چگونه مربای هویج خانگی با نکات طلایی درست کنیم؟

مقدار هویج تازه 1 کیلوگرم

مربای هویج یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین مرباهای سنتی ایرانی است که با طعم شیرین و معطر خود جایگاه ویژه ای در میان وعده های صبحانه و میان وعده ها دارد. در این مطلب از انتخابتو طرز تهیه مربای هویج خانگی را به صورت مرحله به مرحله آموزش می دهیم و همچنین نکات و ترفندهایی را برای تهیه مربای هویج غلیظ و خوشمزه ارائه می دهیم تا در پایان از این غذای خوشمزه لذت ببرید. . آن را به راحتی در خانه تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه مربای هویج خانگی (با یک کیلو هویج)

هویج 1 کیلوگرم
با تشکر 1 کیلوگرم
این 2 لیوان
آب لیمو 2 قاشق غذاخوری
هل (اختیاری) شماره 5
گلاب (اختیاری) 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای هویج خانگی

تهیه مربای هویج خیلی سخت نیست، کافیست چهار مرحله زیر را دنبال کنید تا مربای هویج خوشمزه درست کنید.

۱۷ درصد

۲۷۵۰۰

۲۲۷۶۰ به مرد

اولین قدم در تهیه مربای هویج خانگی: تهیه هویج

ابتدا هویج ها را کاملا با آب بشویید تا هرگونه آلودگی روی سطح آن ها پاک شود. سپس با استفاده از پوست کن یا چاقو، پوست نازک هویج را کاملا جدا کنید. مراقب باشید قسمت نارنجی هویج را جدا نکنید زیرا این قسمت بیشترین طعم و عطر هویج را دارد.

در آخر هویج های شسته و پوست کنده را در آبکش بریزید و بگذارید آب اضافی آن کاملا کشیده شود. همچنین می توانید از یک حوله تمیز یا دستمال کاغذی برای تسریع روند استفاده کنید.

اولین قدم در تهیه مربای هویج خانگی: تهیه هویج

مرحله دوم تهیه مربای هویج: هویج را رنده و تفت دهید

ابتدا هویج ها را به سلیقه خود ریز یا درشت رنده کنید. پس هویج ها را در ماهیتابه بریزید و روی آتش بگذارید و به آرامی هویج ها را تفت دهید تا نرم و سبک شوند. این کار طعم و عطر هویج را بهتر آشکار می کند و مربا را خوشمزه تر می کند.

برای پخت مربا ترجیحا از قابلمه مسی استفاده کنید. قابلمه های مسی با پخش یکنواخت حرارت به پخت بهتر مربا کمک می کند.

مرحله سوم در تهیه مربای هویج خوشمزه: پخت مربا

بعد از اینکه هویج ها نرم و سبک شدند 2 لیوان آب اضافه کنید. سپس شکر را کم کم به هویج و آب اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا کاملا در مخلوط حل شود.
مراقب باشید شکر را با عجله وارد قابلمه نکنید، زیرا ممکن است گلوله شود و به سختی حل شود.

بعد از حل شدن کامل شکر، حرارت را کمی زیاد کنید و بگذارید مربا بجوشد.

پودر قند قنادی جامن - 300 گرم
3%

۳۳۵۰۰

۳۲۱۶۰ به مرد

مرحله سوم در تهیه مربای هویج خوشمزه: پخت مربا

مرحله چهارم تهیه مربای هویج: پخت نهایی و اضافه کردن پوست

در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. سپس قابلمه را روی آتش تابنده قرار دهید تا مربا بپزد و با حرارت ملایم آرام آرام غلیظ شود. در حین پخت مربا آن را مرتب هم بزنید تا هویج یکدست بپزد و مربا نچسبد.

زمان پخت مربا به غلظت مورد نظر شما بستگی دارد. اگر می خواهید مربا شل باشد، آن را برای مدت کوتاه تری بپزید. با این حال، اگر مربای سفت تری را ترجیح می دهید، زمان پخت را افزایش دهید.

در 5 دقیقه آخر پخت مربا، هل، آبلیمو و گلاب را به مربا اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید تا به طور یکنواخت در مربا پخش شود.

هل سبز مصطفوی - 10 گرم
گلاب مصطفوی - 500 میلی لیتر

مرحله پنجم تهیه مربای هویج: مربا را داخل شیشه بریزید

پس از پخت نهایی و افزودن طعم دهنده ها، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مربا کاملا خنک شود. برای سرعت بخشیدن به فرآیند خنک شدن، می توانید ظرف مربا را در یک کاسه آب سرد قرار دهید.

در نهایت مربای خنک شده را با دقت در شیشه های تمیز و خشک بریزید. از پر کردن کامل لیوان ها خودداری کنید و حدود یک اینچ در اطراف لبه لیوان فاصله بگذارید.

مرحله پنجم تهیه مربای هویج: مربا را داخل شیشه بریزید

نکات و ترفندهای طلایی برای تهیه مربای هویج خانگی

اگر می خواهید یک مربای هویج خوشمزه و کامل درست کنید، باید یک سری نکات و ترفندها را در مورد طرز تهیه مربای هویج خوشمزه خود رعایت کنید. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

  • شکر قهوهای: جایگزینی شکر سفید با شکر قهوه ای به مربای شما طعم کاراملی و رنگ تیره تری می دهد. این به ویژه برای کسانی که طعم ملایم شکر سفید را دوست ندارند بسیار مفید است. یادتان باشد شکر قهوه ای طعم بی نظیری دارد و می تواند طعم نهایی مربا را کمی تغییر دهد.
  • پوست پرتقال: یک تکه پوست پرتقال تازه طعم مرکباتی دلپذیری به مربا می دهد. این طعم به خوبی با طعم هویج ترکیب می شود و مربا را خوشمزه تر می کند. برای استفاده از پوست پرتقال ابتدا آن را کاملا بشویید و سپس به ورقه های نازک برش دهید.
  • ادویه: علاوه بر هل، دارچین و زنجبیل نیز می توانند گرمای دلپذیری به مربا ببخشند. دارچین طعمی گرم و کمی شیرین دارد، در حالی که زنجبیل طعمی تند و تند دارد. می توانید مقدار این ادویه ها را با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید.
شکر قهوه ای بن مانو 500 گرم

نکاتی در مورد طرز تهیه مربای هویج غلیظ

برای اینکه مربای هویج شما به غلظت دلخواه برسد کافی است مربای خود را روی حرارت ملایم درست کنید. پختن مربا با حرارت ملایم باعث می شود که غلظت صحیح آن تضمین شود و از شکرک شدن مربا جلوگیری شود. و می سوزد شعله اجاق گاز را کم کنید و مرتب هم بزنید تا مربا نچسبد.
دو روش برای تشخیص غلظت مربا وجود دارد:

  • برای به دست آوردن غلظت مناسب، مقداری از مربا را در بشقاب بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. اگر مربا بعد از سرد شدن سفت شد یعنی قوام آن آماده است. این ساده ترین و دقیق ترین راه برای اندازه گیری غلظت مربا است.
  • راه دیگر این است که مقداری مربا را در یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد مربا بدون پراکندگی در آب سرد نشست، مربای شما آماده است.

مربای هویج غلیظ خانگی

نکاتی برای نگهداری مربای هویج خانگی

نکته دیگری که باید در مورد مربای هویج بدانید این است که از آن مراقبت کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد. برای این شما باید:

  • استفاده از لیوان های استریل: برای حفظ کیفیت و طول عمر از عینک های کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی استفاده کنید. قبل از استفاده، شیشه ها را با آب گرم و صابون بشویید و سپس به مدت 10 دقیقه در فر با دمای 100 درجه سانتیگراد قرار دهید تا استریل شوند.
  • در محیط تاریک و خنک نگهداری شود: نگهداری مربا در یخچال یا کابینت های سرد دور از نور مستقیم از خراب شدن و تغییر طعم آن جلوگیری می کند. بهترین مکان برای نگهداری مربا، یخچال است، اگر فضای کافی در یخچال وجود ندارد، از کابینت های خنک و تاریک استفاده کنید.

چگونه هویج را در فریزر نگهداری کنیم تا تازه تر بماند؟

نکاتی برای جلوگیری از شیرین شدن مربای هویج

یکی از مشکلاتی که حتما حداقل یکبار در تهیه مربای هویج خانگی یا هر مربای خانگی دیگری با آن مواجه شده اید، شکرک زدن است. برای جلوگیری از این اتفاق، در پایان پخت مقداری آبلیمو به مربای خود اضافه کنید. اسید موجود در آب لیمو، نقطه ذوب قند را کاهش می دهد و از تشکیل کریستال های قند جلوگیری می کند. به ازای هر 1 کیلوگرم هویج، 1 قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید.

آب لیمو می تواند جایگزین خوبی برای آبلیمو باشد، به خصوص اگر طعم ترش مربای خود را دوست ندارید. جوهر لیمو اسید سیتریک خالص است که به مقدار بسیار کم (نصف قاشق چایخوری در هر 1 کیلوگرم هویج) به مربا اضافه می شود.

آبلیمو اصلی 900 میلی لیتر
جوهر لیمو ضامن - 200 گرم
% 5

۶۰۰۰۰

57000 به مرد

طرز تهیه مربای هویج خوشمزه

نکاتی برای نگهداری مربای هویج

در تهیه مربای هویج نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • هویج تازه و سفت با رنگ نارنجی روشن بهترین انتخاب برای مربا است. از هویج های خیلی کهنه یا خیلی کهنه استفاده نکنید.
  • رنده کردن یا خلال کردن هویج باعث می‌شود مربا سریع‌تر پخته شود و مربا نرم‌تر شود. اگر هویج را رنده کردید از رنده درشت استفاده کنید تا مربایتان له نشود.
  • در ابتدای پخت، کف مربا را با قاشق جمع کنید تا مربا شفاف تر و خوش رنگ تری به دست آید. کف روی مربا حاوی ناخالصی هایی است که می تواند روی طعم و ظاهر مربا تاثیر بگذارد.
  • هم زدن مربا در حین پخت باید با حرکات منظم و سبک انجام شود تا هویج له نشود. از یک قاشق چوبی برای هم زدن مربا استفاده کنید

همچنین می توانید طرز تهیه انواع مربای دیگری که می توانید در تابستان تهیه کنید را در مطالب زیر یاد بگیرید:

راه حل

در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه یک کیلو مربای هویج را به شما آموزش دهیم همانطور که در ابتدا گفتیم طرز تهیه مربای هویج خانگی چندان سخت نیست، فقط با رعایت چند نکته ساده می توانید آن را خوشمزه و معطر درست کنید. و ترفندها و مربای با کیفیت را در منزل تهیه کنید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا