: سیر را خرد کنید. سیر را پوست گرفته و ریز خرد کنید. در صورت تمایل می توانید از رنده یا هاون برای نرم کردن سیر استفاده کنید.

مرحله 3: همه مواد را مخلوط کنید. همه مواد خرد شده از جمله هویج، کلم سفید، فلفل دلمه ای، پیاز و سیر را در یک کاسه بزرگ بریزید. نمک و ادویه های دلخواه را اضافه کنید و همه چیز را خوب مخلوط کنید تا طعم ها خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله 4: سرکه را اضافه کنید. در این مرحله سرکه را به مخلوط اضافه کنید و دوباره به آرامی مخلوط کنید تا همه مواد با سرکه مخلوط شوند. سرکه با تنظیم طعم ترشی به حفظ تازگی مواد کمک می کند.

مرحله پنجم: در ظرف تمیزی بریزید. ماریناد را در یک لیوان تمیز و خشک بریزید. دقت کنید که مواد خوب فشرده شده باشند و هوا بین آنها باقی نماند.

مرحله 6: به درستی ذخیره کنید. شیشه خیارشور را حداقل به مدت 2 هفته در یخچال نگهداری کنید تا طعم آن جا بیفتد و طعم ها به خوبی با هم ترکیب شوند. همچنین می توانید در این مدت شیشه را هر از چند گاهی تکان دهید تا از مخلوط شدن بهتر مواد اطمینان حاصل کنید.

مرحله آخر: ترشی شما آماده است. ترشی شما آماده سرو است، می توانید از آن به عنوان ادویه برای غذاهای مختلف مانند کباب، مرغ، میگو استفاده کنید. علاوه بر این، این ترشی را می توان به عنوان پیش غذا یا با نان سرو کرد.

لیته بندری را چگونه تهیه کنیم؟

نکات مهم در مورد طرز تهیه مخلوط پورت ترشی خانگی

اگر به چند نکته مهم در تهیه ماریناد ترشی خوشمزه توجه کنید، ترشی خوشمزه تر می شود. اولین نکته استفاده از سبزیجات تازه و مرغوب است تا طعم و عطر بهتری داشته باشند. همچنین بعد از خرد کردن مواد، آنها را به مدت نیم ساعت در نمک خیس کنید تا آب اضافی آن گرفته شود و ترد شوند.

می توانید مقداری فلفل قرمز یا پودر گلابی به ادویه ها اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. استفاده از سرکه سیب به جای سرکه معمولی نیز طعم متفاوتی ایجاد می کند. در نهایت، خیارشور را حداقل یک هفته قبل از سرو در یخچال بگذارید تا مطمئن شوید که طعم ها کاملاً با هم مخلوط شده اند.

طرز تهیه ترشی انبه ترشی

ترشی انبه بندری یک ادویه خوشمزه است که می تواند طعم متفاوتی به سفره های شما ببخشد. در زیر مراحل تهیه این ترشی را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد. وقتی این مراحل را دنبال کنید، ترشی انبه بندری شما لذیذتر و معطرتر می شود و می تواند طعم متفاوتی به وعده های غذایی شما بدهد.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه بندری

عنوان مقدار
انبه 1 عدد (نابالغ)
فلفل کاین 2 عدد (به سلیقه خود می توانید مقدار را افزایش دهید)
سیر 4 عشق
سرکه 1 لیوان (بهتر است از سرکه سیب یا سرکه سفید استفاده کنید)
نمک 1 قاشق غذاخوری

سیر سیاه سرمد ممتاز - 500 گرم بسته 2 عددی
33%

۳۵۰۰۰۰

26000 بخش

مقدار انبه پاکستانی تازه 1 کیلوگرم

مراحل لازم برای تهیه ترشی انبه بندری عبارتند از:

انبه را آماده کنید؛ در مرحله اول انبه ها را برای تهیه ترشی آماده کنید. بهتر است انبه نارس را انتخاب کنید زیرا انبه نارس بافت تردتری دارد و می تواند بهتر باشد. انبه را با دقت بشویید و پوست آن را با چاقو جدا کنید. سپس انبه را به ورقه های نازک برش دهید. اگر برش ها خیلی ضخیم باشند، ممکن است ترشی طعم خوبی نداشته باشد.

فلفل و سیر را بعد از شستن از وسط نصف کرده و دانه ها را جدا کنید (اگر می خواهید ترشی کمتر تند باشد) سپس آنها را ریز خرد کنید. سیر را پوست بگیرید و ریز خرد کنید یا می توانید با وسیله ای سیر را خرد کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

همه چیز را با هم مخلوط کنید؛ در یک کاسه بزرگ، انبه ورقه شده، فلفل تند خرد شده و سیر را با نمک اضافه کنید. حالا سرکه را به مخلوط اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شوند.

درب شیشه را بگذارید؛ مخلوط را به آرامی در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. دقت کنید که شیشه کاملا پر نشده باشد و مقداری فضا برای نفوذ سرکه به مواد باقی بماند. درب شیشه را محکم ببندید و ترشی را در یخچال قرار دهید. بهتر است ماریناد را حداقل چند روز قبل از مصرف آماده کنید تا طعم ها به خوبی با هم ترکیب شوند و ماریناد جا بیفتد.

سرو: ترشی انبه بندری خوشمزه را می توانید به عنوان پیش غذا با غذاهای مختلف سرو کنید. این ترشی همچنین می تواند یک پیش غذا یا میان وعده خوب باشد.

نکات مهم در مورد طرز تهیه انبه بندری خانگی

  • انتخاب انبه های نارس و سفت بسیار مهم است زیرا این گونه انبه ها هنگام ترشی نرم نمی شوند و بافت بهتری دارند.
  • برای بهبود طعم آن می توانید از ادویه های معطر مانند دارچین و زردچوبه که عطر مطبوعی به ترشی می دهد در مرحله آماده سازی استفاده کنید.
  • بهتر است مخلوط انبه و ادویه را چند ساعت در یخچال بگذارید تا طعم های مختلف به خوبی با هم ترکیب شوند.
  • نکته دیگر اضافه کردن مقداری شکر به مخلوط است. این کار تندی فلفل را متعادل می کند و طعم ترشی را خوشمزه تر می کند.
  • استفاده از سرکه طبیعی و مرغوب نه تنها باعث ماندگاری بیشتر ترشی ها می شود بلکه طعم و عطر بهتری نیز به آن ها می دهد.

مقدار بادمجان بوته ای تازه 1 کیلوگرم
۱۴ %

۳۲۴۰۰

۲۸۰۰۰ بخش

ترشی بندری

ترشی بادمجان ترشی را چگونه تهیه کنیم؟

علاوه بر کلم و انبه می توانید ترشی بندری را با بادمجان نیز تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان ترشی

عنوان مقدار
بادمجان 1 کیلوگرم
نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری
سرکه در صورت نیاز
نمک در صورت نیاز
فلفل سیاه در صورت نیاز
زردچوبه در صورت نیاز
سیر 7 قرص
فلفل سبز داغ اختیاری

برای تهیه ترشی بادمجان بندری باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: بادمجان ها را آماده کنید. در مرحله اول بادمجان ها را با پوست برش دهید و در آب و نمک خیس کنید تا تلخی آنها گرفته شود. بعد از حدود 30 دقیقه بشویید و خشک کنید.

مرحله دوم: بادمجان ها را سرخ کنید. حالا نوبت سرخ کردن بادمجان هاست. در روغن داغ سرخ کنید تا نرم و طلایی شود. پس از سرخ شدن، بادمجان ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

مرحله 3: مواد را با هم ترکیب کنید. سیر را ریز خرد کرده و کنار بگذارید. حالا در یک کاسه بزرگ، بادمجان های سرخ شده، سیر خرد شده، نعناع خشک، زردچوبه، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.

مرحله 4: سرکه را اضافه کنید. در این مرحله سرکه را به مخلوط اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله 5: ترشی را قرار دهید. مخلوط را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و حداقل 2 هفته در یخچال بگذارید تا سفت شود.

نکات مهم در مورد طرز تهیه لایت بادمجان بندری

برای تهیه ترشی بادمجان به چند نکته مهم توجه کنید مثلا استفاده از بادمجان ریز و ترد می تواند تفاوت زیادی در طعم و ماندگاری ترشی ایجاد کند. قبل از استفاده از بادمجان ها بهتر است مقداری نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب اضافی آنها گرفته شود. این باعث می‌شود که بادمجان‌ها بعد از پخت نرم‌تر، طعم‌دارتر و تلخ‌تر نباشند. همچنین می توانید با کباب کردن بادمجان ها به جای سرخ کردن، طعم بیشتری به ترشی بدهید.

نکته مهم دیگر برای افزایش طعم ترشی بادمجان اضافه کردن ادویه هایی مانند زردچوبه، دارچین یا هل است که می تواند طعم خاصی به ترشی بدهد. علاوه بر این، به جای استفاده از سرکه به تنهایی، ترکیب سرکه و آبلیمو طعمی مطبوع و مطبوع ایجاد می کند. در نهایت، ماریناد را حداقل برای چند روز در یخچال بگذارید تا طعم ها به خوبی با هم ترکیب شوند. با این کار ترشی انبه شما خوشمزه تر می شود.

طرز تهیه ماریناد پورتر لایت با گوجه فرنگی

دستور تهیه ماریناد گوجه فرنگی لایت بسیار ساده و خوشمزه است. در زیر مراحل تهیه این ترشی را به طور کامل توضیح می دهیم:

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه فرنگی

عنوان مقدار
گوجه فرنگی 5 تا بزرگ
فلفل سبز 2 عدد (قرمز و سبز)
سیر 4 عشق
سرکه در صورت نیاز
نمک در صورت نیاز
ادویه دلخواه شما اختیاری
مقدار گوجه فرنگی تازه 1 کیلوگرم

برای تهیه ترشی بندری با گوجه فرنگی باید مراحل زیر را طی کنید:

گوجه فرنگی را آماده کنید؛ ابتدا گوجه فرنگی ها را کاملا بشویید تا کثیفی و مواد خارجی از بین برود. سپس آنها را به قطعات کوچک برش دهید. برای این کار می توانید از چاقو یا خردکن استفاده کنید تا قطعات ظریف تری بدست آورید.

فلفل و سیر را ریز خرد کنید؛ به سلیقه خود می توانید از فلفل قرمز و سبز هم استفاده کنید. برای اینکه ترشی طعم بهتری پیدا کند، سیر را پوست بگیرید و آن را ریز خرد یا رنده کنید.

مواد را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید، گوجه فرنگی خرد شده، فلفل دلمه ای و سیر را با هم مخلوط کنید. در این مرحله مراقب باشید تا مواد له نشوند و شکل آنها حفظ شود.

نمک و ادویه جات ترشی جات را به مخلوط اضافه کنید؛ نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. می توانید مقدار ادویه ها را با توجه به ذائقه خود تغییر دهید. در این مرحله به آرامی با قاشق یا کاردک هم بزنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند.

در سرکه بریزید؛ حالا سرکه را به مخلوط اضافه کنید. سرکه نه تنها طعم ترشی را افزایش می دهد، بلکه به ماندگاری آن نیز کمک می کند. همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا سرکه به همه قسمت ها برسد.

در یک کاسه خوب بریزید؛ مخلوط آماده شده را در یک لیوان تمیز و خشک بریزید. برای جلوگیری از کپک زدن، از خشک شدن کامل شیشه اطمینان حاصل کنید. درب شیشه را محکم ببندید و حداقل 10 روز در یخچال نگهداری کنید. این زمان باعث می شود که طعم ها خوب با هم مخلوط شوند و ترشی شما خودش را بگیرد.

نکات مهم در طرز تهیه گوجه فرنگی ترشی با گوجه فرنگی خانگی

  • گوجه فرنگی مناسب و سالم انتخاب کنید.
  • همچنین می توانید با استفاده از ادویه های دیگر مانند دارچین یا پودر زیره در تهیه این ترشی طعم متفاوتی به ترشی بدهید.

راه حل؛ در این مطلب طرز تهیه ترشی بندری را به ۴ روش یاد گرفتیم. این ترشی یکی از بهترین ادویه هاست که طعم خاص و جذابی به غذاهای شما می بخشد. طرز تهیه این ترشی بسیار آسان است و می توانید با دستورهای مختلف آن را مطابق ذائقه خود تغییر دهید.

سوالات متداول

1. مهم ترین نکته در تهیه ترشی ترشی چیست؟

از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنید.

2. آیا می توانید ترشی بندری را به روش های مختلف درست کنید؟

ترشی لیت بندری به روش های مختلفی تهیه می شود که از مهم ترین آنها می توان به 4 نوع لایت مخلوط، لایت بادمجان، لایت انبه و لایت گوجه فرنگی اشاره کرد.

3. نکته مهم در تهیه انبه لایت چیست؟

انبه نارس است.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا